Wyższy próg podatkowy. Pierwsza decyzja w Sejmie

Projekt rządowy podnoszący próg podatkowy ze 120 do 130 tys. zł oraz dwa poselskie, z wyższymi kwotami, zostały we wtorek skierowane do dalszych prac w sejmowej komisji.

Minister finansów Andrzej DomańskiMinister finansów Andrzej Domański
Źródło zdjęć: © East News | Filip Naumienko/REPORTER
Bartłomiej Chudy

We wtorek w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowych i poselskich projektów zmian w ustawach podatkowych. Wśród nich znalazł się rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), osób prawnych (CIT) oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Próg dochodowy do podwyższenia. Projekt idzie do komisji

Jak zapowiadali wcześniej premier oraz Ministerstwo Finansów, zakłada on podwyższenie pierwszego progu podatkowego ze 120 do 130 tys. zł. Stawka w tym progu pozostałaby na poziomie 12 proc. Ponadto proponuje się wprowadzenie nowego progu obejmującego dochody w przedziale od ponad 130 do 150 tys. zł ze stawką 24 proc. Dochody powyżej 150 tys. zł miałyby zostać objęte stawką 32 proc.

Kwota wolna pozostanie na obecnym poziomie 30 tys. zł. Dzięki takiemu rozwiązaniu część podatników opłacających podatek dochodowy według skali podatkowej zapłaci ten podatek (a w trakcie roku – zaliczkę na podatek) w niższej wysokości – tłumaczył resort finansów w ocenie skutków regulacji (OSR).

Kancelaria Premiera podkreślała po przyjęciu projektu przez rząd, że reforma podatkowa sprawi, iż odsetek osób płacących podatek według stawki 32 proc. spadnie – przy założeniu, że reforma wejdzie w życie 1 stycznia – z 14 proc. do 7,2 proc. za 2027 r. Na zmianach miałoby skorzystać ok. 3,5 mln podatników, a roczny zysk dla każdego z nich może wynieść do 3,6 tys. zł.

W celu sfinansowania powyższej propozycji rząd zapisał w projekcie podwyżki niektórych podatków. Stawka daniny solidarnościowej, płaconej przez osoby o najwyższych dochodach, ma wzrosnąć z 4 do 5 proc. Resort finansów podkreślił, że według danych za 2024 r. daninę tę płaci 39 tys. osób.

Zgodnie z projektem stawka podatku CIT płaconego przez podatników, których przychody z poprzedniego roku przekroczyły 50 mln euro, ma wzrosnąć z 19 do 22 proc. Resort finansów przekonuje, że dotyczy to tylko firm o największej skali działalności.

Zmiany obejmą też zakres stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Limit przychodów warunkujących możliwość wyboru opodatkowania ryczałtem zostanie obniżony z 2 mln euro do 250 tys. euro. Dodatkowo stawka 17 proc. będzie stosowana dla nadwyżki przychodów osiągniętych w trakcie roku ponad 300 tys. euro. Zmiany miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2027 r.

źródło: PAP

Wybrane dla Ciebie