Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Łukasik
Marcin Łukasik
|
aktualizacja

Bolt nęci kierowców wysokimi pensjami "8 tys. zł? To możliwe, jak jeździsz 24h na dobę"

76
Podziel się:

Firma przewozowa mocno reklamuje się w sieci. Tym razem nie walczy o użytkowników, ale o kierowców. "Zarabiaj nawet 5000-8000 tys. zł co miesiąc" - czytamy. - Tyle nie da się zarobić, chyba że ktoś spędza 24 godziny w aucie – opisuje nam jeden z kierowców przewoźnika.

Bolt robi wszystko, aby przekonać do pracy w swoich szeregach.
Bolt robi wszystko, aby przekonać do pracy w swoich szeregach. (East News)

"Kierowcy Bolt zarabiają zdecydowanie powyżej średniej krajowej. Ty też zacznij" - taka reklama jednej z aplikacji przewozowej wyświetla się na Facebooku. Przekaz jest jasny: dołącz do nas, a będziesz zarabiał krocie. O jakich kwotach mowa? Jak czytamy dalej w komunikacie, chodzi nawet o 5-8 tys. zł.

Według wyliczeń GUS-u, przeciętne miesięczne wynagrodzenie w Polsce w drugim kwartale 2020 roku wyniosło 5024 zł brutto. Oznacza to ok. 3500 zł na rękę. Czy wobec tego Bolt, lub inne firmy przewozowe, są naprawdę tak dobrymi pracodawcami - w porównaniu z innymi firmami - którzy sowicie wynagradzają?

- Na reklamie wszystko ładnie wygląda, w praktyce jest inaczej. 8 tys. zł nie da się zarobić, chyba że ktoś spędza 24 godziny w aucie – komentuje pan Michał, kierowca Bolta z Katowic. - Do tego trzeba odliczyć prowizję dla Bolta, paliwa, amortyzacji, napraw. Co miesiąc na czysto wychodzi mi 2500 zł – dodaje.

Zobacz także: Obejrzyj: Nowy podatek. "Wiele firm zbankrutuje"

Nasz rozmówca wskazuje, że aplikacja, z której korzystają kierowcy, pokazuje tylko przychód. Nie ma tam uwzględnionych wspominanych kosztów. A ich wysokość również zależy od tego, w jakim systemie współpracuje się z operatorem aplikacji.

- Ja nie mam grafiku, auto mam na wyłączność i jeżdżę, kiedy chce. Przychodem w proporcji 60 proc. do 40 proc. dzielę się z pracodawcą – wyjaśnia pan Michał.

Swoimi doświadczeniami dzieli się też nasz redakcyjny kolega Tomek Bodył, który zatrudnił się na kilka miesięcy w firmie przewożącej pasażerów.

"Możesz po prostu jeździć swoim samochodem i używać własnej komórki. Konto zakłada się przez internet, nie ma jakiegoś fizycznego biura, z którym kierowca ma kontakt, jakieś siedzącej za biurkiem pani przyjmującej dokumenty. Robisz zdjęcia dokumentów: prawa jazdy, zaświadczenia o niekaralności i wrzucasz jako załączniki do aplikacji. Tyle. Do twojej kieszeni trafia cały utarg, minus 20 proc. prowizji dostawcy aplikacji. Jeździsz w zasadzie "na lewo” i w razie kontroli ITD masz przechlapane" - pisał.

Inna opcja? Zatrudnienie poprzez pośrednika. Wtedy jednak trzeba zapłacić za wypożyczenie auta. I to nie mało, bo od 400 do 500 złotych. Co ważne, to stała cena. Innymi słowy, jeśli kierowca nie zarobił, bo nie jeździł z powodu choroby, złego samopoczucia lub słabego ruchu, to i tak musi zapłacić.

Kolejny, popularny wariant do przyłączenie się do firmy, która ma flotę jeżdżącą dla aplikacji. Praca odbywa się według grafika, co oznacza jazdę przez wymaganą liczbę godzin. Co do zasady, kierowca nie płaci ani za samochód, ani za paliwo. Ale w zamian musi się podzielić utargiem, np. połowa dla pracownika, połowa dla firmy.

Warto dodać, że praca w takim systemie wiąże się też z pewnymi niedogodnościami wynikającymi z umowy. Taki dokument chroni głównie firmę, a nie kierowcę. Są tam m.in. kary za uszkodzenie samochodu i za nieprzyjście do pracy.

