Forum Forum podatkoweInne

Polisa płacona w ratach jako KUP a wpis do KPiR

Polisa płacona w ratach jako KUP a wpis do KPiR

deryldiana / 89.74.38.* / 2014-08-31 20:05
Witam,
zwracam się z prośbą o pomoc ponieważ nie mogę znaleźć odpowiedzi na pytanie: jak ujmować w KPiR polisę płaconą w ratach. Zastanawiam się jak to wpisać w kpir żeby nie mieć 2 pozycji z tym samym numerem dowodu księgowego jako nr polisy. Sporządzić dowód wew. dla I raty i II? Liczę na podpowiedź. Pozdrawiam, Diana
Wyświetlaj:
deryldiana / 2014-09-09 14:51
Ok, dziękuję za odpowiedź. Trochę mi rozjaśniło w głowie. Nie ma jak to utrudnić ludziom życie, można by było księgować rzeczywiste wpłaty i byłby spokój. Eh, no coż przepisy. Oddam w chyba końcu kpir w ręce księgowej dla świętego spokoju.
Dziękuję jeszcze raz za pomoc. Pozdrawiam.
wiwan / 2014-09-01 13:47
Jaka metoda ? Memoriałowa czy kasowa ? Przy kasowej w ogóle nie trzeba dzielić, można zaliczyć w koszty całość polisy w dniu jej zawarcia.
deryldiana / 89.74.38.* / 2014-09-01 21:26
Nie jestem vatowcem, dość ważny szczegół jak widać, o czym nie wspomniałam.
wiwan / 2014-09-02 13:04
Nie pisałem o VAT. Na potrzeby PIT też prowadzi się PKPiR według jednej z nich:

http://e-prawnik.pl/porady-prawne/prawo-podatkowe/ksiegowanie-dowodow-ksiegowych.html
deryldiana / 89.74.38.* / 2014-09-04 22:09
U mnie metoda uproszczona
deryldiana / 2014-09-04 22:43
Mózg mi się zaraz zlasuje od tego "górnolotnego" prawniczego języka. Robiłam tak ja opisano w tym artykule, fakturę wystawioną np 28.07. ale zapłaconą 03.08 wpisuję z datą 03.08,czyli w dacie faktycznego poniesienia kosztu. Tak też podeszłam do tematu polisy, wpisałam tylko to co zapłacone w dacie zapłacenia. Ale czy ja to aby właściwie zrozumiałam? Bo z tego co piszesz, to wynika co innego niż z tego artykułu (ale to wg mojego rozumowania).
wiwan / 2014-09-05 11:02
Uproszczona to kasowa właśnie.

Przy memoriałowej trzeba by dzielić po prostu koszt polisy proporcjonalnie do tego, jak okres polisy przypada na obecny i przyszły rok podatkowy. Np. zawarta polisa roczna, która zaczęła bieg 1 września 2014, w tej metodzie mogłaby by być ujęta za rok bieżący tylko w 4/12. To tak bardzo z grubsza.
-----
Do rzeczy-
Z datą wystawienia w kolumnie 13 wpisujemy całą wartość polisy. Po 90*dniach wyksięgujemy z kolumny 13 (ze znakiem -)niezapłacone raty. Następnie w miesiącu zapłaty raty księgujemy tę zapłaconą ratę w kolumnie 13 i tak do miesiąca zapłaty ostatniej raty.

Dowody- potwierdzenia wpłaty/przelewu.

*- dla terminu płatności raty dłuższego od 60 dni
deryldiana / 2014-09-09 14:52
Ok, dziękuję za odpowiedź. Trochę mi rozjaśniło w głowie. Nie ma jak to utrudnić ludziom życie, można by było księgować rzeczywiste wpłaty i byłby spokój. Eh, no coż przepisy. Oddam w chyba końcu kpir w ręce księgowej dla świętego spokoju.
Dziękuję jeszcze raz za pomoc. Pozdrawiam.

Najnowsze wpisy