Zmiany dotyczące opodatkowania m.in. rent prywatnych. Koniec obowiązku
Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn weszła w życie. Dzięki wprowadzonym zmianom, które weszły w życie w środę, fundator renty prywatnej oraz jej odbiorca nie będą musieli co miesiąc składać deklaracji podatkowej jak dotąd. Nowe przepisy dotyczą także spadków i darowizn.
Główną zmianą, jaką wprowadza nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn, która weszła w życie 20 sierpnia, jest kwestia oszacowania wartości rent prywatnych dla celów podatkowych. Odtąd fundator renty, jak i jej odbiorca nie będą musieli składać deklaracji podatkowych przy każdej wypłacie świadczenia.
Zgodnie z nowelą obowiązek podatkowy dotyczący renty prywatnej powstaje z chwilą jej ustanowienia, jeśli można wówczas ustalić wartość świadczenia. Przeważnie taka możliwość jest np. w sytuacji, gdy renta została ustalona na określony okres.
Co, jeśli jednak okres świadczenia jest nieokreślony? Wtedy przy szacowaniu wartości podatku można wziąć okres 10 lat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Biznes na franczyzie. Mówi, na ile może liczyć franczyzobiorca
Dodajmy, że w sytuacji, kiedy nie można w momencie ustanowienia renty obliczyć jej wartości, istnieje możliwość, aby wziąć pod uwagę jej uprawdopodobnioną wartość. Możliwe jest to jednak wyłącznie za zgodą naczelnika urzędu skarbowego.
Także w powyższym przypadku przy obliczaniu należnego podatku bierze się pod uwagę całość świadczenia, jeśli ustalone zostało ono na okres określony, albo wartość świadczenia wypłacanego przez dekadę, jeśli umowa renty nie ma terminu.
Są jednak warunki, gdy sytuacja pozostaje bez zmian, a obowiązek dla fundatora i świadczeniobiorcy nie znika. Jeśli wartości świadczenia nie da się ani obliczyć, ani oszacować, konieczne będzie składanie zeznań podatkowych.
Zmiany przepisów dot. spadku i darowizny
Nowelizacja ustawy ułatwia ponadto sprzedaż rzeczy lub praw majątkowych, uzyskanych przez sprzedającego w nieodpłatny sposób, a zatem w spadku lub w ramach darowizny.
Dotychczas do sporządzenia umowy sprzedaży takiej rzeczy czy prawa konieczne było uzyskanie od urzędu skarbowego zaświadczenia, że nabycie jest zwolnione od podatku lub że należna opłata został uiszczenia albo że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia.
Nowe przepisy zakładają również brak obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego, jeśli zbycie dotyczyć będzie majątku otrzymanego od najbliższych członków rodziny, jako że jest ono zwolnione z podatku od spadków i darowizn.
Warunkiem powyższego zwolnienia jest jednak zgłoszenie nabycia w formie darowizny właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie sześciu miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego lub — w przypadku dziedziczenia — od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku oraz udokumentowania otrzymania środków pieniężnych w określonych ustawą przypadkach.