Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Uroczyste położenie stępki

9
Podziel się:

Jednostka jest budowana przez Morską Stocznię Remontową Gryfia, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Prom budowany na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym ma zostać przekazany armatorowi w 2020 r.

Wicepremier Mateusz Morawiecki na uroczystości położenia stępki pod budowę promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej
Wicepremier Mateusz Morawiecki na uroczystości położenia stępki pod budowę promu pasażersko-samochodowego dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PAP/Marcin Bielecki)

Położenie stępki pod prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej to symboliczny moment i początek przedsięwzięcia o istotnym znaczeniu gospodarczym - podkreślił w liście do uczestników wydarzenia prezydent Andrzej Duda.

Aktualizacja 12:47

W Szczecinie rozpoczęła się uroczystość położenia stępki pod nowy prom samochodowo-pasażerski dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jednostka jest budowana przez Morską Stocznię Remontową Gryfia, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Prom budowany na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym ma zostać przekazany armatorowi w 2020 r.

Zdaniem wicepremiera Mateusza Morawieckiego, stocznie to kluczowa część wielkiej strategii reindustrializacji. Specjalne listy skierowali premier i prezydent.

- Przyjechaliśmy tutaj, żeby dać z powrotem nadzieję na rozwój Stoczni Szczecińskiej i dać konkretne zamówienia, stworzyć popyt na okręty, na statki - może też na okręty, które będą tutaj budowane. Jest to dla nas kluczowa część całej wielkiej strategii reindustrializacji Polski, polskiej gospodarki - mówił Morawiecki. Jego zdaniem, po upadku komunizmu Stocznia Szczecińska bankrutowała kilka razy, ponieważ "brakowało wyobraźni i połączenia różnych elementów systemu gospodarczego w jedną całość".

Morawiecki wyraził przekonanie, że na bardzo trudnym rynku stoczniowym można poradzić sobie za pomocą produkcji zintegrowanej, czyli właśnie takiej, jak w przypadku nowego promu.

Premier Beata Szydło w specjalnym liście, odczytanym przez ministra gospodarki morskiej Marka Gróbarczyka napisała, że wykonujemy kolejny krok na drodze do odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego i polskiej pozycji na Bałtyku. Przypomniała, że prom, którego budowa rusza, jest "pierwszą nową jednostką, kupioną przez naszego armatora od niemal 40 lat w polskiej stoczni. To także pierwszy statek, który po 8-letniej przerwie opuści dawną Stocznię Szczecińską".

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys zapowiedział, że PFR będzie długoterminowym partnerem finansowym stoczni i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. - Skuteczna polityka przemysłowa, rozwój polskiego przemysłu stoczniowego, żeglugi bałtyckiej wymaga nowoczesnych, sprawnych narzędzi finansowych. PFR jest szczególnie dumny z tego, że może być długoterminowym, wiarygodnym, przewidywalnym partnerem dla PŻB, dla stoczni Gryfia, dostarczając finansowanie dla budowy tego promu i być może kolejnych jednostek - mówił Borys.

- W 1978 r. była położona ostatnia stępka dla PŻB, a 10 lat temu ostatnia stępka w Stoczni Szczecińskiej; dlatego śmiało możemy powiedzieć, że rozpoczynamy nowy proces historyczny, w którym rozpoczniemy budowę serii promów - powiedział prezes zarządu PŻB Piotr Redmerski. Jak zaznaczył "polscy armatorzy potrzebują minimum 6 promów ekologicznych, nowoczesnych".

Andrzej Duda w odczytanym przez prezydenckiego ministra Pawła Muchę liście zwrócił uwagę, że rozpoczęcie budowy promu "to początek przedsięwzięcia o istotnym znaczeniu gospodarczym".

Prezydent ocenił, że jest to też symboliczny moment, ponieważ świadczy to o naszym dążeniu do odbudowy silnego sektora morskiego.

Zobacz także: Zobacz także: MON zakupił nowe samoloty dla VIP-ów

"Szczeciński Park Przemysłowy to ważne miejsce na gospodarczej mapie naszego kraju. Istniejąca tu infrastruktura przemysłu stoczniowego wykorzystywana jest do coraz donioślejszych przedsięwzięć. Mam nadzieję, że ta nowoczesna konstrukcja będzie zarówno chlubą stoczni i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, jak i piękną wizytówką Polski coraz nowocześniejszej, stawiającej sobie coraz ambitniejsze cele" - napisał w liście prezydent.

Prom Ropax dla PŻB jest budowany przez Morską Stocznię Remontową Gryfia, na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego. MS Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, będące częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, jest zarządcą funduszu Mars, który jest głównym akcjonariuszem MSR Gryfia i Szczecińskiego Parku Przemysłowego. Prom pasażersko-samochodowy będzie miał długość 202,4 m, szerokość 30,8 m. Przy zanurzeniu projektowym 6,3 będzie osiągał prędkość 18 węzłów. Pomieści 400 pasażerów, załoga będzie liczyła 70 osób. Głównym paliwem będzie LNG. Prom będzie przystosowany do pobierania paliwa zbiorników z wykorzystaniem infrastruktury terminalu LNG w Świnoujściu.

Według planów inwestycyjnych pierwsze prace związane z budową sekcji stocznia rozpocznie na przełomie 2017 i 2018 r. W czerwcu 2018 r. rozpocznie się cykl pochylniowy. W 2019 r. jednostka będzie gotowa do zwodowania, a na początku 2020 r. do przekazana PŻB. Prom będzie pływał na trasie Gdańsk - szwedzki port Nynashamn.

Polska Żegluga Bałtycka obecnie ma w swojej flocie cztery promy pasażersko-samochodowe: m/f Wawel wybudowany w 1980 r., Baltivię z 1981 r. oraz Mazovię zbudowaną w 1996 r. Cracovia to najnowszy zakupiony prom wybudowany w 2002 r., który rozpocznie swoją pracę na Morzu Bałtyckim w lipcu br. Jednostki PŻB pływają na trasach: Gdańsk-Nynashamn oraz Świnoujście-Ystad.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
m-53
7 lat temu
[QUOTE] Położenie stępki pod prom [/cytat] [cytat] stępki pod budowę To nielogiczne. Stępka jest elementem konstrukcji statku a więc położenie stępki promu. [/QUOTE]
Historyk
7 lat temu
Ciekawostka historyczna: Zgodnie z ustaleniami Poczdamskimi oraz późniejszymi bilateralnymi cały Szczecin jest własnością Niemiec.
raf
7 lat temu
PZM nie zaplacilo ani centa bo jest to wyplacane z fundacji PFR ktora to ma kase od spolek skarbu panstwa ktore zrobily zrzute. To tak jak z ursusem i jego kontraktami w afryce. Gdzie Afrykanie kupili ciagniki za... polskie pienidze ktore dalismy na ich zakup o zalosnie niskim oprocentowani a w dodatku tylko jeden kraj cokolwiek wogole placi. PIS to taki PRL Bis.
Oko
7 lat temu
Budowac taki prom 3 lata to troche dlugo... Mialy byc budowane Czaple i Mieczniki dla wojska... a te programy prawdopodobnie zostana skasowane. Zostanie tylko program budowy okretow podwodnych Orka. I co będzie produkowane po tych promach? Roczny przychod przemyslu stoczniowego to 10 mld zl. A tu mamy prom za 400 mln zl budowany w 3 lata. Wielki sukces...
romo
7 lat temu
brawo!!