Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Marek Knitter
|

Muzyka w komórkach: odtwarzacze mp3 w opałach

0
Podziel się:

Rynek mobilnej muzyki wart jest już 1,7 mld dolarów. Wzrost w ciągu 5 lat będzie dwucyfrowy.

Muzyka w komórkach: odtwarzacze mp3 w opałach
(Redbaron/Dreamstime.com)

Komórka wyprze tradycyjne odtwarzacze muzyczne. Już teraz sprzedaż mobilnej muzyki rośnie szybciej od tradycyjnej formy nabywania utworów czy piosenek.

Według raportu PricewaterhouseCoopers wydatki na muzykę mobilną na całym świecie w ciągu najbliższych 5 lat będą osiągały dwucyfrowy wzrost. Obecnie wartość tego rynku szacuje się na 1,7 mld dolarów. W Polsce usługi związane z rozrywką na komórkę zaczynają wyraźnie przyspieszać. Tylko w tym roku rynek tzw. usług dodanych dla telefonów mobilnych wzrośnie o 25 proc. do około 900 mln zł.

Komórkowy szał

Popularność muzyki mobilnej rośnie wraz z rozwojem technologicznym urządzeń i sieci komórkowych. Z badań konsumenckich, realizowanych przez operatorów telekomunikacyjnych wynika, że najbardziej oczekiwaną przez klientów usługą dodatkową jest właśnie muzyka i filmy. To w rozwoju sieci 3G, umożliwiającej szybkie ściąganie danych firmy upatrują głównego źródła dodatkowych przychodów.

W czerwcu tego roku firma badawcza Informa Telecoms & Media podała, że w Europie jest ponad 101 mln użytkowników sieci 3G, co stanowiło 11,1 proc. wszystkich działających w europejskich sieciach kart SIM. Najwyższy odsetek mają Szwedzi, Norwegowie i Włosi (powyżej 25 proc.). Podobnie jest w Portugalii, Austrii, Hiszpanii, Luksemburgu czy Irlandii.

_ Według Chińskiego Ministerstwa Przemysłu Informatycznego na koniec maja 592 mln osób miało komórkę. Każdego miesiąca 34,8 proc. z nich słucha muzyki w telefonie. _Nawet tam, gdzie nie ma jeszcze sieci 3G modele komórek już pozwalają na wiele więcej niż tylko na prowadzenie zwykłych rozmów telefonicznych. Według firmy M:Metrics mobilna muzyka najpopularniejsza jest w Hiszpanii. Tam słucha jej 20 proc. posiadaczy komórek. Na kolejnych miejscach uplasowały się Wielka Brytania (18,9 proc.), Niemcy ( 15 proc.), Włochy ( 13,3 proc.) i Francja (12,9 proc.). Dla porównania w Chinach blisko 35 proc. posiadających komórkę wykorzystuje ją jako przenośne urządzenie do słuchania muzyki.

ZOBACZ TAKŻE:

Do walki o klienta szybko przystąpiły takie firmy jak Nokia czy SonyEricsson, wprowadzając na rynek kolejne, coraz nowocześniejsze modele telefonów muzycznych. Firma Apple - właściciel najpopularniejszego sklepu (iTunes) i odtwarzacza cyfrowej muzyki (iPod) zademonstrowała niedawno kolejną wersję urządzenia iPhone, które jest połączeniem telefonu, odtwarzacza cyfrowej muzyki i video.

ZOBACZ TAKŻE:

Rosnący rynek i kasa

Pod koniec ubiegłego roku brytyjska firma analityczna Understanding & Solutions prognozowała, że w 2011 roku prawie 30 proc. wartości muzyki sprzedawanej na świecie będzie stanowiła muzyka dostarczana przez telefony komórkowe. Oznaczało to według nich wartość ok. 6 mld dolarów. Kolejne szacunki zaczęły jednak znacząco podnosić tę poprzeczkę.

W najnowszym raporcie opublikowanym na początku tego miesiąca, firma eMarketer przewiduje, że w bieżącym roku rynek mobilnej muzyki zwiększy swoją wartość do 3 mld dolarów w porównaniu z 1,7 mld w 2007 roku. Natomiast cała muzyczna branża w ciągu najbliższych trzech lat ma zanotować spadek aż o 5,6 mld dolarów: z 31,8 do 26,2 mld. To spowoduje, że wytwórnie będą kierować się coraz częściej do przestrzeni mobilnej i internetowej w celu uzyskania lub podtrzymania dodatkowych dochodów.

Wydatki na muzykę wg segmentów w latach 2007-2011 w mld USD*
Segment: 2007 2008 2009 2010 2011
Tradycyjny 24,7 20,8 16,5 13,7 11,4
On-line 2,8 4,1 5,9 6,7 7,5
Mobile 1,7 3,0 4,8 6,2 7,3
On-line/Mobile proc. w całości wydatków 15,4 25,5 39,4 48,5 56

*wg raportu ,,Recorded Music: Digital Falls Short" eMarketer

Mobilna muzyka to tylko część większego tortu, w którego w skład wchodzą jeszcze gry i wideo.

ZOBACZ TAKŻE

Polski kawałek tortu

W Polsce największym hurtowym dostawcą mobilnej muzyki dla operatorów telekomunikacyjnych, i nie tylko, jest spółka e-Muzyka. Jej udział w rynku w zależności od miesiąca waha się w przedziale 70-80 proc. Kolejne miejsca zajmują przede wszystkim same firmy fonograficzne. Firmy te obsługują przede wszystkim operatorów komórkowych, i kilkanaście innych firm specjalizujących się w dalszej odsprzedaży muzyki. Na rynku detalicznym funkcjonuje kilkanaście mniejszych podmiotów. Klient za jeden utwór muzyczny musi zapłacić od 1-2 zł do nawet 5 zł.

Wartość całego rynku usług dodanych w Polsce nazywany często rynkiem usług premium w porównaniu z innymi krajami wydaje się bardzo niewielki. Należy jednak zauważyć, że znajdujemy się dopiero na początku drogi - zarówno pod względem rozwoju 3G jak i niedrogich telefonów umożliwiających ściąganie i odsłuchiwanie materiałów muzycznych.

Nie oznacza to, że pod tym względem stoimy w miejscu. W ubiegłym roku wartość rynku usług premium w Polsce wyniosła ponad 700 mln zł. W tym roku liczba ta ma wzrosnąć o ponad 25 proc. Z naszej analizy wynika, że w 2009 roku wartość rynku usług premium zbliży się do 1,2 mld zł.

Wartość rynku mobilnej rozrywki w Polsce
2006* 0,6 mld zł
2007* 0,7 mld zł
2008* 0,9 mld zł
2009** 1,2 mld zł

szacunki: e-Muzyka *prognoza Money.pl

Króluje pop

Spółka e-Muzyka ma podpisane umowy z kilkunastoma firmami fonograficznymi, a jej biblioteka muzyczna składa się z kilkuset tysięcy utworów. Po zakupieniu wybranej piosenki firma dokonuje jej cyfryzacji dla potrzeb odpowiedniego odbiorcy. Najczęściej jest to format mp3. To jednak nie wystarczy, aby dana piosenka stała się popularna wśród użytkowników telefonów komórkowych.

Okazuje się, że wśród miłośników muzyki mobilnej króluje przede wszystkim pop i różne odmiany disco. Utwory, które są ściągane bezpośrednio na telefony, wcześniej królują na listach przebojów rozgłośni radiowych takich jak: Eska czy Radio Max. Idealnie jeśli piosenka stosunkowo często pokazywana jest w formie wideoklipu również na stacji MTV czy Viva.

Również pora roku jak i pogoda mają wpływ na to ile i jak często ściągana i słuchana jest muzyka. Do najlepszych okresów należą listopad i grudzień, a także wakacje. W tym ostatnim przypadku pomagają takie firmy jak Pepsi czy Coca-Cola, które często wykorzystują mobilną muzykę jako jako nagrody w konkursach czy programach lojalnościowych.

ZOBACZ TAKŻE:

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)