Grupa Agory miała w pierwszym kwartale 2014 roku 9,6 mln zł straty netto przypadającej na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 1,5 mln zł straty netto w pierwszym kwartale 2013 r. Strata netto okazała się wyższa od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się 8,7 mln zł straty.
Strata operacyjna grupy Agory w I kw. 2014 roku wyniosła 9,6 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 0,3 mln zł zysku. Zanotowana strata operacyjna okazała się zgodna z oczekiwaniami analityków, gdyż konsensus zakładał 9 mln zł straty EBIT.
Zysk EBITDA spółki w I kw. 2014 r. spadł do 14,2 mln zł z 25,7 mln zł w analogicznym okresie 2013 roku. Analitycy oczekiwali zysku EBITDA na poziomie 15 mln zł.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Agory wyniosły w I kw. 2014 roku 254 mln zł wobec 262 mln zł rok wcześniej i były zgodne ze średnią prognoz rynkowych, która zakładała 252 mln zł.
W raporcie wynikowym Agora poinformowała, że _ biorąc pod uwagę pozytywne sygnały płynące z polskiej gospodarki, spółka podtrzymuje swoje szacunki wzrostu wartości wydatków na reklamę w Polsce w przedziale od 0 proc. do 2 proc. w 2014 r. _
W samym pierwszym kwartale cały rynek reklamy wg Agory wzrósł o 0,5 proc.:
Rynek reklamy Agory | |
---|---|
wyszczególnione | zmiana |
źródło: Agora | |
Wydatki na reklamę ogółem | 0,5 proc. |
Telewizja | 4,5 proc. |
Internet | 6 proc. |
Czasopisma | -13,5 proc. |
Radio | 6 proc. |
Reklama zewnętrzna | -12 proc. |
Dzienniki | -26 proc. |
Kino | -16,5 proc. |
Agora podała również, że w pierwszym kwartale 2014 r. rozpowszechnianie płatne razem dzienników w Polsce zmniejszyło się o ponad 10 proc., a największe spadki miały miejsce, w segmencie dzienników ogólnopolskich ogólnoinformacyjnych.
Z kolei liczba biletów sprzedanych w polskich kinach w pierwszym kwartale 2014 r. wzrosła się o 17,6 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2013 r. i wyniosła 11,97 mln biletów.
Segment prasy
W segmencie prasy Agora w pierwszym kwartale 2014 roku miała 69,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, 6,2 mln zł zysku EBIT oraz 8,4 mln zł zysku EBITDA. W analogicznym okresie 2013 roku było to odpowiednio: 85,5 mln zł przychodów ze sprzedaży, 18,6 mln zł zysku EBIT oraz 20,9 mln zł zysku EBITDA.
_ W pierwszym kwartale 2014 r. Gazeta Wyborcza utrzymała pozycję lidera wśród dzienników opiniotwórczych. Średnie rozpowszechnianie płatne Gazety Wyborczej wyniosło 199 tys. egzemplarzy i zmniejszyło się o 15,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2013 r. W tym okresie wpływy ze sprzedaży Gazety Wyborczej spadły jedynie o 4,1 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2013 r., co było możliwe dzięki podniesieniu ceny codziennych wydań podstawowych Gazety Wyborczej w lipcu 2013 r. i w styczniu 2014 r. _ - podano w raporcie.
Agora podała również, że w pierwszym kwartale 2014 r. przychody pionu ze sprzedaży wydawnictw były o 23,6 proc. niższe niż w analogicznym okresie 2013 r.
_ Pamiętać należy, iż istotny wpływ na poziom przychodów ze sprzedaży egzemplarzy miała sprzedaż praw do wydawania miesięcznika Poradnik Domowy _ - napisano.
Segment film i książka
W segmencie film i książka Agora w pierwszym kwartale 2014 roku miała 70,9 mln zł przychodów ze sprzedaży, 5,1 mln zł zysku EBIT oraz 11,3 mln zł zysku EBITDA. W analogicznym okresie 2013 roku było to odpowiednio: 68,4 mln zł przychodów ze sprzedaży, 3,1 mln zł zysku EBIT oraz 10,5 mln zł zysku EBITDA.
_ W omawianym okresie liczba widzów w sieci kin Helios wyniosła 2,4 mln i była wyższa o 14,2 proc. od liczby widzów w pierwszym kwartale 2013 r. Wyższa frekwencja w sieci kin Helios wpłynęła na wyższe o 6,3 mln zł przychody ze sprzedaży biletów i wyższe o 2,9 mln zł przychody ze sprzedaży barowej w porównaniu z analogicznym okresem 2013 r. _ - podano w raporcie.
_ Przychody z tytułu działalności Projektów Specjalnych wyniosły 6,5 mln zł i zmniejszyły się o 11 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2013 r. W pierwszym kwartale 2014 r. Projekty Specjalne nie odnotowały przychodów z tytułu koprodukcji filmowej _ - dodano.
Segment internet
W segmencie internet Agora w pierwszym kwartale 2014 roku miała 26,7 mln zł przychodów ze sprzedaży, 4 mln zł zysku EBIT oraz 5,2 mln zł zysku EBITDA. W analogicznym okresie 2013 roku było to odpowiednio: 25,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, 1,9 mln zł zysku EBIT oraz 3,1 mln zł zysku EBITDA.
_ W pierwszym kwartale 2014 r. przychody ze sprzedaży reklam internetowych wzrosły o 2,5 proc. do kwoty 20,2 mln zł, przy rynkowym spadku wydatków na reklamę graficzną o ponad 0,5 proc. _ - podano w raporcie.
_ Przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach spadły w pierwszym kwartale 2014 r. o 12,5 proc. Główny wpływ na spadek przychodów z ogłoszeń internetowych miała zmiana zasad rozliczania wpływów ze sprzedaży łączonej oferty ogłoszeń rekrutacyjnych w prasie i internecie _ - dodano.
Segmenty reklama zewnętrzna, radio i druk
W segmencie reklama zewnętrzna Agora w pierwszym kwartale 2014 roku miała 31,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, 3,5 mln zł straty EBIT oraz 0,6 mln zł zysku EBITDA. W analogicznym okresie 2013 roku było to odpowiednio: 34,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, 3,1 mln zł straty EBIT oraz 1,3 mln zł zysku EBITDA.
W segmencie radio Agora w pierwszym kwartale 2014 roku miała 18,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, 0,2 mln zł straty EBIT oraz 0,5 mln zł zysku EBITDA. W analogicznym okresie 2013 roku było to odpowiednio: 18,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, 0,1 mln zł straty EBIT oraz 0,5 mln zł zysku EBITDA.
W segmencie druk Agora w pierwszym kwartale 2014 roku miała 42,6 mln zł przychodów ze sprzedaży, 0,8 mln zł straty EBIT oraz 3,6 mln zł zysku EBITDA. W analogicznym okresie 2013 roku było to odpowiednio: 34,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, 1,3 mln zł zysku EBIT oraz 5,1 mln zł zysku EBITDA.