Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

PKP kupiły Pendolino. Grabarczyk daje gwarancje

0
Podziel się:

Pociągi mają jeździć na trasie Kraków-Katowice-Warszawa-Gdańsk a bilety będą kosztować 60-150 zł.

PKP kupiły Pendolino. Grabarczyk daje gwarancje
(Neil T/CC/Flickr)

PKP Intercity podpisało umowę z konsorcjum, którego liderem jest Alstom, na zakup 20 szybkich pociągów Pendolino. Mają one jeździć na trasie Kraków-Katowice-Warszawa-Gdańsk a bilety będą kosztować 60-150 zł. M**inister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił, że nie będzie problemów ze sfinansowaniem kontraktu.

Prezes PKP Intercity Janusz Malinowski jest przekonany, że nowe pociągi zapewnią pasażerom najwyższy standard podróży. - _ To skok do przodu dla polskiej kolei _ - podkreślił.

Wartość kontraktu to 665 mln euro. Obejmuje on dostawę 20 pociągów mogących rozwijać prędkość do 250 km/godz., budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat. - _ Cena jest bardzo atrakcyjna, na rynku europejskim nie znajdziemy tak atrakcyjnej ceny _ - podkreślił Malinowski. Kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, z którego będzie współfinansowany zakup, kolejarze będą spłacać przez 15 lat.

Jak poinformował prezes, umowa nie obejmuje dostawy pociągów z tzw. _ wychylnym pudłem _. Jest to technologia konstrukcji nadwozia pociągu, która umożliwia szybsze pokonywania zakrętów. Malinowski wyjaśnił, że pozwalałaby ona pokonywać trasę Warszawa - Gdynia o 12 minut szybciej niż w przypadku pociągu bez wychylnego nadwozia, zaś trasę Warszawa - Kraków o 5 minut szybciej. Między Warszawą a Katowicami czasy przejazdu byłyby identyczne. Natomiast koszt zakupu takich pociągów i ich utrzymania byłby o 8-10 proc. wyższy. Rezygnację z pociągów z wychylnym nadwoziem prezes PKP Intercity nazwał _ decyzją czysto biznesową _.

Spółka w ciągu trzech miesięcy musi wpłacić zaliczkę. Połowa pieniędzy na zakup pociągów ma pochodzić z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko, a reszta z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Kredyt ten musi jeszcze otrzymać rządowe gwarancje. Obecny na konferencji minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił, że nie zna powodów, które miałyby uniemożliwić sfinansowanie kontraktu.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/27/t127003.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/pkp;kupuje;pendolino;choc;nie;ma;pieniedzy,96,0,837216.html) PKP kupuje Pendolino, choć nie ma pieniędzy
Nowymi pociągami pasażerowie będą mogli pokonać trasę Warszawa - Gdańsk w 2 godz. 30 min. (obecnie 5 godz. 10 min.) trasę Warszawa - Kraków w 2 godz. 15 min. (obecnie 2 godz. 53 min), Warszawa - Katowice w 2 godz. 10 min (obecnie 2 godz. 41 min.), natomiast z Krakowa do Gdańska przejadą w 4 godz. 55 min. (obecnie 8 godz. 20 min). Jednak żeby stało się to możliwe, kolejarze muszą skończyć remont linii E65, po której będą jeździć Pendolino. Obecnie linia jest w trakcie wieloletniego remontu, w wielu miejscach obowiązują ograniczenia prędkości, miejscami ruch odbywa się wahadłowo.

Przedstawiciele prowadzącej remonty spółki PKP PLK zapewniają, że do 2014 r., kiedy Pendolino mają wyjechać na tory znaczna część remontów będzie już zakończona. Członek zarządu PKP PLK Marek Pawlik wyjaśnił, że remonty te są współfinansowane z funduszy europejskich, co wymusza na kolejarzach dyscyplinę w realizacji i rozliczaniu inwestycji.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/203/t127947.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/gigantyczne;straty;kolei;przez;rok;ponad;730;mln;zl,85,0,747605.html) Gigantyczne straty kolei. Przez rok ponad 730 mln zł Mimo miliardowych dotacji z budżetu, większość spółek PKP wciąż notuje straty.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/139/t137355.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/nowy;rozklad;jazdy;sprawdz;utrudnienia,235,0,832747.html) Nowy rozkład jazdy. Sprawdź utrudnienia Korekta rozkładu jazdy pociągów wejdzie w życie 1 czerwca i będzie obowiązywać do końca sierpnia.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/138/t137354.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/ponad;1;mln;zl;kar;za;chaos;na;kolei,39,0,814887.html) Ponad 1 mln zł kar za chaos na kolei Urząd Transportu Kolejowego ukarał PKP Intercity i Przewozy Regionalne za bałagan przy wprowadzaniu rocznego rozkładu jazdy pociągów w grudniu 2010 roku.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)