Skąd więc wzięła się kwota 8000 zł? Bolt przekonuje, że tak wynika z danych, do których dostęp ma firma. - Kwota opiera się na średnich zarobkach na godzinę w ostatnich tygodniach i zakłada 40-godzinny tydzień pracy, czyli jazdę w pełnym wymiarze godzin – mówi money.pl Marilin Noorem z Bolta.

"8 tys. zł? Nie w 8-godzinnym trybie"

Tomasz jest kierowcą z dużego miasta na północy Polski. Poprosił nas o niepodawanie konkretnej nazwy. Mężczyzna twierdzi, że w ciągu tygodnia wyjeżdża 80 godzin. W skali miesiąca - według deklaracji Bolta - powinien zarabiać nawet 12 tys. zł. Ostatecznie, zostaje mu 6 tys. zł, choć trzeba zaznaczyć, że zyskiem dzieli się jeszcze z firmą, z którą współpracuje.

Dariusz, inny kierowca Bolta, twierdzi, że przy trybie pracy wskazanym przez firmę, nie ma szans na zarobki podawane w reklamie. - 8 tys. jest możliwe, tylko, że to nie jest praca 8 godzin dziennie 5 dni w tygodniu, tylko kilkanaście godzin dziennie każdego dnia. Poza tym od tych "zarobków" należy odjąć podatki, paliwo, koszt wynajmu. Niewiele z tego zostanie – puentuje.

Jak zaznacza nasz rozmówca, osoby, które chcą pracować w branży przewozowej, powinny ją traktować, jako sposób na dorobienie do pensji, a nie główne źródło zarobków.

Zdarzają się też, jak piszą użytkownicy na forach dla kierowców Bolta i Ubera, inne niespodzianki. Chodzi o zatrzymywanie napiwków przez operatorów przewozów czy brakujące kwoty. O swoim przykładzie opowiedział na pan Jan, kierowca z Wrocławia.

- Bardzo duża cześć kursów jest źle przeliczana, zawsze na niekorzyść kierowcy. Kurs powinien być policzony po jego zakończeniu zgodnie z przejechanym dystansem i czasem. Niestety, wszystkie kursy są obliczane na podstawie danych historycznych. Podam przykład. Miałem kiedyś dobrze płatną trasę. Po drodze widziałem ze dostanę za nią 72 zł. Gdy dojechałem, okazało się, że zostało mi 60 zł - wskazuje mężczyzna.

Jak dodaje, na dłuższych trasach kierowcy są stratni o kilkanaście złotych. Na krótkich trasach: od 30 do 120 groszy.

Nie brakuje więc kierowców, którzy kombinują. W ten sposób chcą odgryźć się na operatorze aplikacji, ale przede wszystkim wyjść na plus. Dlatego stosują pewne sztuczki.

- Pomyśli pan, to po co jeżdżę, skoro nie da się dobrze zarobić? Da się, jeżeli lecimy z Uberem i Boltem w kulki tak, jak oni lecą z nami. Prywatne kursy, anulacja zlecenia i jazda poza aplikacją. Są różne patenty, żeby zwiększyć zarobek – wymienia pan Łukasz, kierowca z Warszawy.

