Polacy wydają fortunę na Thermomixy. To on stoi za tym biznesem
Gdy Wojciech Ćmikiewicz przejmował stery w polskim oddziale Termomixa, roczny obrót firmy wynosił 40 milionów złotych. Dziś Polacy kupują urządzenia za ponad miliard złotych. Szacuje się, że Termomix w Polsce jest sprzedawany średnio co trzy minuty. Ile zarabia jeden sprzedawca? Zobacz całą rozmowę na YouTube'ie.
"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny na YouTube'ie. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z przedsiębiorcami - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka był Wojciech Ćmikiewicz, dyrektor generalny i członek zarządu Vorwerk Polska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Polacy wydają fortunę na Thermomixy. To on stoi za tym biznesem. Wojciech Ćmikiewicz w Biznes Klasie
Polski fenomen. Miliard złotych na Thermomixy
Polska jest jednym z najważniejszych rynków dla firmy Vorwerk, producenta urządzeń Thermomix. Tylko w 2023 roku Polacy wydali na te urządzenia 1,2 mld złotych, kolejny miliard wyłożyliśmy w 2024 roku.
- Średnio co trzy minuty sprzedawany jest jeden Thermomix w Polsce. W ubiegłym roku sprzedaliśmy 172 tysiące Thermomixów - mówi w "Biznes Klasie" Wojciech Ćmikiewicz. Skala robi ogromne wrażenie, bo w ciągu 30 lat obecności na rynku, firma przekroczyła 1,7 miliona sprzedanych urządzeń w naszym kraju, co stanowi ponad 10 proc. rynku gospodarstw domowych w Polsce. Polski rynek jest drugim największym dla tego produktu po Niemczech. Vorwerk prowadzi sprzedaż w 60 krajach na całym świecie, a roczny obrót spółki z Wuppertalu w 2023 roku wyniósł 3,2 miliarda euro.
Kim są sprzedawcy, jak działa sprzedaż bezpośrednia?
Sprzedaż Thermomixa w Polsce opiera się na modelu sprzedaży bezpośredniej. Przedstawiciele handlowi pełnią kluczową rolę, organizując pokazy urządzenia w domach klientów. - Dobry sprzedawca w ciągu roku jest w stanie sprzedać 300-400 Thermomixów. W 98 proc. to są kobiety. W takim dorocznym rankingu Top 30 liderek z Thermomixa 21 to byli Polacy, w tym 19 kobiet i dwóch panów - dodaje Ćmikiewicz.
Większość przedstawicieli, których jest 10 tysięcy w Polsce, traktują to jako dodatkowe źródło dochodu. Chociaż dla wielu z nich jest to dobrze płatna praca. - Pamiętam panią, która zaczynała 10 lat temu - wspomina Ćmikiewicz. - Ta pani nie miała samochodu, musiała prosić męża, żeby ją podwoził do klientów na prezentację i prawie trzy lata wszystko co zarobiła wkładała do reklamówki. (...) Po trzech latach wzięła tą reklamówkę, wzięła męża, poszła do wybranego przez siebie dealera samochodowego i powiedziała mężowi: "A teraz możesz wybrać kolor" - opowiada.
Dyrektor generalny Vorwerk Polsce nie chciał jednak zdradzić, jaką dokładnie prowizję mają sprzedawcy. - Prowizja jest uzależniona od tego, jak dużo czasu ktoś chce poświęcić. Osoby, które traktują to jako jedyny jedyne źródło dochodu, ale naprawdę w ten sposób, że rano wstają i już zaczynają dzwonić po potencjalnych klientach, zajmować się swoją grupą. Tu mówię o o liderach, chodzą na spotkania i pracują codziennie, również w weekendy czasami, są w stanie naprawdę dobre pieniądze zarobić. Znacznie, znacznie przekraczające średnie wyobrażenie menadżera, ale na to naprawdę trzeba ciężko pracować - dodaje.
Emocje wokół Thermomixa
Thermomix stał się nie tylko popularnym, ale i wywołującym spore emocje produktem. Na początku lutego w Berlinie odbyła się premiera nowego urządzenia. Podczas prezentacji ludzie śpiewali i kołysali się w rytm utworu "Can you feel the love tonight" Eltona Johna, co wywołało lawinę komentarzy.
- Zazwyczaj nowe modele Termomiksów wdrażane były pojedynczo w krajach i po raz pierwszy mieliśmy możliwość zaprosić ponad 2500 przedstawicieli z całego świata do Berlina i tam pokazać im po raz pierwszy nowy model - mówi Ćmikiewicz. - To pokazuje zaangażowanie tych osób, które które są z nami, bo to to nie byli pracownicy, to nie były osoby, którym powiemy: słuchajcie, plansza bawimy się. Tylko to były osoby, które są zaangażowane w sprzedaż. To pokazuje ich zaangażowanie w produkt we współpracy z nami i to były ich naturalne reakcje. Niczym niesterowane - dodaje. Szef polskiego oddziału dodaje, że często w Niemczech mówi się, że "firma Vorwerk to jest Apple z Wuppertalu".
- Coś w tym jest, jeżeli ludzie potrafią na samą informację o tym, że będzie nowy iPhone, stać w kolejkach w nocy, to ja tak myślę o Thermomiksie. Użytkownicy, dowiadując się o tym, że jest nowy model albo że jest promocja, również bardzo żywo reagują. Widzimy to w mediach społecznościowych - dodaje.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Tadeuszem Chmielewskim, szefem rady nadzorczej Rohlig Suus Logistics;
- Paweł Kisiel, prezesem Grupy Atlas;
- Tomasz Jagiełło, prezesem Heliosa;
- Przemek Żebrowski, współzałożyciel K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT,
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex,
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii,
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F,
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben,
- Rafał Modrzewski, prezes ICEYE,
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo,
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars,
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico,
- Martinem Lewandowski, współzałożycielem KSW.