Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt ustawy w sprawie przekształceń własnościowych PLL LOT. MSP zaznaczyło, że uchylenie obecnej ustawy o LOT nie będzie automatycznie skutkowało utratą kontroli przez Skarb Państwa nad przewoźnikiem.
Ministerstwo Skarbu Państwa przygotowało projekt ustawy o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT.
_ Komitet Stały Rady Ministrów przyjął Projekt ustawy o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT i rekomendował go Radzie Ministrów _ - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Nie został jeszcze wyznaczony termin rozpatrzenia projektu przez Radę Ministrów.
W uzasadnieniu do projektu napisano, że w _ obowiązującym stanie prawnym, pozycja negocjacyjna Skarbu Państwa, jako wyrażającego zgodę na określony zakres podwyższenia kapitału zakładowego PLL LOT lub zbywającego określony pakiet akcji jest znacznie ograniczona _.
Resort skarbu wielokrotnie podkreślał, że obowiązek utrzymywania ponad 50 proc. akcji PLL LOT przeszkadza w pozyskaniu inwestora dla spółki. W październiku ub.r. wiceminister skarbu Rafał Baniak mówił PAP, że MSP rozważa wyjście z inicjatywą zmieniającą zapisy ustawy, _ ponieważ są one bardziej restrykcyjne niż prawo europejskie, jeśli chodzi o możliwe zmiany w akcjonariacie _.
W uzasadnieniu wskazano, że _ racjonalnie działający inwestor prywatny zainteresowany jest przejęciem pełnej kontroli nad podmiotem, w którego działalność angażuje środki finansowe _. _ W efekcie katalog podmiotów zainteresowanych zaangażowaniem kapitałowym w PLL LOT na poziomie akcjonariusza mniejszościowego, bez uzyskania faktycznej kontroli nad Spółką, jest mocno zawężony, a potencjalne warunki transakcji mniej korzystne od tych, które mogłyby zostać uzyskane przy braku ww. ograniczeń ustawowych _ - napisano w uzasadnieniu.
Jednocześnie podkreślono, że nie oznacza to jednak, że w przypadku uchylenia obecnej ustawy, proces przekształceń własnościowych spółki oznaczać ma automatycznie, iż Skarb Państwa utraci możliwość sprawowania skutecznej kontroli w LOT. _ Uchylenie ustawy spowoduje natomiast, że pozycja negocjacyjna Skarbu Państwa bez wątpienia ulegnie znaczącej poprawie _ - napisano.
W uzasadnieniu do projektu ustawy podkreślono, że wymogi odnoszące się do struktury własności i kontroli unijnych przewoźników lotniczych uregulowane zostały na poziomie Unii Europejskiej w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 24 września 2008 r. _ Z treści art. 4 Rozporządzenia wynika, iż państwa członkowskie UE lub obywatele tych państw, powinni posiadać ponad 50 procent udziałów w przedsiębiorstwie oraz skutecznie je kontrolować - bezpośrednio lub pośrednio poprzez jedno lub więcej przedsiębiorstw pośredniczących, z wyjątkiem przypadków zgodnych z postanowieniami umowy z państwem trzecim, których Wspólnota jest stroną _ - podano.
Resort podkreślił, że Komisja doprecyzowała, iż kryterium struktury własności będzie spełnione, jeżeli przynajmniej 50 proc. plus jedna akcja będą w posiadaniu państwa członkowskiego UE. Pozostałe akcje mogą być w posiadaniu inwestorów z państw trzecich.
W projekcie zapisano, że ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PLL LOT działa w oparciu o ustawę z 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT. Zakłada ona, że w przypadku pozyskania inwestora dla polskiego przewoźnika, Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51 proc. akcji PLL LOT.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
LOT odda 400 mln zł? Polska złamała klauzulę... Komisja Europejska bada pomoc publiczną dla linii lotniczych. Wiadomo już, że ma zastrzeżenia. | |
LOT będzie dochodził swoich praw od Boeinga PLL LOT przygotowuje strategię w sprawie Dreamlinerów - mówi rzecznik przewoźnika Marek Kłuciński. |