Na skróty
Forum Forum dla firmZakładanie firmy

Koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej

Pytanie do eksperta / *.*.*.* / 2012-02-27 13:24
Jestem zainteresowana prowadzeniem własnej działalności gospodarczej. Jednak zastanawiam się nad kosztami, które będę musiała ponosić, proszę o pomoc Grażyna
kpoplawska / 2012-02-27 13:30 / Katarzyna Popławska, doradca klienta
Szanowna Pani,

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej można podzielić na trzy główne grupy:

•związane z obowiązkowym ubezpieczeniem w ZUS
•zobowiązania podatkowe
•koszty operacyjne

Wysokość składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, chorobowe oraz na fundusz pracy jest ustalana z góry. Składki na obowiązkowe ubezpieczenie odprowadzane są raz w miesiącu. Aktualnie pełna składka w miesiącach luty-grudzień 2012 r. wyniesie 975,76 zł miesięczne. Osoby, które nigdy nie prowadziły działalności gospodarczej lub zamknęły ją ponad 5 lat temu mogą skorzystać z ulgi, dzięki której pełna składka zostaje obniżona do 389,42 zł miesięcznie. Z takiej preferencji w płatności składek może skorzystać osoba prowadząca jednoosobową działalność nie dłużej niż przez kolejne 24 miesiące.
Osoba prowadząca działalność i jednocześnie zatrudniona na umowę o pracę z której otrzymuje wynagrodzenie co najmniej o równowartości najniższego krajowego ma prawo odprowadzać tylko składkę zdrowotną. W takim przypadku przedsiębiorca jest zobligowany opłacać jedynie ubezpieczenie w kwocie 254,55 zł miesięcznie.

W zależności od wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej (podatek liniowy, podatek wg skali, ryczałt) kształtuje się wysokość odprowadzonego podatku. Jednak zobowiązanie podatkowe powstaje dopiero z chwilą odnotowania jakiegokolwiek przychodu.

Koszty operacyjne prowadzonej działalności zależą przede wszystkim od specyfiki tejże działalności. Stałym kosztem są przykładowo:
Wynajem lokalu na siedzibę firmy
Opłaty za media (Internet, telefon)
Koszty dot. leasingu samochodu
Koszty związane z utrzymaniem samochodu (paliwo, przeglądy)
Koszt usługowego prowadzenia księgowości firmy

Każda firma charakteryzuje się nieco inną specyfiką, dlatego też koszty, które mogą zostać zakwalifikowane jako bezpośrednie koszty prowadzenia działalności w jednej firmie nie stanowią kosztów w innym przypadku.


Katarzyna Popławska, doradca klienta

SOHOfinance

Kredyty, inwestycje, podatki i księgowość, ubezpieczenia - kompleksowa opieka
doświadczonych doradców

Najnowsze wpisy