Na skróty
Money.plEmeryturyWiadomościDzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata
2013-03-31 14:37

Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata
[fot: Reporter Poland]

Demografowie załamują ręce. W Polsce rodzi się coraz mniej dzieci a przybywa osób starszych, które już są albo niedługo będą emerytami. Zdaniem doktora Stanisława Kluzy trzeba zrobić wszystko, by Polki chciały rodzić jak najwięcej dzieci. Jeśli tak się nie stanie, grozi nam nie tylko katastrofa demograficzna ale także finansowa.

- Dzietność w Polsce jest jedną z niższych na świecie, plasując nas na 212 na 22 kraje świata. Oznacza to, że będziemy w grupie krajów, które potencjalnie będą charakteryzowały się jedną z najniższych mozliwych konkurencyjności. A adrugiej stronie nasz system emerytalny może być niewydolny - mówi Kluza.

Rodzice, którzy decydują się na liczne potomstwo powinni być wspierani. Jednym ze sposobów takiego wsparcia może być Karta Dużej Rodziny. Posiadacze
Karty mogą liczyć na niższe ceny komunikacji miejskiej, tańszy dostęp do obiektów kultury i sportu czy możliwość wysłania dzieci na zajęcia pozalekcyjne. Na razie
takie karty wprowadziło około 50 polskich gmin.

Jedną z pierwszych był Grodzisk Mazowiecki. Burmistrz Grodziska Grzegorz Benedykciński podkreślił, że zniżki, oprócz instytucji gminnych daje coraz więcej firm prywatnych. Dodał, że wprowadzenie Karty jest korzystne nie tylko dla dużych rodzin ale także instytucji i firm.

- W kinie mamy o 30 procent więcej ludzi, na basenie 40 proc. więcej ludzi. Karta przysługuje całej rodzinie, rodzicom i dzieciom - mówi burmistrz Benedykciński.



Pierwsza Karta Dużej Rodziny wprowadzona została we Francji w 1921 roku. W Polsce taką kartę jeszcze przed Grodziskiem Mazowieckim wprowadził w 2005 roku Wrocław.

Czytaj więcej w Money.pl
Euro jest porażką. Po co ono Polsce?
Washington Post nawiązuje do artykułu Paula Krugmana, ostrzegającego Warszawę przed wejściem do eurolandu.
Oni zainwestowali w Polsce 10 mld euro
Przedsiębiorcy ze Skandynawii wchodzą do naszego kraju ze względu na bliskie położenie geograficzne, niewielkie koszty pracy, a także wykształconą kadrę.
Minister uzgadnia pomoc dla litewskich szkół w Polsce
Radni zdominowanej przez Litwinów gminy Puńsk podjęli pod koniec lutego uchwałę o zamiarze likwidacji trzech małych szkół z litewskim językiem nauczania.
(IAR)
Tagi:Polska, rodziny, dzietność
Pochwal się na swojej stronie,
że czytasz Money.pl
Czytam Money.pl


Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

4t34t34 / 109.196.119.* / 2013-03-31 20:41
Wszystko jest w porządku. Od dawna mamy założenie żeby w starym kraju pozostało 15 mln matołów konsumentów co nic nie maja a co zarobią to przejedzą i wegetują na wynajętym. Tyle wystarczy do roboty jak wrócimy. A reszta? młodych wyeksportujemy a starych załatwimy funduszem zdrowia i głodowym zusem. Ale twarde są cholerne mohery, nie chcą zdychać.

Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

xxxcsdfgdsfgsdfgsgsgsdg / 89.69.193.* / 2013-03-31 20:30
Tymczasem PO

- POdnosi podatki
- Upiera się przy dziedziczeniu długów!!!
- zachęca ludzi do kredytów (bo jak im zabiera w POdatkach wszystko to sąd ma być kasa na konsumpcje - z kredytu)
- Boom mieszkaniowy z cenami mieszkań 200% zawyżonymi

itd itp....śnijcie dalej i chodźcie do kościoła, głosujcie na po-pis-sld i psl....

WYGINIECIE GLĄ*Y

Bo polityka jest taka

Pilsener / 2013-03-31 19:24 / Sofciarski Cyklinator Parkietów
Podstawową przyczyną jest przeludnienie kraju, produkujemy nieco więcej niż Szwecja mając 4 razy więcej ludności - politycy doskonale o tym wiedzą i dlatego robią wszystko, by osłabić dzietność i wspomóc emigrację (choćby ostatnie wydłużenie urlopów macierzyńskich) bo zmniejszenie liczby ludności jest dużo łatwiejsze niż adekwatne powiększenie gospodarki.

