"Zalegają ich tysiące". Dla europejskiego portu Trump gorszy niż pandemia i brexit

Tysiące samochodów, vanów, ciężarówek i traktorów zalegają w belgijskim porcie Antwerpia-Brugia. Producenci starają się w ten sposób uniknąć najgorszych ceł nakładanych przez Donalda Trumpa, którego działania okazały się gorsze niż pandemia i brexit - pisze next.gazeta.pl.

Port Antwerpia-Brugia to jeden z największych morskich hubów EurPort Antwerpia-Brugia to jeden z największych morskich hubów Eur
Źródło zdjęć: © Getty Images | Thierry Monasse
Marcin Walków

Port morski Antwerpia-Brugia to jeden z największych hubów przeładunkowych, jeśli chodzi o samochody. Rocznie przechodzą przez niego 3 mln pojazdów, ale po rozpoczęciu przez Donalda Trumpa wojny handlowej, eksport znacząco spadł.

Serwis cytuje Justina Atkinsa, przedstawiciela portu na Wielką Brytanię i Irlandię, który uważa, że w porównaniu do brexitu czy pandemii działania prezydenta USA były "bardziej jak nastający natychmiastowo szok". W pierwszych sześciu miesiącach tego roku eksport samochodów z tego portu do USA spadł o 15,9 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zanim zaufasz ChatGPT, zobacz jak działa polski Bielik - Sebastian Kondracki w Biznes Klasie

"Ciężarówek oraz ciężkiego sprzętu eksportuje się za ocean aż o 31,5 proc. mniej. Port nie podał, jak wiele samochodów czeka na eksport, ale mowa o tysiącach egzemplarzy. Ostry spadek eksportu nastąpił w maju, miesiąc po tym, jak prezydent USA ogłosił taryfy w ramach tzw. Dnia Wyzwolenia" - czytamy.

To wtedy Donald Trump zdecydował, że na samochody o wartości powyżej 100 tys. dol. sprowadzanych do USA, nałoży 25 proc. cła, czyli 10-krotnie więcej niż dotychczas.

Nie tylko Donald Trump powoduje problemy

Inny problem portu Antwerpia-Brugia to zalegające w nim chińskie samochody, co ma sugerować przekierowanie handlu Chiny-USA na inne rynki. Waszyngton uderza cłami również w Pekin.

"Na liczbę składowanych pojazdów wpływają również zakłócenia w łańcuchach dostaw, które są wynikiem konfliktu na Morzu Czerwonym. Problematyczne są też coraz większe kontenerowce. W związku z tym wszystkim kontenery pozostają w porcie przez osiem zamiast standardowych pięciu dni." - czytamy.

Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów