Polacy w sieci przede wszystkim szukają informacji i wysyłają pocztę. Choć pod wieloma względami jesteśmy w ogonie Europy, to w wykorzystywaniu sieci jako narzędzia komunikacji spełniamy już standardy UE - analizuje Money.pl.
Ponad 41 procent Polaków korzysta z internetu - wynika z badania NetTrack, opublikowanego przez MillwardBrown SMG/KRC. Dostęp do sieci deklaruje dziś czterokrotnie więcej osób niż w 2001 roku, jednak Polska wciąż znajduje się pod tym względem w ogonie Unii Europejskiej.
źródło: MillwardBrown SMG/KRC
dane za rok 2007 nie uwzględniają grudnia
Wyprzedzamy Bułgarów, Cypryjczyków, Greków, Portugalczyków, Rumunów i Węgrów. Daleko nam jednak do liderów. Z internetu korzysta 83 proc. Holendrów, 79 proc. Szwedów i 78 procent Duńczyków.
Jeśli polski internet utrzyma dynamikę z ostatnich sześciu lat, zbliżenie się do europejskiej czołówki, według szacunków Money.pl, zajmie nam 6-7 lat. Europejska średnia to dostępność internetu na poziomie 54 proc. Polska powinna osiągnąć ten poziom za dwa, trzy lata.
Dostęp do internetu w krajach Unii Europejskiej | |
---|---|
Holandia | 83% |
Szwecja | 79% |
Dania | 78% |
Luksemburg | 75 % |
Niemcy | 71% |
Finlandia | 69% |
Wielka Brytania | 67% |
Belgia | 60% |
Austria | 60% |
Słowenia | 58% |
Irlandia | 57% |
Estonia | 53% |
Łotwa | 51% |
Francja | 49% |
Słowacja | 46% |
Hiszpania | 45% |
Litwa | 44% |
Włochy | 43% |
Polska | 41% |
Portugalia | 40% |
Cypr | 39% |
Węgry | 38% |
Czechy | 25% |
Grecja | 25% |
Rumunia | 22% |
Bułgaria | 19% |
źródło: Eurostat
Kim jest polski internauta
Na przestrzeni sześciu ostatnich lat do internetu przekonuje się coraz więcej kobiet. Jeszcze w 2001 roku odsetek Polek surfujących po sieci wynosił niecałe 42 proc. W ubiegłym roku panie stanowiły już ponad 49 procent polskich internautów.
Najszybciej przybywa użytkowników sieci w grupie wiekowej 60 i więcej lat. Sześć lat temu - jak podaje SMG/KRC - grupa ta stanowiła 0,73 procenta internautów. Do 2007 roku odsetek ten wzrósł prawie czterokrotnie - do 2,58 proc. Wciąż najchętniej internetu używają osoby w wieku 15-24 lata (37,6 proc.), niewiele mniejszą grupę stanowią osoby w przedziale 25-39 lat (32,9 proc.). Co czwarty internauta (26,8 proc) reprezentuje grupę wiekową 40-59 lat.
Z sieci najliczniej korzystają uczniowie i studenci. Stanowią oni 26,86 proc. wszystkich internautów w Polsce. Spośród grup aktywnych zawodowo najliczniej w sieci reprezentowani są pracownicy umysłowi (18 proc.). Drugą pod względem liczebności i jednocześnie najszybciej rosnącą stanowią robotnicy wykwalifikowani (15,2 proc.) - w ciągu sześciu lat ich reprezentacja w internecie wzrosła dwukrotnie. Dyrektorzy oraz przedstawiciele wolnych zawodów (15,1 proc.) plasują się w tym rankingu na trzecim miejscu. Niecałe 5 proc. polskich użytkowników internetu to emeryci. Nieco ponad 4 proc. - osoby bezrobotne.