A teraz konkrety:
- obarczenie pracodawców ciężarem świadczeń socjalnych, przez co zdobycie przez młodą kobietę umowy o pracę graniczy z cudem, pracodawca mając wybór ZAWSZE wybierze faceta
- biurokracja typu "centrum pomocy rodzinie", wystarczy odwiedzić raz tego typu instytucje by wybić sobie z głowy drugie dziecko na wiele lat
- dzielenie społeczeństwa na "pracujących" i "reproduktorów", ci co nie mają dzieci pracują na tych co mają 4 i więcej dzieci przez co nie muszą pracować, najgorzej mają "normalni", czyli ludzie z dwójką i trójką dzieci, w obecnym systemie taki model rodziny jest najmniej pożądany
- nadmiar świadczeń socjalnych - by dostać 100 zł zasiłku rodzinnego rodzina musi odprowadzić najpierw od 500 do nawet 1200 do budżetu państwa w postaci różnych podatków, w efekcie jej sytuacja materialna jest gorsza co dzietności oczywiście nie sprzyja, politycy to natychmiast wykorzystują i znów uchwalą jakieś "becikowe" wiedząc doskonale, że np. po dwukrotnym wydłużeniu urlopów macierzyńskich niska już dzietność spadnie jeszcze bardziej

A dzietność jest zwiększyć bardzo prosto: wystarczy łatwy dostęp do nisko opodatkowanej pracy a ludzie zrobią resztę,czego najlepszy przykład to polscy emigranci.

Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

guru122 / 31.222.12.* / 2013-03-31 17:41
Macie swoją neoliberalną POlityke. Tylko SOCJALIZM jest w stanie poprawic sytuację. Czyżby Polacy wyjeżdżający za granicę emigrowali za dzikim neoliberalnym kapitalizmem, czy za zachodnioeuropejskim socjalizmem?

Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

guru122 / 31.222.12.* / 2013-03-31 17:38
Rząd, wyskakiwac z kasy!!!! Gdzie są urlopy macierzyńskie i tacierzyńskie? Gdzie są zasiłki na dzieci? Gdzie darmowe przedszkola i żłobki? Berz tego nie będziemy się rozmnażac. O imigrantach możecie zapomniec, skoro nawet Polacy nie chcą tu się rozmnazac. Macie teraz pokłosie 20 lat rządów postsolidarnościowego szitu spod znaku PSL, SLD, PO, PIS.
Pilsener / 2013-03-31 19:33 / Sofciarski Cyklinator Parkietów
Czyli chcesz zakładać rodzinę nie dlatego, bo jest to dla ciebie ważne tylko dlatego, że rząd ci za to zapłaci? Masz mózg wyprany przez socjalistów, w kapitalizmie nie potrzebuję darmowego żłobka czy niańki z unijną dotacją bo zarabiam tyle, że mógłbym kupić w polsce taką budę.
I od kiedy PO to jakiś neoliberalizm? Zarówno PO, jak i PiS to typowe partie socjalistyczne, czego choćby najlepszym dowodem jest 600 tysięcy urzędników i dwukrotne wydłużenie urlopów macierzyńskich.
anty-euro / 164.127.161.* / 2013-03-31 21:05
Ty może zarabiasz kupę kasy, ale jest mnóstwo ludzi nie tak zdolnych lub bogatych z domu, którzy nie poradzą sobie bez pomocy państwa. Oczywiście możemy znieść wszelkie świadczenia i cofnąć się do XIXw w rozwoju społecznym, tylko po co?
Pilsener / 2013-04-01 00:23 / Sofciarski Cyklinator Parkietów
Mylisz się. W krajach kapitalistycznych nie radzi sobie tylko ten, który nie chce, bo tam nawet wykonując najgorsze prace stać Ciebie na utrzymanie rodziny. I co to za państwo, którego obywatele nie są w stanie utrzymać rodziny nie tylko z jednej, ale nawet obu pensji? I jakoś nie wydaje mi się, żeby kraje takie jak Szwajcaria czy Australia były cofnięte w rozwoju społecznym.
I skoro mnóstwo ludzi sobie nie radzi bez pomocy państwa to gdzie mnóstwo pieniędzy dla nich? To błędne koło biedy a pomoc państwa tylko ją utrwala bo ani wysokich podatków się nie opłaca płacić ani wegetować na nędznych zasiłkach. Zauważ, że pomimo jednych z najwyższych na świecie podatków prawie na wszystko brakuje pieniędzy. W Korei Północnej podatek jest 100% i co? Też brakuje nawet na jedzenie i podstawowe leki. Opieranie rodziny o państwową pomoc jest błędem.
m54 / 79.186.73.* / 2013-03-31 18:39
Rządy tumanów z PSL, SLD, PO, PIS wyrządziły więcej szkód niż razem Hitler ze Stalinem

Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

plapleplokop / 92.20.62.* / 2013-03-31 17:29
w UK polki wlasnie wychodza na prowadzenie pod wzgledem dzietnosci.

dziwne , bo w kraju mozna kupic coraz wiecej jajek ::))

Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

Farlander / 79.185.51.* / 2013-03-31 15:55

Zdaniem doktora Stanisława Kluzy trzeba zrobić wszystko, by Polki chciały rodzić jak najwięcej dzieci. Jeśli tak się nie stanie, grozi nam nie tylko katastrofa demograficzna ale także finansowa.

