Ubezpieczyciele szykują się na nową rzeczywistość. "Szkód całkowitych może być więcej"

Samochody elektryczne to wciąż kropla w morzu wszystkich zarejestrowanych w Polsce aut. Jednak ich liczba dynamicznie rośnie. Przyglądają się temu ubezpieczyciele, którzy już analizują, czy w przypadku aut z bateriami pod podłogą stłuczki i wypadki będą oznaczać więcej szkód całkowitych.

Czy w przypadku aut elektrycznych kolizje i wypadki częściej będą oznaczać szkody całkowite?Czy w przypadku aut elektrycznych kolizje i wypadki częściej będą oznaczać szkody całkowite?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | ANGEL GRAUR
Marcin Walków

Po polskich drogach jeździ już ponad 51 tys. 211 samochodów w pełni elektrycznych i kolejne 47 tys. 137 hybryd plug-in. Są to dane z Licznika Elektromobilności PSPA i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego na koniec 2023 r. Z każdym tygodniem "elektryków" i aut z bateriami trakcyjnymi przybywa. To zaś oznacza kolejne wyzwania nie tylko w zakresie infrastruktury ładowania, ale też dla ubezpieczycieli.

- W przypadku samochodów elektrycznych zakłady ubezpieczeń nie sygnalizują żadnych trudności związanych z likwidacją szkód, ale ze względu m.in. na ich konstrukcję czy koszty części zamiennych, może wystąpić większa liczba tzw. szkód całkowitych - mówi money.pl Agnieszka Durska, rzeczniczka Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kiedy milion aut elektrycznych premiera Morawieckiego? "To perspektywa raczej po 2030 r."

Baterie w autach elektrycznych a szkody całkowite

W 2022 r. francuski ubezpieczyciel AXA przeprowadził w Zurychu testy zderzeniowe aut elektrycznych. - Mimo że samochody elektryczne nie powodują większej liczby wypadków w tym kraju, to często mogą prowadzić do wyższych roszczeń indywidualnych - mówił Nils Reich, dyrektor ds. ubezpieczeń mienia tej firmy w Niemczech, cytowany przez Carscoops.com.

Dla ubezpieczycieli największym wyzwaniem w samochodzie elektrycznym są baterie trakcyjne umieszczane pod podłogą. To najdroższy komponent w samochodzie elektrycznym, odpowiadający za około 35-45 proc. całości kosztów produkcji.

- Jeśli w następstwie wypadku drogowego dojdzie do uszkodzenia baterii skutkującego jej wymianą, to istnieje spore prawdopodobieństwo zaistnienia szkody całkowitej. Koszt wymiany baterii dla popularnych, małych aut elektrycznych, takich jak BMW i3 albo Renaut Zoe, może wynosić blisko 100 tys. zł - wyliczał Jacek Rink z firmy ubezpieczeniowej Uniqa.

Branża ubezpieczeniowa podkreśla, że dziś jeszcze udział aut elektrycznych w ogólnej liczbie samochodów jest niewielki. PIU wylicza, że to zaledwie 2 promile wszystkich zarejestrowanych pojazdów według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Liczba ta przekłada się na około 9-10 tys. szkód z OC i AC z udziałem tych pojazdów. Liczba szkód zlikwidowanych z OC i AC dla ogółu pojazdów zbliża się do 2 mln rocznie - dodaje Durska.

Dlatego za wcześnie jeszcze na wyciąganie uogólnionych wniosków. Informacje te potwierdza jeden z ubezpieczycieli, czyli Link4 z Grupy PZU. W jego portfelu zdarzeń występują już szkody całkowite "elektryków",

Nowe samochody mają nowoczesne systemy bezpieczeństwa, a to znacząco ogranicza ryzyko wypadku. "Warto jednak zaznaczyć, że wartość aut elektrycznych jest dziś zdecydowanie wyższa niż z tych z silnikami spalinowymi, co w konsekwencji prowadzi do wypłaty wyższych kwot odszkodowań" - czytamy w odpowiedzi biura prasowego Link4 na pytania money.pl.

Branża motoryzacyjna zwraca uwagę na jeszcze jeden fakt. Samochody elektryczne nie są niebezpieczniejsze niż te z napędem konwencjonalnym. Jest jednak jeden czynnik, który sprawia, że w rękach niedoświadczonego kierowcy, łatwiej o spowodowanie wypadku. Jak pisał autokult.pl, przeprowadzone testy wskazały na piętę achillesową "elektryków", która może zwiększyć ryzyko wypadku nawet o 50 proc.

Jest to przyspieszenie. Naciśnięcie "gazu do dechy" w silnikach elektrycznych i szybkie uniesienie stopy może prowadzić do utraty kontroli i wypadku - czytamy.

Składki pójdą w górę

Auta elektryczne już dziś wpływają na wysokość składek za ubezpieczenia komunikacyjne. - O ile w przypadku ubezpieczenia OC komunikacyjnego cena dla pojazdów elektrycznych, czy hybrydowych kształtuje się na zbliżonym poziomie do aut z napędem tradycyjnym, autocasco dla elektryków kosztuje więcej - mówiła Izabela Szymańska z CUK Ubezpieczenia w rozmowie z serwisem prawo.pl. To dlatego, że samochody elektryczne są droższe od swoich spalinowych odpowiedników.

"W przeważającej liczbie szkody dotyczące aut elektrycznych są następstwem kolizji drogowych i obejmują głównie uszkodzenia zewnętrznych elementów pojazdu. Nie odnotowujemy natomiast zgłoszeń dotyczących uszkodzenia układów zasilania czy napędowych" - dodaje biuro prasowej Link4 w odpowiedzi na nasze pytania.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X