Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Bogdanka podała zaskakujące wyniki

0
Podziel się:

Spółka podała swoje założenia dotyczące sprzedaży węgla oraz polityki dywidendowe.

Bogdanka podała zaskakujące wyniki
(Bogdanka S.A.)

Zysk netto Bogdanki, przypisany akcjonariuszom dominującym, wyniósł w czwartym kwartale 2014 roku 101,4 mln złotych wobec 105 mln złotych rok wcześniej - podała spółka w raporcie rocznym. Rynek spodziewał się zysku netto na poziomie 81,3 mln złotych. Spółka zakłada w tym roku sprzedaż węgla handlowego na poziomie 9,3-9,5 mln ton. W opublikowanym raporcie przedstawiono strategiczne cele spółki.

Oczekiwania analityków co do zysku netto wahały się w przedziale 60-101,6 mln zł, a mediana wyniosła 86,3 mln zł.

Zysk operacyjny grupy w czwartym kwartale 2014 roku wyniósł 135,7 mln zł i okazał się wyższy od oczekiwań analityków na poziomie 105,8 mln zł. EBITDA wyniosła 247,5 mln zł, analitycy spodziewali się tymczasem 206 mln zł EBITDA.

Przychody ze sprzedaży netto wyniosły natomiast 523,2 mln zł. Konsensus rynkowy zakładał przychody na poziomie 535,8 mln zł.

W całym 2014 roku skonsolidowane przychody Bogdanki wyniosły 2,014 mld zł (wzrost rdr o 6 proc.), EBITDA 750 mln zł (spadek o 0,7 proc.), EBIT 362,3 mln zł (spadek rdr o 14,7 proc.), a zysk netto jednostki dominującej 272,8 mln zł (mniej rok do roku o ok. 17 proc.).

W czwartym kwartale produkcja węgla handlowego w Bogdance wzrosła rok do roku o blisko 22 proc. i wyniosła 2.561 tys. ton wobec 2.107 tys. ton rok wcześniej. Całkowita produkcja netto za cztery kwartały 2014 roku była o 10,15 proc. wyższa w stosunku do analogicznego okresu 2013 roku i wyniosła 9,192 tys. ton.

W czwartym kwartale 2014 r. sprzedaż węgla handlowego wzrosła o ponad 13 proc. rok do roku do 2.340 tys. ton. W całym 2014 roku sprzedaż sięgnęła 9.163 tys. ton. Na koniec czwartego kwartału stan zapasu węgla wyniósł 306 tys. ton, co oznacza wzrost o 90 tys. ton, tj. o 41,7 proc. w stosunku do stanu na koniec grudnia 2013.

Spółka podała, że wielkość zapasów uwzględnia ujawnioną w trakcie inwentaryzacji w czwartym kwartale 2014 roku nadwyżkę w wysokości 33 tys. ton. W całym 2014 r. ta nadwyżka wyniosła 61 tys. ton.

Tyle węgla spółka chce sprzedać w 2015 roku

Bogdanka zakłada w tym roku sprzedaż węgla handlowego na poziomie 9,3-9,5 mln ton. Nakłady inwestycyjne mają nie przekroczyć 560 mln zł.

_ - Spółka osiągnęła docelową zdolność produkcyjną na poziomie 10,5 - 11,5 mln ton (zależnie od warunków geologicznych) - jednak w związku z obecną sytuacją rynkową – zakłada się sprzedaż węgla handlowego w 2015 roku na poziomie 9,3 - 9,5 mln ton _ - napisano.

_ - Nakłady inwestycyjne na 2015 roku spółki wyniosą maksymalnie 560 mln zł przy wydatkach gotówkowych na zakup środków trwałych i WNiP w kwocie nie większej niż 640 mln zł (ze względu na przesunięcie płatności za 4 kompleks strugowy) _ - dodano.

Na kolejnej stronie przeczytasz, jak spółka zamierza podnieść efektywność oraz jak wysoka będzie dywidenda

W związku ze zmianą sytuacji rynkowej Bogdanka weryfikuje założenia strategii na lata 2015-20. Spółka chce m.in. zwiększać efektywność poprzez optymalizację kosztów wydobycia i nakładów inwestycyjnych, decyzje dotyczące rozwoju odsuwa do czasu stabilizacji na rynku - podała spółka w raporcie rocznym.

_ - W związku z istotną zmianą sytuacji rynkowej, na którą złożyły się takie czynniki jak: znaczący spadek cen węgla, utrzymujące się zapasy w kopalniach śląskich i w elektrowniach oraz plany interwencji rządu w górnictwie i energetyce, zarząd spółki zdecydował o weryfikacji założeń do strategii na lata 2015-2020 _ - napisano.

