Polskie weto wstrzyma kolej? Inwestycje mogą zostać zamrożone

Polskie weto równa się brak pieniędzy, a brak pieniędzy to m.in. brak inwestycji kolejowych. Budowa nowych i modernizacja już obecnych linii może zostać wstrzymana.

Koniec kolejowych inwestycji? Taka może być konsekwencja polskiego wetaKoniec kolejowych inwestycji? Taka może być konsekwencja polskiego weta
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Paweł Orlikowski

Wciąż trwa spór o tzw. unijną siedmiolatkę, czyli budżet Wspólnoty na lata 2021-2027. Węgry i Polska grożą wetem, jeśli na stole pozostanie propozycja uzależnienia wypłaty środków od praworządności.

Zawetowanie ustawy budżetowej będzie miało poważne konsekwencje. Oznacza jednoczesny brak dostępu do pieniędzy z Funduszu Odbudowy, co dramatycznie odbiłoby się na inwestycjach transportowych, a zwłaszcza w koleje.

Jak czytamy w "Rzeczpospolitej" w nowej perspektywie budżetowej to kolej ma być priorytetem, dlatego zagrożona będzie zarówno modernizacja istniejących, jak i budowa nowych linii kolejowych, gdzie poziom unijnych dotacji jest bardzo wysoki i może sięgać 85 proc. wartości wydatków.

Obejrzyj: LOT na skraju bankructwa, popłyną miliardy? Horała: to drobiazg

- Państwo niewiele finansuje w infrastrukturze kolejowej, główne wydatki utrzymaniowe linii. Modernizacja i budowa finansowane są pieniędzmi z UE. Ich brak w praktyce oznaczałby zatrzymanie wszelkich inwestycji kolejowych - powiedział dziennikowi Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego.

Z kolei Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR dodaje, że strata unijnego dofinansowania miałaby tragiczne skutki, ponieważ w kolejnych latach za pieniądze z nowego budżetu UE, Polska miała wejść na kolejny poziom: nie tylko zmodernizować istniejące tory, ale i zbudować kolej sunącą z prędkością 200–250 km/h.

Warto podkreślić, że to właśnie unijne pieniądze wyciągnęły polską kolej z zapaści, a potrzeby wciąż są ogromne. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że potrzeba 1700 wagonów pasażerskich, prawie 900 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 245 lokomotyw, żeby przed 2030 r. zastąpić tabor, którego wiek przekracza 40 lat.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują