Wkrótce nowy etap przebudowy stacji PKP Warszawa Zachodnia. I kolejne utrudnienia
Modernizacja stacji oraz dworca kolejowego Warszawa Zachodnia powoduje utrudnienia dla podróżnych już drugi rok. I szybko się nie zakończą. Mało tego. PKP Polskie Linie Kolejowe informują, że pod koniec sierpnia prace znów ograniczą przepustowość stacji. Kolejarze apelują, by uważnie sprawdzać rozkład jazdy. Inaczej można narazić się na przykrą niespodziankę.
Budimex, wykonawca modernizacji Warszawy Zachodniej, rozpoczął prace w sierpniu 2020 r. Inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł netto z budżetu państwa. PKP PLK wciąż nie otrzymała unijnego dofinansowania na to przedsięwzięcie. A jego celem jest zarówno poprawa warunków obsługi pasażerów, jak i zwiększenie przepustowości stacji.
PKP PLK zapowiedziało w czwartek (11 sierpnia) rozpoczęcie kolejnego etapu prac. Od 22 sierpnia (poniedziałek) do 3 września (piątek) toczyć się będą roboty związane z podłączaniem urządzeń do nowej nastawni w budynku LCS na stacji Warszawa Zachodnia. Spowoduje to dodatkowe utrudnienia dla podróżnych w tym okresie.
Przebudowa Warszawy Zachodniej - nowe utrudnienia na koniec wakacji
Na czas prac PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z przewoźnikami zaplanowały zmiany w połączeniach kolejowych w Warszawie i aglomeracji. Inwestor prosi pasażerów, by zwracali uwagę na zmiany w kursowaniu pociągów w ciągu dwóch tygodni na przełomie sierpnia i września.
"Tymczasowe zmiany komunikacji są zaplanowane w rozkładzie jazdy. Część pociągów pojedzie zmienioną trasą przez stację Warszawa Gdańska. Część połączeń będzie skróconych lub odwołanych" - informuje PKP PLK.
Czytaj także: Kolejna inwestycja w Nowy Jedwabny Szlak w Polsce. Łódź obsłuży więcej pociągów z Chin
Prace, które mają rozpocząć się 22 sierpnia, pozwolą w przyszłości na komputerowe zarządzanie ruchem kolejowym. Nowy system da kolejarzom możliwość szybszej i bezpieczniejszej odprawy pociągów.
Co PKP PLK robi z Warszawą Zachodnią?
Odnowiona Warszawa Zachodnia - jak podaje PKP PLK - będzie miała zadaszone perony, windy, ruchome schody, szerokie przejścia i system dynamicznej informacji pasażerskiej (tablice o zmiennej treści). Nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe pozwolą natomiast lepiej zarządzać ruchem na Warszawskim Węźle Kolejowym.
Obecnie prace na Warszawie Zachodniej skupiają się w dwóch obszarach. "Na dojeździe od strony zachodniej budowane są wiadukty kolejowe" - informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Czytaj także: Krok w kierunku gigainwestycji na granicy z Białorusią. To ma być szersza brama Nowego Jedwabnego Szlaku
Dodaje, że budowlańcy obecnie betonują kolejne segmenty obiektów. Budowane są nowe tory i rozjazdy. Stawiane są słupy i rozwieszana jest sieć trakcyjna. Świeże kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe mają usprawnić ruch pociągów po aglomeracji warszawskiej. Poprawić ma się m.in. połączenie z Radomiem.
Prace toczą się także w tunelu dla pieszych. W konstrukcji, która łączy już peron 9. z 6., trwają roboty wykończeniowe. "Układane są posadzki i ściany. Powstają konstrukcje pod schody ruchome, które zapewnią wygodny dostęp z przejścia podziemnego na perony. Wykonawca montuje instalacje energetyczne, kanalizacyjne i odwodnieniowe" - podaje Jakubowski.
Koniec przebudowy zaplanowano na drugą połowę 2023 r.