Główne założenia strategii to: utrzymanie pozycji jako lidera kosztowego - utrzymanie niskiego poziomu kosztów wydobycia w długim horyzoncie czasowym poprzez optymalizację struktury i poziomu wydobycia i dalszej redukcji kosztów działalności; sprzedaż węgla dla energetyki, ciepłownictwa i chemii – poprzez rozszerzanie spektrum odbiorców węgla i wejście w nowe, atrakcyjne segmenty rynku; ekspansja na rynku polskim – prowadzenie procesu ciągłego monitorowania nowych programów i projektów inwestycyjnych w regionie; pozyskanie odbiorców na rynkach zagranicznych.

Wśród celów strategicznych Bogdanka wymienia m.in. prowadzenie prac związanych z pozyskaniem nowych zasobów, dalszą realizację programu optymalizacji kosztów wydobycia (w tym kosztów pracy) w okresie średnioterminowym i optymalizację nakładów inwestycyjnych. Spółka chce utrzymać pozycję lidera wśród krajowych producentów węgla kamiennego poprzez uzyskanie 30 proc. udziału w sprzedaży miałów energetycznych, planuje zwiększenie sprzedaży do średnich i drobnych odbiorców.

_ - W celu zapewnienia możliwości dostosowywania spółki do zmieniającej się sytuacji rynkowej, dokonano analizy wielu alternatywnych scenariuszy działalności i rozwoju stosownie do możliwych scenariuszy zmiany na rynku węgla w Polsce _ - podała spółka.

Zarząd Bogdanki podał, że jako scenariusz optymalny przyjęto scenariusz przewidujący: kontynuację eksploatacji pól Bogdanki i Stefanowa oraz udostępnienie nowych obszarów _ Ostrów-Orzechów, _ a w dalszej perspektywie czasowej obszaru K6-K7 przy wykorzystaniu obecnej infrastruktury kopalni (bez budowy nowych szybów i wzrostu wydobycia); ograniczenie inwestycji rozwojowych do niezbędnych z punktu widzenia udostępnienia nowych złóż – w szczególności w latach 2015-2017 i weryfikacja nakładów inwestycyjnych mających na celu zwiększenie mocy produkcyjnych do roku 2020; optymalizacja poziomu produkcji stosownie do sytuacji rynkowej w szczególności w latach 2015-2017; optymalizacja długoterminowego zwrotu dla inwestorów z uwzględnieniem ryzyk związanych z sytuacją rynkową.

_ - Zastosowanie powyższych założeń pozwoli spółce na podniesienie efektywności, przy jednoczesnym odsunięciu w czasie decyzji dotyczących dalszego jej rozwoju do czasu stabilizacji na rynku węgla kamiennego w Polsce. Wybrany przez zarząd wariant jest najbardziej elastyczny i przewiduje możliwość powrotu do planowanego wzrostu produkcji a nawet jej rozszerzenia. Aktualnie zarząd pracuje nad wielowariantową analizą działalności spółki, uwzględniającą przewidywane, możliwe scenariusze rozwoju rynku węgla (popytu i cen) do 2020 roku, która będzie podstawą do sformułowania aktualizacji strategii _ - napisano.

Jak wysoka będzie dywidenda?

Bogdanka zamierza przedstawić politykę dywidendową na kolejne lata do końca czerwca, wraz z nową strategią. Kluczowe będzie zabezpieczenie płynności spółki - podała Bogdanka w raporcie.

_ - Zarząd analizuje politykę dywidendową na kolejne lata biorąc pod ryzyka oraz warunki cenowe. Spółka jako kluczowe traktuje zabezpieczenie płynności i stabilności finansowej. Polityka dywidendowa na kolejne lata zostanie przyjęta i ogłoszona do 30 czerwca 2015 roku wraz ze strategią działalności na lata 2015-2020 _ - napisano.

Polityka dywidendowa przedstawiona w strategii z 2013 roku zakładała wypłatę w latach 2013-2015 dywidendy na poziomie 60 proc. osiągniętego skonsolidowanego zysku netto. Łącznie spółka wypłaciła w latach 2012-2014 dywidendę w wysokości 505,4 mln zł (w 2012 roku - 136,0 mln zł, w 2013 roku - 172,1 mln zł, w 2014 - 197,3 mln zł). Stopa dywidendy wynosiła 3,2 - 5,1 proc.

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)