Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Przychody Kanału Sueskiego spadły o połowę. To efekt ataków na statki

5
Podziel się:

Ataki bojowników Huti w rejonie Morza Czerwonego na statki handlowe przyczyniły się do finansowej zapaści Kanału Sueskiego. Przychody Kanału Sueskiego spadły o połowę - powiedział egipski minister finansów Mohammed Maait.

Przychody Kanału Sueskiego spadły o połowę. To efekt ataków na statki
Kanał Sueski zostanie zmodernizowany za 60 mln dolarów (Adobe Stock, Valeriy Tretyakov)

Jemeńscy rebelianci Huti wspierają palestyński ruch Hamas, który walczy z Izraelem od października 2023 r. Od grudnia Huti regularnie atakują statki na Morzu Czerwonym. Podczas ostatniego, w wyniku ostrzału statku "True Confidence", zginęły dwie osoby - informuje CNN.

Te ataki już odbiły się na sytuacji finansowej Kanału Sueskiego, ważnego szlaku handlowego i bramy Egiptu na Morze Śródziemne. Według ekspertów trasa ta odpowiada za jedną trzecią ruchu kontenerowego na świecie i 40 proc. handlu między Azją i Europą.

W efekcie przewoźnicy coraz częściej omijają najkrótszą drogę z Azji do Europy, wiodącą przez: Ocean Indyjski, Morze Czerwone i Kanał Sueski. W zamian wybierają okrężną trasę wokół Afryki. Jest ona jednak dłuższa o 10-14 dni i około 6 tys. kilometrów.

- Przychody Kanału Sueskiego spadły o połowę - powiedział egipski minister finansów Mohammed Maait cytowany przez dziennik "Kommiersant".

To spory cios dla budżetu Egiptu. Jest to bowiem jedno z głównych źródeł przychodów tego państwa, które zmaga się też ze skutkami gospodarczymi: pandemii koronawirusa, wojen w Ukrainie i w Izraelu oraz niepokojów w Libii i w Sudanie.

Malejące wpływy z Kanału Sueskiego to zresztą wycinek szerszych problemów gospodarczych, jakie trawią Egipt. Jak zauważa AFP, jeszcze w ostatnim roku podatkowym 2022/23 kraj ten uzyskał z eksploatacji kanału rekordowe 9,4 mld dolarów, co było poprawą o 35 proc. wyniku za poprzedni okres.

Było to możliwe dzięki pogłębieniu w latach 2014-2015 nowego odcinka, co ułatwiło mijanie się statków. Prace te pochłonęły 8 mld euro, lecz na nowe przychody trzeba było poczekać, gdyż zwiększały się wraz z podwyżkami stawek za tranzyt każdego roku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(5)
kalafior
2 miesiące temu
Mają dużą armię, niech zrobią porządek. Jeszcze ich stać.
Vencel
2 miesiące temu
Egipt powinien podziękować bandom Huti masowymi dywanowymi bombardowaniami.
VirTutti
2 miesiące temu
no i co. to atak ekonomiczny na Egipt, dużą gospodarke w regionie i nieprzychylny kraj Usraelowi. zamknięcie kanału to trumna dla EGIPTU. a chodzi żeby Iran nie miał sojusznika jak Izrael morduje Palestyńczyków aby zabrać złoża gazu. proste
🌈🕎💩
2 miesiące temu
A na mapce zamiast Egiptu Izra.., Tamtędy to chcą wybudować kanał Ben Guriona przez "tę" strefę, są tacy co już niedługo wybudują przy strefie port tymczasowy na razie
ello
2 miesiące temu
Szyk ostatniego zdania to dziennikarskie dno. Przeczytajcie je proszę dokładnie i powiedzcie mi - o co w nim właściwie chodzi?