Polskie weto wstrzyma kolej? Inwestycje mogą zostać zamrożone

Polskie weto równa się brak pieniędzy, a brak pieniędzy to m.in. brak inwestycji kolejowych. Budowa nowych i modernizacja już obecnych linii może zostać wstrzymana.

Koniec kolejowych inwestycji? Taka może być konsekwencja polskiego wetaKoniec kolejowych inwestycji? Taka może być konsekwencja polskiego weta
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Paweł Orlikowski

Wciąż trwa spór o tzw. unijną siedmiolatkę, czyli budżet Wspólnoty na lata 2021-2027. Węgry i Polska grożą wetem, jeśli na stole pozostanie propozycja uzależnienia wypłaty środków od praworządności.

Zawetowanie ustawy budżetowej będzie miało poważne konsekwencje. Oznacza jednoczesny brak dostępu do pieniędzy z Funduszu Odbudowy, co dramatycznie odbiłoby się na inwestycjach transportowych, a zwłaszcza w koleje.

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej" w nowej perspektywie budżetowej to kolej ma być priorytetem, dlatego zagrożona będzie zarówno modernizacja istniejących, jak i budowa nowych linii kolejowych, gdzie poziom unijnych dotacji jest bardzo wysoki i może sięgać 85 proc. wartości wydatków.

Obejrzyj: LOT na skraju bankructwa, popłyną miliardy? Horała: to drobiazg

- Państwo niewiele finansuje w infrastrukturze kolejowej, główne wydatki utrzymaniowe linii. Modernizacja i budowa finansowane są pieniędzmi z UE. Ich brak w praktyce oznaczałby zatrzymanie wszelkich inwestycji kolejowych - powiedział dziennikowi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Z kolei Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR dodaje, że strata unijnego dofinansowania miałaby tragiczne skutki, ponieważ w kolejnych latach za pieniądze z nowego budżetu UE, Polska miała wejść na kolejny poziom: nie tylko zmodernizować istniejące tory, ale i zbudować kolej sunącą z prędkością 200–250 km/h.

Warto podkreślić, że to właśnie unijne pieniądze wyciągnęły polską kolej z zapaści, a potrzeby wciąż są ogromne. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że potrzeba 1700 wagonów pasażerskich, prawie 900 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 245 lokomotyw, żeby przed 2030 r. zastąpić tabor, którego wiek przekracza 40 lat.

Wybrane dla Ciebie
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Na co Polacy wydaliby 5 tys. zł? Oto marzenie nr 1
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Koszyk świątecznych zakupów będzie droższy. Żywność poszła w górę
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Gawkowski o Musku: "Zwariowany ekscentryk". "Postanowił wprowadzać świat w chaos"
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Jesteś cudzoziemcem, zapłacisz 100 dol. więcej. Nowa decyzja rządu USA
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami
Japonia odrzuca unijny plan. Problem z rosyjskimi aktywami