Mężczyzna wyjaśnia, że gdyby nie to, to po potrąceniach zarabiałby 1040 zł.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(76)
WYRÓŻNIONE
Ofca
4 lata temu
Wystarczy być 45 letnim policjantem, górnikiem czy prezydentem z dożywotnia emerytura i już można żyć jak krol dorabiając na Uberze. Pozdrawiamy młodych emerytów - sponsor czyli podatnik.
taxi
4 lata temu
10 tyś to tylko z usługami dodatkowymi w paszczu i w żopu.
Starszy były ...
4 lata temu
Pracowałem na na taxi,znam temat. Prosze zadzwońcie do radio taxi ze szukacie pracy. W tym momencie zaczyna sie bzdurna propaganda ,taka sam jak ma Uberze i Bolcie, ile to zarabiają w niej kierowcy już do 10 rano maja po 300zł kasy itp.Czytajcie po niżej,ktoś na pisał ze zarabia 3500zl miesięcznie ,drugi 30zł na godzinę. Tak na prawdę, zle policzyli koszty.Kupno auta 20tyś.zl ,koszty napraw w okresie 4 do 5 lat,po 5 latach cena sprzedaży tego auta (1 tyś zl) . Przedmówcy liczyli zarobki miesięczne,wyrwany jeden miesiąc z roku. Tak sie nie liczy , dochód roczny, ktoś pisze po niżej że zarabia 3500 zł miesiecznie ale zapomniał o kosztach ukrytych, pracuje sie 21 dni w miesiącu, czyli od poniedziałku do piątku, to w takim razie kiedy jego auto stoi na warsztacie? nikt mi nie w mówi ze auta sie nie psują.Po za jazda do kierowcy należy mycie sprzątanie auta itp. Przeciętnie polak przebywa na chorobowym 2 do 3 tygodni rocznie to jest takie min u ludzi z normalnym zdrowiem, do tego mamy 28 dni urlopu, nikt za to nam nie zapłaci. Zakładając że ktoś deklarował 3500zł miesięcznie, musimy z minusować 500zł na miesiąc na ten nasz socjal. Zakładając że nadal 3500 zł mc. to 21 dni to dziennie daje nam 166 zł, na godz. 20,70 zł .ktoś po niżej napisał że zarabia 30zł. na godzine. Jeśli chcemy zarobić 20,70 to musimy kasować na godzinę brutto 30 do 35 zł, to znaczy fizycznie za 1km jazdy dostajemy po niżej 2 zł. to musimy przejechać na godzine około 10 do 13 km lub wiecej. Tylko tu zaczyna sie wielki problem, po pierwsze brak klienta,po patrzcie sobie na postoje taxi jak długo sie czeka za kursem, po drugie pomyślcie kiedy placiliście po wyżej 30zl za kurs,wiekszość to 8 do 15 zl . Naj większe miasta w Polsce, kilka jest takich,z centrum miasta do jego obrzeży mamy trochę po wyżej 10km, to są kursiki max 20 pare zl ale ich jest mało. Rozmowy z kierowcami ,to są takie jak tu na forum,idą na kawe i jeden przez drugiego sie wychwala jaka to miał dziś rajke, ile kasy juz ma. Wiekszośc aut na taxi i ubery nie są kupione za pienądze zarobione na tym zawodzie. UWAGA- młodzi ludzie omijajcie tą prace po 10 latach awansu nie ma żadnego a doświadzczenie zawodowe na dalszą vczęśc życia żadne
NAJNOWSZE KOMENTARZE (76)
Kierowca taxi
2 miesiące temu
Witam. Czy mógł by rząd wprowadzić limit wysokości pobierannej prowizji nie więcej na przykład 10%?
Bogusław
rok temu
Co za kłamstwa że kierowca nie płaci za paliwo. Tak płaci i za prowizję oraz podatek. Nawet jak ktoś ma zniszke to nic nie otrzymuje dodatkowego. Czyli musi się najezdzic żeby coś zarobił. A jak auta nie ma to płaci za wynajem od 550 zł do 1300 zł.
Bolt kierowca
3 lata temu
Bolt oszukuje swoich kierowców, jazda w dzień w korkach to według ich wyliczeń najkrutszy czas jazdy np. 5 km 12 minut kwota za przejazd 19 zł, lecz kierowca by przejechać w korkach ten dystans potrzebuje 37 minut za 25 minut nie otrzymuje wynagrodzenia, bo pobierany on jest od kursu, nie czasu pracy. Oszukuje też klienta, któremu oferuje przejazd w 12 minut co jest nie możliwe np. W godzinach szczytu.
WarlordThorva...
3 lata temu
Zarobisz tyle ale odlicz od tego paliwo i ryczałt 8 % jak jeździsz pod partnerem na swoim aucie. O amortyzacji nie wspominam bo na Bolcie jej nie ma. UWAGA. Nie bawcie się w to - można łatwo zajeździć auto za te grosze, za jakie się jeździ.
Fachowy kiero...
3 lata temu
Zapomnieli kiedy czas spędzać dla siebie i rodzin a zdrowie ,myślę że Uberze czy bolt są dobre pensje i 24 h na dobę żeby zapracować cały 24 z siedzeniu kierowco a na siebie czas będzie na marne i psychiczne się zmianę nie będzie najlepiej wyborem do pracy kierowca z prowadzenie ludzkiego do trasy w celu...
...
Następna strona