System Bismarck'a się nie sprawdza? A to ci niespodzianka. Przed tworzeniem piramidy finansowej trzeba było dwa razy pomyśleć o tym, że populacja kraju nie zawsze musi się zwiększać, tym bardziej jeśli w państwie nie dzieje się najlepiej.
Pilsener / 2013-03-31 19:42 / Sofciarski Cyklinator Parkietów
To jest po prostu żal. Jaka katastrofa finansowa nam grozi? Jaka demograficzna? Nawet jak ludność będzie liczyła 15 milionów to co z tego? Czym to grozi? Mamy płodzić kolejnych bezrobotnych i emigrantów? I co niby w tym nędznym kraju moje dzieci miałyby robić? Widzę dla moich dzieciaków następujące opcje:
- zawodowy bezrobotny
- niewolny frajer, tyrający ciężko za 1000 brutto by stare komuchy pokroju doktora Kluzy opływały w luksusy i przywileje oraz mogły spłacać odsetki na pozaciągane przez siebie długi
anty-euro / 164.127.161.* / 2013-03-31 21:58

stare komuchy pokroju doktora Kluzy

Jak może być starym komuchem, gdy w 1989r. miał 17lat?
Pilsener / 2013-04-01 00:34 / Sofciarski Cyklinator Parkietów
Cóż, masz rację - pomyliłem się, faktycznie mocno on zaniża średnią wieku naszej wspaniałej kadry naukowej na usługach partii, jednak to nie zmienia, że plecie trzy po trzy w ślad za swoimi starszymi kolegami.
Konkurencyjność nie zależy od dzietności tylko od uwarunkowań prawnych i ich stabilności. Nie będzie miał kto pracować? Nonsens, wystarczy wprowadzić kapitalizm a robotnicy przyjadą nawet z ciemnej d..y, pomijając kilkadziesiąt milionów polaków poza granicami. System emerytalny niewydolny? Kolejna bzdura, system emerytalny jest niewydolny bo po pierwsze, to zwykła piramida finansowa a po drugie, są miliony uprzywilejowanych którzy dostają emerytury z klucza partyjnego a nie wg wpłaconych "składek". Dzietność nie ma żadnego wpływu na absurdalny system emerytalny bo jego kondycja zależy głównie od kondycji finansów państwa czego Grecja najlepszym przykładem - ścięto tam emerytury mniej więcej o połowę.

A założenie, że nasze dzieci mają pracować na nasze emerytury uważam za chorą patologię, kompletny brak moralności, etyki i zdrowego rozsądku choć cisną się tutaj na usta o wiele mocniejsze słowa: faszyzm, stalinizm, totalitaryzm czy niewolnictwo.
bul / 5.134.64.* / 2013-03-31 17:40
A TEN na zdjęciu wie o tym?

Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

Mikołaj448 / 89.72.62.* / 2013-03-31 15:54
Polskie dzieci rodzą się w Wielkiej Brytanii, Niemczech itd. Tu zostaną tylko starzy lub ci którym się nic nie chce. To się nazywa przemijaniem. Państwa i narody powstają, potem upadają. Normalny historyczny proces.

niech żyje polityka socjalna PO

fghjk / 178.37.172.* / 2013-03-31 15:33
więcej PO musi pozbawiać socjalu ,ostatni niewolnik gasi światło, zostaną darmozjady budżetowe.
ojciec3ki / 79.188.122.* / 2013-03-31 15:18
Trzeba przede wszystkim ulg na nianie, DARMOWYCH przedszkoli oraz opieki w czasie kiedy szkoły maja wolne (wakacje i wszelkie przedłużone przerwy świąteczne). Teraz dziecko to dla rodzica przede wszystkim "kłopot organizacyjny" bo zapewnienie mu opieki kiedy trzeba zająć się zarobkowaniem to nieład wyczyn.
--
Komentarz wysłany ze strony mobilnej
http://m.money.pl/

Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

pokolenie lemingów / 83.29.72.* / 2013-03-31 15:09
Największa patologia to pokolenie 1500 brutto,ale rząd myśli jak zrobić 1200 brutto.Trzeba miliony okradać ,aby premie milionowe dawać.

Re: Dzietność w kraju tragiczna. Polska w ogonie świata

bertsi / 159.205.106.* / 2013-03-31 15:03
Ponieważ dla państwa najlepsze są rodziny bez dzieci, to trzeba propagować eutanazję wśród starszych. Jeżeli chcemy poprawić dzietność, to powinny być wspierane rodziny posiadające 2-3 dzieci, a nie powyżej 5.
Rtx / 77.255.58.* / 2013-03-31 15:34
Przede wszystkim powinny być wspierane małżeństwa.
A na razie to są wspierane wolne związki np. miejsca w przedszkolach, a nie małżeństwa.
A w małżeństwach jest prawie dwukrotnie więcej dzieci niż w wolnych związkach.
OFE
wg rocznej stopy zwrotu [%]
PZU Złota Jesień OFE +13,55%
PKO BP Bankowy OFE +14,94%
Amplico OFE (d. AIG OFE) +6,70%
wg udziału akcji w portfelu [%]
Pocztylion 90,60
PZU Złota Jesień 87,99
Pekao 87,94
wg wartości aktywów [mln PLN]
ING 36230,40
Aviva 33798,50
PZU Złota Jesień 20193,70
Otwarte fundusze emerytalne