Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Rozbudowa gazoportu. Gaz-System dopiął ostatni element za prawie 2 mld zł

9
Podziel się:

1,9 mld zł ma kosztować budowa trzeciego zbiornika na LNG i drugiego stanowiska dla statków w gazoporcie w Świnoujściu.

Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu.
Rozbudowa gazoportu w Świnoujściu. (East News)

Polskie LNG - spółka zależna Gaz-Systemu - oraz zarząd portów Szczecin-Świnoujście wybrali wykonawcę - konsorcjum PORR i TGE Gas Engineering. Dopięcie rozbudowy przychodzi w czasie sporej niepewności na rynku LNG, która potrwa jeszcze kilka miesięcy.

Dzięki rozbudowie roczne zdolności regazyfikacyjne terminala sięgną 8,3 mld m sześc., gazoport zyska też możliwości nie tylko odbioru LNG z drugiego stanowiska, ale i ładowania LNG na mniejsze metanowce, oraz bunkrowania napędzanych tym paliwem jednostek pływających.

Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z perspektywy 2014-2020 wyniesie do 461 mln zł.

Klienci: Polskie LNG i Zarząd portów

PORR i TGE dla Polskiego LNG zbudują trzeci zbiornik na LNG, większy niż dwa istniejące. Mają one po 160 tys. m sześc., nowy pomieści miał 180 tys. m sześć. skroplonego gazu.

Również operator terminala będzie klientem, jeśli chodzi o budowę przez konsorcjum aparatury do rozładunku, załadunku i bunkrowania LNG na nowym stanowisku.

Zobacz także: Obejrzyj: Terminal LNG w Świnoujściu zwiększy konkurencyjność na rynku gazu

Samo stanowisko - łącznie z estakadą przesyłową oraz urządzenia do cumowania konsorcjum wybuduje dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Rozbudowa ma potrwać do końca 2023 r.

Wcześniejsze etapy rozbudowy

Już wcześniej - w lutym 2020 r. operator terminala podpisał umowę na wykonanie innej, bardzo ważnej części rozbudowy, czyli nowej baterii regazyfikatorów SCV oraz pomp kriogenicznych. Urządzenia te pozwolą zwiększyć wolumen gazu, wtłaczanego do krajowej sieci przesyłowej.

Również ten kontrakt przypadł konsorcjum PORR i TGE Gas Engineering. Umowę na dostawę samych jednostek SCV Polskie LNG podpisało w październiku 2019 r. z firmą Selas-Linde.

Pod koniec maja dodatkowe zdolności regazyfikacyjne terminala, które pojawią się po kolejnych etapach rozbudowy w całości zarezerwowało już PGNiG.

Jak po pandemii będzie wyglądał rynek, zarówno "dużego", jak i "małego" LNG? Co traderzy mówią o przyszłości rynku LNG? O tym w dalszej części artykułu na portalu WysokieNapiecie.pl

Leszek Kadej, WysokieNapiecie.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(9)
pytek
4 lata temu
I po co toto ?
Andrzej
4 lata temu
Terminal gazowy zbudowano za rządów PO PSL.Prezydent Lech Kaczyński nie miał z budową nic wspólnego .
exit
4 lata temu
czyli polacy potrafią
exit
4 lata temu
czyli polacy potrafią
exit
4 lata temu
czyli polacy potrafią