Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Kierowcy Ubera i Bolta będą mocniej prześwietlani. Sejm poparł zmiany

29
Podziel się:

Sejm przyjął w czwartek ustawę zaostrzającą procedury weryfikacji kierowców. Zmiany w prawie odczują firmy specjalizujące się w przewozach osób, czyli m.in. Uber, Bolt czy Free Now. To reakcja rządzących na doniesienia dotyczących przemocy seksualnej, do jakich miało dochodzić w taksówkach.

Kierowcy Ubera i Bolta będą mocniej prześwietlani. Sejm poparł zmiany
Zmiany dla platform Uber i Bolt. Sejm znowelizował ustawę Prawo o ruchu drogowym (zdj. ilustracyjne) (money.pl, Rafał Parczewski)

Za przyjęciem noweli głosowało 427 posłów, z kolei trzech – sprzeciwiło się tym rozwiązaniom. 18 osób wstrzymało się od głosu. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Zmiany w prawie wpłyną na Ubera i Bolta

  • weryfikację kierowców przed nawiązaniem współpracy,
  • monitoring realizowanych kursów,
  • wymóg zaświadczenia o niekaralności,
  •  sprawdzenie prawa jazdy w Centralnej Ewidencji Kierowców.
Nie będzie tak łatwe popełnienie przestępstw, które mogliśmy w ubiegłym roku zaobserwować - uzasadniał zmiany na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Janusz Cieszyński, nowy minister cyfryzacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Samochody elektryczne jeżdżą na węgiel? "To jest nietrafiony argument"

Propozycja zmian w prawie jest wynikiem doniesień medialnych o przypadkach przemocy seksualnej, jakich dopuszczali się kierowcy realizujący przewozy dla Bolta i Ubera. Jak tłumaczył minister cyfryzacji, z ustaleń służb wynikało, że osoby dopuszczające się tych czynów, posługiwały się fałszywą tożsamością. – Czyli za kierownicą siedziała inna osoba, niż ta, na którą aplikacja była zarejestrowana – tłumaczył Janusz Cieszyński.

Firmy nie są w stanie same poradzić sobie z problemem?

W trakcie debaty w sejmowej komisji odrzucenia ustawy w całości domagał się Dobromir Sośnierz z partii Wolnościowcy. Jak przekonywał, rynek będzie w stanie sam się uregulować i państwo powinno iść raczej w drugą stronę, czyli znosić obowiązki prawne. Poseł stwierdził, że docelowo w Sejmie powinna być przeprowadzona debata o zniesieniu licencji taksówkarzy.

W świecie bez reguł, który pan proponuje, nawet pan jako mężczyzna nie może czuć się bezpieczny. Po to jest regulacja. Ten rynek nie ureguluje się sam. Jak widać, tutaj potrzebne są mądre regulacje – odpowiedziała mu posłanka niezrzeszona Hanna Gill-Piątek.

Aleksandra Gajewska z Platformy Obywatelskiej dodała, że weryfikacja przez firmy przewozowe nie wystarczy. Ich rolę w tym zakresie muszą przejmować samorządy, które ogarnirują "doraźne kontrole".

"Rzeczpospolita" przed kilkoma dniami podawała, że sama Warszawa przeznaczyła dotychczas 1,5 mln zł na takie kontrole. W 2022 r. zanotowano spadek stwierdzonych nieprawidłowości u kontrolowanych kierowców o 6,2 proc. (w 2021 r. 380 nieprawidłowości na 1065 kontroli, a w 2022 roku 460 nieprawidłowości na 1560 kontroli).

Platformy do przewozu osób chcą ogólnopolskich licencji

Free Now ma inną propozycję. Platforma przekonuje, że pożądanym rozwiązaniem jest ogólnopolski, elektroniczny rejestr licencji taksówkarskich.

W naszej opinii jest on niezbędny, aby osiągnąć odpowiednią efektywność i trwałość proponowanych zmian. Taki rejestr spowodowałby szybszą i pełniejszą wymianę informacji pomiędzy podmiotami potrzebującymi takich informacji, możliwość dostępu do zintegrowanych danych dla służb porządkowych, ale także dla platform podejmujących współpracę z danym kierowcą na etapie weryfikacji jego dokumentów – czytamy w oficjalnym stanowisku firmy, przesłanym redakcji money.pl.

Free Now postuluje też, aby kolejnym krokiem było rozszerzenie zasięgu geograficznego licencji taksówkarskich na poziom ogólnopolski.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(29)
Cześć
rok temu
Gruba cenzura na tym rządowym portalu
Osrajtek
rok temu
W każdym normalnym i cywilizowanym kraju odebrano by licencję dla wszystkich tych gwałt Taxi. Ale jak rząd już raz wziął łapówkę za ustawę od Ubera to nie może się wycofać
Tomer
rok temu
Młodzi są trochę głupi! Wszędzie chcą jak najtaniej jeździć, zdezelowanym autem ubera. Chcą tanio, to mają niebezpieczną podróż! Wczoraj późnym wieczorem jechałem główna drogą przez Wrocław, na 15 aut koło mnie, 12 to ubery, freetaxi, itp! Szok! Zamawiają te podejrzane przewozy! Przecież jest komunikacja miejska także, ale niektórzy jej nie uznają... a Sam na sam z napalonym facetem spoza Europy, gdzie bardzo inne są normy, to no problem at all . Sam jeździłem uberem w Londynie, ale tam jednak się wymaga weryfikacji, nawet kierowcy jak się wsiada. Dobra usługa, ale trzeba trzymać poziom, w Polsce obchodzi się wszystko i takie skutki! Cwaniactwo że strony klienta i dostawcy usługi!
Tego chcą Pol...
rok temu
Złotówom też sprawdzać niekaralności, ale nie z Krk tylko jak któryś ma zatarty wyrok to też nie przyjmować i zakaz wykonywania zawodu.
Wiem
rok temu
Ale co się zmieniło jak nic się nie zmieniło ..........to jest Polsza własnie
...
Następna strona