Polscy internauci w podziale na grupy zawodowe | |
---|---|
studenci/uczniowie | 26,86% |
pracownicy umysłowi | 18,02% |
robotnicy wykwalifikowani | 15,25% |
dyrektorzy, wolne zawody | 15,17% |
właściciele firm | 7,61% |
emeryci/renciści | 4,79% |
bezrobotni | 4,19% |
zajmujący się domem | 3,14% |
robotnicy do prac prostych | 1,61% |
rolnicy indywidualni | 1,32% |
źródło: MillwardBrown SMG/KRC
Do czego Polacy wykorzystują internet? Przede wszystkim do szukania informacji. Tę aktywność deklaruje każdy polski użytkownik sieci, a ponad trzy czwarte (76 proc.) używa poczty elektronicznej.
Na trzecie miejsce w 2007 roku wśród zastosowań sieci awansowały internetowe zakupy. Jeszcze w 2006 roku z e-handlu skorzystał co czwarty polski internauta. W ubiegłym roku pieniądze w wirtualnych sklepach wydało ponad 41 procent użytkowników internetu.
Wciąż bardzo popularne jest wysyłanie za pośrednictwem internetowych bramek wiadomości na telefony komórkowe. Korzysta z nich 38 proc. internautów, choć w porównaniu z rokiem 2006 zainteresowanie tą usługą spadło o prawie 5 procent. Nieco więcej osób niż w roku 2006 korzysta natomiast z komunikatorów - 37 proc.
Rzadziej niż w ubiegłych latach Polacy ściągają z internetu muzykę (32 proc.) i filmy (22 proc.). W porównaniu z rokiem 2006 odsetek ten spadł odpowiednio o 4 i 2 procent.
ZOBACZ TAKŻE:
Ponad 28 procent polskich internautów ma konto w wirtualnym banku, prawie co czwarty słucha radia (23 proc.) i gra w internetowe gry (22 proc.), jeden na pięciu handluje na aukcjach (21 proc.). Pracy za pośrednictwem sieci szuka 13 proc. surfujących, a ponad 7 proc. internautów doceniło zalety internetowej telefonii VoIP.
Na tle Europy
W porównaniu z pozostałymi krajami Unii Europejskiej rodzimi użytkownicy internetu nie wypadają źle, pomimo dostępności do sieci poniżej europejskiej średniej. Jeśli chodzi natomiast o wykorzystanie sieci jako narzędzia komunikacji - Polacy wypadają całkiem dobrze.
Z danych Eurostatu, który badał internetową aktywność mieszkańców UE - uwzględniając również osoby, które z sieci nie korzystają wcale - wynika, że pod względem używania czatów, for i grup dyskusyjnych nie ostajemy już od europejskich standardów. Podobnie jeśli chodzi o rozmowy głosowe i wymianę plików przez sieci P2P.
Sposoby wykorzystania internetu | |||
---|---|---|---|
wykorzystanie | Polska | średnia UE | lider w Europie |
szukanie informacji | 48% | 57% | Holandia - 83% |
poczta elektroniczna | 35% | 50% | Holandia - 75% |
ściąganie programów | 13% | 30% | Dania - 60% |
czaty, fora, grupy dyskusyjne | 23% | 24% | Estonia - 43% |
rozmowy głosowe | 15% | 15% | Francja - 29% |
sieci P2P | 12% | 13% | Luksemburg - 24% |
źródło: Eurostat
Polski internet powoli, ale systematycznie się rozwija. Według danych GUS 30 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma szerokopasmowy dostęp do sieci, a komputer jest w 54 proc. polskich mieszkań. Użytkownicy mają coraz lepszy dostęp do łącz, mogą też korzystać z podatkowej ulgi na internet.
W ubiegłym roku UKE nakazał uwolnienie dostępu do sieci Telekomunikacji Polskiej dla alternatywnych dostawców internetu. Pojawiły się nowe firmy, a kilka już istniejących zaproponowało nowe usługi dostępu. Dzięki temu, różnice między Polską a pozostałymi krajami Unii powinny systematycznie maleć.