Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Rosja znalazła odbiorców na swój węgiel

Podziel się:

Wzrosła rentowność eksportu rosyjskiego węgla do Chin oraz Indii. Te dwa najludniejsze kraje świata są głównymi odbiorcami surowca. Kreml szuka alternatyw ze względu na sankcje nałożone przez Unię Europejską.

Rosja znalazła odbiorców na swój węgiel
Od sierpnia 2022 r. obowiązuje zakaz importu węgla do Europy. Według KE wartość embarga na węgiel to 4 mld euro rocznie (GETTY, Monty Rakusen, Contributor)

Sytuacja w północno-zachodnich portach Rosji jest gorsza niż w innych częściach kraju. "Najwygodniejsze i najbardziej opłacalne jest obecnie dostarczanie węgla do Chin i Indii przez porty Dalekiego Wschodu, jednak rozwój przeładunku utrudnia brak infrastruktury kolejowej" - donosi "Kommiersant".

W rezultacie port Taman, który znajduje się w Kraju Krasnodarskim, stał się w ubiegłym roku największym portem eksportowym węgla w Rosji. Ze względu na unijne sankcje problemy mają północne porty.

Przypomnijmy, że zakaz importu węgla do Europy obowiązuje od sierpnia 2022 r. Komisja Europejska szacuje, że wartość embarga na węgiel to 4 mld euro rocznie.

Dlatego rosną w siłę inne porty, którymi dostarcza się węgiel do Chin oraz Indii. Rentowność w porcie Ust-Ługa wyniosła w styczniu 3,8-6,7 proc. Z kolei poprzez port w Murmańsku do 10,4 proc. Jednak najwyższą opłacalność eksportu do Chin i Indii obserwowano przy dostawie przez terminale Dalekiego Wschodu (22–25 proc. w zależności od terminala i typu samochodu).

Nowe kierunki rosyjskiego węgla

"Kommiersant" podkreśla, że rentowność dostaw do Chin i Indii przez Taman wyniosła w styczniu 2023 r. 12,5-14,2 proc. Zwraca się uwagę, że poprzez port w Tamanie łatwiej dotrzeć do "obiecujących rynków Azji Południowej i regionu Azji i Pacyfiku".

Infrastruktura w terminalu pozwala gromadzić do 2,5 mln t surowca. W ten sposób można załadować cztery statki klasy capesize.

Problemem dla ekspansji rosyjskiego węgla jest infrastruktura kolejowa, a raczej brak jej rozwoju.

- Transport z regionu Kemerowa zmniejszył się w 2022 r. i nie wzrośnie w 2023 r. Ograniczają go ograniczenia infrastrukturalne na wschodnim pasie oraz pozycja Kolei Rosyjskich, która daje pierwszeństwo innym ładunkom - ocenił mówi Michaił Burmistrow, szef Infoline-Analytics.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
energetyka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl