Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Julia Grzesiek
|
aktualizacja

Miliarderka, o której mało kto słyszał. Dziedziczka Subwaya rozdaje swój majątek

12
Podziel się:

Choć posiada majątek szacowany na 8,2 mld dol., w internecie znajdziemy zaledwie kilka jej zdjęć. Elizabeth DeLuca, wdowa po zmarłym w 2015 r. założycielu sieci restauracji Subway, jest obecnie jedną z najbogatszych kobiet w USA. Historię jej życia oraz działalność filantropijną przybliża amerykański "Forbes".

Miliarderka, o której mało kto słyszał. Dziedziczka Subwaya rozdaje swój majątek
Miliarderka, o której mało kto słyszał. Odziedziczyła sieć Subway i rozdaje majątek (Europa Press, Getty Images, David Zorrakino)

Miliarderka aktywnie wspiera m.in. rozwój edukacji, ochronę przyrody oraz liczne inicjatywy charytatywne. W październiku DeLuca przekazała University of Connecticut darowiznę w wysokości 40 mln dol. na wzniesienie nowego budynku szkoły pielęgniarskiej. Jest to jak dotąd największe wsparcie finansowe w historii UConn, a działalność filantropki zdaje się nabierać coraz szybszego tempa.

"Wszystko wskazuje na to, po otrzymaniu miliardów z nadchodzącej sprzedaży Subwaya, DeLuca będzie gotowa przeznaczyć na cele charytatywne znacznie więcej" – czytamy na łamach "Forbesa". Sieć barów szybkiej obsługi ma wkrótce zostać przejęta przez prywatny fundusz inwestycyjny Roark Capital za kwotę 9,7 mld dol.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Psycholog Igi Świątek o zarobkach, podatkach i hejcie w sporcie - Daria Abramowicz - Biznes Klasa #6

Miliarderka, o której mało kto słyszał

Pod koniec 2020 r. kobieta przekazała University of Florida 27 tys. akrów ziemi w hrabstwie Osceola. Dziś teren ten jest znany jako DeLuca Preserve – siedlisko zagrożonych gatunków, a także "żywe laboratorium" dla studentów i naukowców uniwersytetu. Obszar został pierwotnie kupiony za prawie 140 mln dol. przez jej męża oraz lokalnego dewelopera Anthony’ego Pugliese w 2005 r., którzy, ku zaniepokojeniu ekologów, chcieli wykorzystać go pod budowę "ekologicznego miasta".

Projekt ostatecznie upadł w atmosferze skandalu, a wszystko zakończyło się batalią prawną z Pugliese’m, z której rodzina DeLuca wyszła obronną ręką. Miliarderka przekazała ziemię University of Florida pod warunkiem, że nigdy nie zostanie ona zabudowana.

– Ta hojna darowizna to najlepsze, co w kwestii ochrony przyrody spotkało Florydę od bardzo, bardzo długiego czasu. Jej znaczenie jest naprawdę nieocenione – mówi Julie Morris z organizacji ekologicznej National Wildlife Refuge Association.

Dziedziczka Subwaya rozdaje swój majątek

Zaangażowanie miliarderki w filantropię ma swoje korzenie w skromnym wychowaniu. Po wojnie jej rodzice zdecydowali się przenieść z terenów byłych Prus Wschodnich do USA. Brak pieniędzy i nieznajomość języka nie działały na ich korzyść, ale matka kobiety, Elsa Kosgalwies Adomat, postawiła sobie za cel, by wykształcić każde z jej trojga dzieci.

Elizabeth i Fred DeLuca poznali się jeszcze w liceum. Podczas gdy on skupiał się na rozwijaniu niewielkiej firmy z kanapkami, która później przekształciła się w Subway, przyszła miliarderka uczyła się na UConn. Uzyskała tam dyplom z pielęgniarstwa, a następnie podjęła pracę w pobliskim Bridgeport Hospital. – Dla nas edukacja była drogą do zdobycia niezależności – powiedziała DeLuca w wywiadzie dla Yale School of Medicine, sieci szpitali, w której jej mąż był leczony na białaczkę.

Kobieta wkrótce awansowała na stanowisko przełożonej na oddziale intensywnej terapii. Choć ta praca – jak wspomina – dawała jej sporo satysfakcji, szybki rozwój Subwaya sprawił, że zrezygnowała z pielęgniarstwa, by towarzyszyć mężowi w prowadzeniu interesów. Jak podaje "Forbes", za życia Freda DeLuca para przekazywała na cele charytatywne średnio mniej niż 1 mln dol. rocznie. Po śmieci męża miliarderka postawiła na działalność filantropijną, udzielając wsparcia liczonego w setkach mln dol. ponad 100 różnym organizacjom non-profit.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Julia Grzesiek
KOMENTARZE
(12)
typ
6 miesięcy temu
Bardzo dobre kanapeczki. Nie znam się ale wydaje mi się że zdrowiej niż w innych fastfoodach
Ok PiS
6 miesięcy temu
Reklama darmowa.
Konrad
6 miesięcy temu
Uwielbiam Subwaya
Fakt
6 miesięcy temu
W KONCU DOBRZE NAPISANE „ BAR SZYBKIEJ OBSŁUGI” TYM SAMYM JEST MAKSZIT A NIE JAK PISZECIE RESTAURACJĄ
Zenon
6 miesięcy temu
Sprzedam bar mleczny za 2 mld dolarów