Notowana na warszawskiej giełdzie Grupa Wirtualna Polska zarobiła w pierwszym kwartale 8,2 mln złotych wobec 495 tys. złotych straty w tym samym okresie rok wcześniej. Wirtualna Polska nie wyklucza kolejnych przejęć na rynku e-commerce.
Spółka poprawiła również przychody. W ujęciu rocznym wzrosły one o 31 procent. Według informacji opublikowanej w sprawozdaniu finansowym firmy, wyniki za pierwsze trzy miesiące tego roku nie są w pełni porównywalne z analogicznymi danymi z ubiegłego roku ze względu na zmiany w strukturze grupy.
Wyniki finansowe Grupy Wirtualna Polska (w mln złotych) | |||
---|---|---|---|
I kwartał 2016 roku | I kwartał 2015 roku | Zmiana | |
Przychody ze sprzedaży | 88,449 | 67,499 | 31,04% |
Zysk na działalności operacyjnej | 14,552 | 10,723 | 35,71% |
Zysk netto | 8,185 | -0,495 | |
Zysk EBITDA | 24,396 | 17,775 | 37,25% |
Źródło: money.pl na podstawie raportu finansowego spółki Wirtualna Polska |
"Istotne zmiany wyników Grupy są częściowo spowodowane akwizycjami dokonywanymi przez Grupę w 2015 roku polegającymi na nabyciu spółki Enovatis SA, Grupy NextWeb Media oraz spółek Finansowysupermarket Sp. z o.o., Web Broker Sp. z o.o. oraz Allani Sp. z o.o." - czytamy w raporcie finansowym spółki.
Nie biorąc pod uwagę przeprowadzonych przez spółek akwizycji, przychody wzrosły o 13 procent rok do roku. Większa jest również różnica zysku przed opodatkowaniem z wyłączeniem kosztów amortyzacji (EBITDA). Biorąc pod uwagę przejęcia, wzrost wyniósł 20 procent, a odliczając te transakcje był on wyższy o 10 procent.
Będą kolejne przejęcia
Jako najistotniejsze wydarzenia mające wpływ na wynik finansowy spółka wymienia m.in. przejęcia dokonane przez grupę w poprzednich okresach i zwiększenie efektywności dzięki wykorzystaniu zasobów danych grupy oraz narzędzi big data.
"Grupa posiada jedną z największych w Polsce baz użytkowników portali internetowych oraz największą w Polsce bazę użytkowników poczty elektronicznej. Osiągnięcie powyższej pozycji było możliwe m.in. dzięki dokonanym przez grupę akwizycjom" - czytamy w raporcie spółki.
Dodano, że dzięki dostępowi do dużej liczby danych o zachowaniach użytkowników oraz postępowi w zakresie możliwości analizy dużych zasobów danych, który dokonał się w ostatnich latach (pojawienie się narzędzi do analizy dużych, różnorodnych zbiorów danych powstających z dużą częstotliwością - tzw. big data), grupa ma istotny potencjał zwiększenia efektywności operacyjnej m.in. dzięki wprowadzeniu personalizacji treści, a także dzięki personalizacji reklam, których efektywność zwiększa się przez wyeliminowanie reklam produktów, którymi dany użytkownik nie jest zainteresowany.
Spółka nie wyklucza też dalszych przejęć. - Wirtualna Polska pozostanie z natury dynamiczną spółką jeśli chodzi o akwizycje. To nam po prostu wychodzi. Myślimy, że dokonamy kilku przejęć, ale nie będą to kwoty, które nie pozwalałyby na wypłacenie dywidendy - komentuje prezes grupy WP Jacek Świderski. W grę wchodzą tylko podmioty działające na rynku e-commerce.
WP otrzymała również decyzję Prezesa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o udzieleniu koncesji na rozpowszechnianie programu telewizyjnego o charakterze uniwersalnym pod nazwą „WP1”. Koncesja obowiązywać będzie od 14 stycznia 2016 do 13 stycznia 2026 roku. Jak wyjaśnia prezes Świderski, telewizja zacznie nadawać najpóźniej w okolicach Bożego Narodzenia.
Inwestorom spodobał się raport finansowy spółki. W piątek rano akcje WP zyskują niespełna 0,5 procent.
Spółka zapowiada, że na przyszłe wyniki będzie miała wpływ sytuacja gospodarcza w Polsce, konkurencja na polskim rynku reklamy, tempo wzrostu wydatków na reklamę online oraz rozwój handlu elektronicznego w Polsce oraz aktywna działalność akwizycyjna.
Dobra ocena analityków
Spółka w ostatnim czasie została dobrze oceniona przez analityków DM PKO BP. Z raportu datowanego na 1 kwietnia 2016 roku wynika, że rekomendują oni zakup walorów firmy, a wyznaczona przez nich cena docelowa akcji WP wynosi 55,1 zł. Nadal istnieje zatem pole do wzrostów, gdyż w piątek pojedyncza akcja Wirtualnej Polski jest wyceniana na 45,50 zł. Aby osiągnąć cenę docelową rekomendowaną przez analityków, akcje spółki musiałby zyskać jeszcze o 21 procent.
Notowania akcji Wirtualnej Polski w tym roku src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1451602800&de=1463153400&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=WPL&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Analitycy zwracają uwagę, że 2016 rok będzie dobry dla spółki ze względu na dobrą koniunkturę na rynku reklamy. "Spodziewamy się kolejnego dobrego roku na rynku reklamy internetowej w Polsce, którego pozytywna dynamika powinna znacznie wyprzedzać wzrost całego rynku reklamy. W naszych prognozach przewidujemy, że
wydatki na reklamę internetową wzrosną w 2016 roku o 9 procent rok do roku do 2 mld złotych, podczas gdy cały rynek reklamy powiększy się o 5 procent rok do roku do 8,04 mld złotych. Internet będzie najszybciej rosnącym segmentem rynku" - czytamy raporcie DM PKO BP.
Według szacunków biura maklerskiego udział spółki w rynku reklamy wyniósł w 2015 roku 18,1 procent i był o 5,5 punktu procentowego wyższy niż rok wcześniej. W przewidywaniach uwzględniono przejęcie pod koniec roku firmy Enovatis.Wyłączając wypływ przejętego podmiotu, Wirtualna Polska Holding zyskała 2,5 punktu procentowego udziału w rynku reklamy.