Asbis widzi pewne oznaki poprawy sytuacji, które mogą wskazywać, że najgorszy okres spółka ma już za sobą. Celem dystrybutora IT na III kw. jest wypracowanie lepszych rezultatów niż w II kw., a plany na cały 2009 r. zakładają zakończenie go zyskiem netto.
Siarhei Kostevitch, CEO Asbis Enterprises, szef dystrybutora IT jako przykład na potwierdzenie poprawiającej się sytuacji przytacza wyniki za drugi kwartał.
_ - Mimo, iż światowy kryzys cały czas wpływa na niektóre spośród naszych największych rynków, w II kwartale 2009 r. byliśmy w stanie wypracować lepsze wyniki niż w pierwszych trzech miesiącach tego roku _ - powiedział Kostevitch.
_ - Stabilizacja walut w połączeniu z naszymi strategiami hedginowymi pozwoliła firmie wypracować zysk operacyjny. Ponadto, jesteśmy zadowoleni ze zmniejszenia kosztów ogólnego zarządu i kosztów sprzedaży o odpowiednio 19,5 proc. i 28,3 proc. _ - dodał.
Asbis miał w II kw. 0,31 mln USD straty netto, 0,21 mln USD zysku operacyjnego, 11,7 mln USD zysku brutto na sprzedaży i 231,3 mln USD przychodów. Pierwsze półrocze Asbis zakończył z 6,5 mln USD straty netto, 4,3 mln USD straty operacyjnej, 18,9 mln USD zysku brutto na sprzedaży i 469,2 mln zł przychodów.
Przedstawiciele spółki wskazują na zwiększenie przez Asbis w II kw. marży zysku brutto na sprzedaży do 5,1 proc. z 3 proc. w I kw. oraz koncentracji na zmniejszeniu zależności od segmentu tradycyjnych komponentów komputerowych poprzez rozszerzenie portfolio produktowego i podpisywanie większej ilości umów dystrybucyjnych, głównie z producentami produktów gotowych, co ma pozwolić na osiąganie w przyszłości lepszych marż.
Ich zdaniem wyniki za II kw. wskazują, że Asbis jest w punkcie zwrotnym i najgorsze ma już za sobą.
_ - Celem na trzeci kwartał jest wypracowanie rezultatów lepszych niż w minionym, sezonowo najsłabszym kwartale. Są sygnały wskazujące na możliwość realizacji tego celu. W historii naszej spółki nigdy nie zakończyliśmy roku ze stratą netto i nasz cel na ten rok zakłada nie zmienianie tej historycznej prawidłowości _ - powiedział Kostevitch.
Plany Asbisu na drugie półrocze przewidują dalsze polepszenie efektywności operacyjnej i marży zysku brutto oraz polepszenie przepływów pieniężnych. Spółka chce unikać strat walutowych przez wzmacnianie strategii hedgingowych.
Dystrybutor chce wykorzystać swój szeroki zasięg geograficzny i zwiększyć sprzedaż we wszystkich głównych regionach. Planuje także wykorzystać słabość konkurencji po zakończeniu kryzysu i odbudować poziom sprzedaży w Rosji i na Ukrainie, a w rezultacie powiększyć udziały w rynku.
Cele Asbisu przewidują także dalsze ulepszanie portfolio produktowego poprzez mocniejsze przejście do rozwiązań mobilnych, podpisywanie nowych umów dystrybucyjnych i poszerzanie obecnych na nowe kraje oraz rozwój sprzedaży marek własnych.