Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Duże ułatwienie w dojeździe na lotnisko w Pyrzowicach. Od grudnia dotrą tam pociągi

33
Podziel się:

Linia kolejowa łącząca Tarnowskie Góry z Zawierciem zyska drugie życie. Trwają prace nad odbudową tego przechodzącego tuż obok lotniska Katowice Airport połączenia. Pociągi powinny nim pojechać w grudniu tego roku - zapowiedział wiceprezes PKP PLK Arnold Bresch.

Duże ułatwienie w dojeździe na lotnisko w Pyrzowicach. Od grudnia dotrą tam pociągi
Przystanek Mierzęcice na przywracanej do życia linii kolejowej, która dowiezie pasażerów na lotnisko w Pyrzowicach (PKP PLK, materiały prasowe)

W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały przejazd drezynami inspekcyjnymi po odcinku linii Tarnowskie Góry – Zawiercie, od Miasteczka Śląskiego do powstającej stacji kolejowej Pyrzowice Lotnisko. Prace na linii nr 182 trwają od początku 2021 r. Według PLK odbudowa i budowa postępują zgodnie z harmonogramem, który zakłada termin zakończenia inwestycji w czwartym kwartale 2023 roku.

- Spodziewamy się, że w grudniu pojawią się w rozkładzie jazdy regularne pociągi, które dowiozą tu mieszkańców Śląska i całej Polski. I to lotnisko stanie się jednym z bardziej konkurencyjnych w Polsce m.in. dzięki temu, że będzie tak dobry dostęp koleją do samolotów – mówił podczas piątkowej konferencji prasowej na lotnisku Katowice wiceprezes PLK Arnold Bresch

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Z krzywego peronu ludzie będą jeździć, jeśli będzie dobra oferta". Ekspert o paradoksie polskiej kolei

Nieeksploatowana dotąd, w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km, łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc bezpośrednio obok portu lotniczego Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na odbudowę połączenia PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK jesienią 2020 r.

Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii od Bytomia przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.

Ostatecznie PKP PLK zdecydowały się na rewitalizację blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości około jednego kilometra oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości przekraczającej jeden kilometr.

Oprócz odbudowy, zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych w porównaniu do pierwotnego kształtu linii. Niektóre łuki zostały złagodzone tak, by pociągi mogły osiągać prędkość do 140 km/h. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 i drogami wojewódzkimi powstały z kolei wiadukty. Przebudowywanych jest też 38 przejazdów kolejowo-drogowych.

Modernizowanych lub budowanych jest osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały już nowa stacja Pyrzowice Lotnisko (tam dobiega końca układanie nawierzchni peronowych) i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.

Dojazd z Katowic ma zająć godzinę

Linia ma służyć jako dojazd do lotniska dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki mają długość 750 m, co umożliwia obsługę najdłuższych składów. Pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 80 km/h.

Według założeń PLK efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd ma zajmować około godziny. Inwestycja jest dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano pierwotnie na 741,8 mln zł).

Jedno z najważniejszych regionalnych lotnisk

Katowice Airport należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Pandemia koronawirusa w latach 2020-2021 zahamowała wzrost przewozów. W 2020 r. z sieci połączeń lotniska skorzystało 1,44 mln podróżnych, a w 2021 r. - 2,32 mln. Miniony rok przyniósł odbudowę przewozów pasażerskich - z portu w Pyrzowicach skorzystało 4,42 mln osób. Prognoza na 2023 r. zakłada obsłużenie ponad 5 mln podróżnych, co byłoby nowym najlepszym wynikiem w historii Katowice Airport.

Dla porównania - wrocławskie lotnisko, czyli inny znaczący port regionalny na południu Polski - w 2022 roku obsłużyło 2,9 mln pasażerów. Władze zakładają, że w tym roku uda się osiągnąć, a może nawet przekroczyć, liczbę 3,5 mln podróżnych. Z kolei lotnisko w Krakowie w ubiegłym roku obsłużyło niemal 7,4 mln pasażerów – był to drugi wynik w historii lotniska, niewiele gorszy od rekordowego, osiągniętego w 2019 roku. Wtedy z usług portu skorzystało ponad 8,4 mln podróżnych.

Samorząd Miasteczka Śląskiego przygotowuje budowę centrum przesiadkowego przy przystanku kolejowym odbudowywanej linii kolejowej do lotniska Katowice; częścią tej inwestycji ma być przebudowana końcowa stacja wąskotorówki z Bytomia – informowali w połowie lutego opiekujący się kolejką społecznicy.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(33)
Asik
7 miesięcy temu
Parking lotniskowy w dobrej lokalizacji kosztuje za tydzień około 100 zł nie bardzo opłaca się męczyć pociągami
Asik
7 miesięcy temu
Nie zaryzykowałbym … jaka ilość pasażerów lata z Zawiercia i Tarnowdkich Gór żd wymieniamy te miasta. Dla mnie ważny jest czas przejazdu z Katowic bo to duża aglomeracja.
Anii
10 miesięcy temu
Tak, już widzę te spóźnione pociagi.. samolot na mnie nie poczeka. Trochę ryzykowne.
Obiektyw
12 miesięcy temu
Po pierwsze należało wpuścić tunel po terminal i perony na dole ,po drugie co to za konkurencja jak już ktoś pisał bus jedzie 45 min i tak jest bo korzystałem 30-35 to by było super .Wszystko to można zorganizować tylko pociąg na lotnisko ma stawać w Bytomiu i Tarnowskich a nie na każdej stacji . Puszczamy normalny pociąg pół godziny!iny wcześniej i kto jest z mniejszej stacji przesiądzie się na lotniskowy pociąg w Bytomiu lub Tarnowskich a bus zaczyna jeździć tylko wcześnie rano lub późno wieczorem i jest ok .Nie gospodarzy bo historycy powinni zajmować się przeszłością a nie rządzeniam i ekonomią
Zolw
rok temu
A jakie połączenie jest z przystanku Pyrzowice do terminalu . Z buta ?
...
Następna strona