Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|
aktualizacja

Polskie weto wstrzyma kolej? Inwestycje mogą zostać zamrożone

12
Podziel się:

Polskie weto równa się brak pieniędzy, a brak pieniędzy to m.in. brak inwestycji kolejowych. Budowa nowych i modernizacja już obecnych linii może zostać wstrzymana.

Polskie weto wstrzyma kolej? Inwestycje mogą zostać zamrożone
Koniec kolejowych inwestycji? Taka może być konsekwencja polskiego weta (Materiały prasowe)

Wciąż trwa spór o tzw. unijną siedmiolatkę, czyli budżet Wspólnoty na lata 2021-2027. Węgry i Polska grożą wetem, jeśli na stole pozostanie propozycja uzależnienia wypłaty środków od praworządności.

Zawetowanie ustawy budżetowej będzie miało poważne konsekwencje. Oznacza jednoczesny brak dostępu do pieniędzy z Funduszu Odbudowy, co dramatycznie odbiłoby się na inwestycjach transportowych, a zwłaszcza w koleje.

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej" w nowej perspektywie budżetowej to kolej ma być priorytetem, dlatego zagrożona będzie zarówno modernizacja istniejących, jak i budowa nowych linii kolejowych, gdzie poziom unijnych dotacji jest bardzo wysoki i może sięgać 85 proc. wartości wydatków.

Zobacz także: Obejrzyj: LOT na skraju bankructwa, popłyną miliardy? Horała: to drobiazg

- Państwo niewiele finansuje w infrastrukturze kolejowej, główne wydatki utrzymaniowe linii. Modernizacja i budowa finansowane są pieniędzmi z UE. Ich brak w praktyce oznaczałby zatrzymanie wszelkich inwestycji kolejowych - powiedział dziennikowi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Z kolei Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR dodaje, że strata unijnego dofinansowania miałaby tragiczne skutki, ponieważ w kolejnych latach za pieniądze z nowego budżetu UE, Polska miała wejść na kolejny poziom: nie tylko zmodernizować istniejące tory, ale i zbudować kolej sunącą z prędkością 200–250 km/h.

Warto podkreślić, że to właśnie unijne pieniądze wyciągnęły polską kolej z zapaści, a potrzeby wciąż są ogromne. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że potrzeba 1700 wagonów pasażerskich, prawie 900 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 245 lokomotyw, żeby przed 2030 r. zastąpić tabor, którego wiek przekracza 40 lat.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(12)
darek
3 lata temu
ile jeszcze razy będzie powtarzana taka bzdura że jak będzie veto to nie będzie pieniędzy - odwrotnie może nie być pieniędzy gdy nie będzie veta bo rada europejska uzna że Polsce należy zabrać pieniądze na kolej bo np. nie godzi się na małżeństwa gejowskie- Nie wierzycie - proszę dokładniej zapoznać się z zapisami wprowadzonymi przez stronę niemiecką
Zibi
3 lata temu
Pawełek pisze bzdury ale to taki portal 😂 popierwsze rozpoczęte inwestycje zostaną dokończone a budżet UE zostaje po staremu i od nowego roku rezydencje rozpoczyna Portugalia ona rozpocznie następne rozmowy budżetowe. Wstyd że taki portal może taki kłamstwa oficjalnie pisać!
Money.pzpo
3 lata temu
Money.pzpo - czemu nie mówicie że jest to pożyczka oprocentowana? Czemu nie mówicie ile Niemcy i Francuzi wyciągają od nas kasy? Bo jesteście q platformowe! Liberały już pokazały jak robić furtki VAT, co Lolo? Każde pieniadze zagrabicie q mafijne!
Jurek
3 lata temu
Nie mówię, że to żarty.Na Śląsku od kilku lat wymieniają torowiska tramwajowe.Skad te pieniądze.? Od Rydzyka.? Czy górników czy rolników.!!!
sun
3 lata temu
Oj tam. Pan Premier Morawiecki wprowadzi w postaci 1zł do każdego bochenka chleba i 50 gr do każdej bułki. Bogaci Polacy chętnie się dołożą :)