Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Lis
|

Ryanair odwołuje setki lotów. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego chce wyjaśnień

1
Podziel się:
Ryanair odwołuje setki lotów. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego chce wyjaśnień
(mat. prasowe)

To kolejna odsłona problemów Ryanaira. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego skierował do przewoźnika list, w którym wezwał spółkę do złożenia wyjaśnień.
- Dziś po południu wysłaliśmy pismo do Ryanaira. Wzywamy przewoźnika do wyjaśnienia sytuacji związanej z odwoływaniem jego rejsów do Polski. Pierwszy raz w historii ma to miejsce na taką skalę – przyznała w rozmowie z PAP rzeczniczka ULC Karina Lisowska.

Ryanair w ciągu sześciu kolejnych tygodnia odwołał ponad 100 lotów, które zaczynały lub kończyły się w Polsce, ale to nie koniec utrudnień. Od 18 września do 28 października irlandzki przewoźnik odwoła kolejne 101 z lub do niektórych polskich lotnisk. Powodem problemów mają być błędnie zaplanowane urlopy pilotów.

- Prezes ULC wyraził duże zaniepokojenie tym, że taka sytuacja ma miejsce. W tym piśmie położyliśmy nacisk na to, żeby Ryanair odpowiednio wcześniej informował pasażerów o odwołanych lotach. Podkreśliliśmy również, że liczymy na współpracę, jeżeli chodzi o odszkodowania dla pasażerów z powodu odwołanych lotów - powiedziała rzeczniczka ULC.

Odwołany lot - prawa pasażerów

Lisowska przypomniała, że pasażerom przysługuje w terminie siedmiu dni zwrot pełnego kosztu biletu lub zmiana planu podróży. Jeśli przewoźnik nie wywiąże się z tego obowiązku, pasażer może zgłosić skargę do ULC.

ULC wyjaśnia, że jeżeli podróżny nie został na czas, czyli na 14 dni przed wylotem, poinformowany o odwołaniu lotu lub został powiadomiony w okresie krótszym i przewoźnik nie zaproponował mu przelotu alternatywnego w okresie wskazanym przez przepisy, to przysługuje mu odszkodowanie w wysokości od 125 do 600 euro. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot został odwołany z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. złych warunków atmosferycznych, strajku na lotnisku lub niestabilnej sytuacji politycznej.

Problemy irlandzkich linii lotniczych mają wymiar ogólnoeuropejski – wyjaśnień zażądał m.in. włoski urząd sprawujący nadzór nad rynkiem lotniczym, a Komisja Europejska wydała specjalne oświadczenie.

25 mln euro strat przez źle zaplanowane urlopy

Władze linii przyznały, że spodziewają się wypłaty odszkodowań sięgających nawet 25 mln. W skali całej siatki połączeń odwołano ok. 2 tys. rejsów, co wpłynie na plany wyjazdowe nawet 400 tys. osób. - Bezwarunkowo przepraszamy klientów, których podróż będzie zakłócona i zapewniamy, że możemy ich przesunąć na alternatywne loty tego samego lub następnego dnia - mówił prezes Ryanaira Michael O'Leary.

Przewoźnik zwrócił uwagę na to, że zaburzenia w ruchu dotkną zaledwie 2 proc. wszystkich lotów realizowanych w ciągu doby, a decyzja o ich odwołaniu została podjęta, aby "ochronić punktualność pozostałych 98 proc. lotów". Zapewnił też, że normalne funkcjonowanie linii zostanie przywrócone od 1 listopada, kiedy w życie wejdzie nowy, wczesnozimowy rozkład lotów. Z danych ULC wynika, że Ryanair w 2016 roku przewiózł ponad 9,3 mln pasażerów do i z Polski, co dało mu 30,57-proc. udział w naszym rynku.

autor: Aneta Oksiuta

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(1)
Ofca
7 lat temu
No, ULC, pokaz jak wstajesz z kolan.