Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. WS
|

S1 ze środkami z unijnej dotacji. 441 mln zł na budowę trasy

25
Podziel się:

Przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisali umowę na 441 mln zł unijnej dotacji do budowy trasy S1 Kosztowy – Bielsko-Biała.

S1 ze środkami z unijnej dotacji. 441 mln zł na budowę trasy
Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda podczas konferencji prasowej na temat budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Kosztowy-Bielsko-Biała (PAP, PAP/Zbigniew Meissner)

Minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda przekazał, że to ostatnia umowa o dofinansowanie dotycząca Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-20 (POIiŚ).

–To jedna z tych umów, które pozwalają sądzić, że te środki (POIiŚ - PAP) będą w najwyższym procencie wykorzystane – zasygnalizował minister.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: W Polsce brakuje aut elektrycznych i ładowarek. "Izera ma szansę wypełnić lukę"

Wskazał, że warta ponad 2,2 mld zł inwestycja w odcinek trasy S1 Kosztowy – Bielsko-Biała będzie też finansowana w obecnej perspektywie z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-27 (FENIKS); łączne europejskie wsparcie przekroczy 1 mld zł – wskazał Puda.

Inwestycja warta ponad 2,2 mld zł

– To jest ostatnia w Polsce podpisywana umowa dotycząca POIiŚ – zakończenie pewnego historycznego momentu perspektywy finansowej, w której finansowaliśmy w Polsce autostrady, nowoczesne rozwiązania komunikacyjne. Teraz przystępujemy do nowej perspektywy w ramach programu FENIKS. To inwestycja o wartości ponad 2,2 mld zł, z czego dofinansowanie ze środków europejskich w całości wyniesie ok. 1,1 mld zł – mówił Puda.

To bardzo dobra informacja, że jest zapewnienie finansowania. W związku z tym wydaje się, że data 2025 jest realna i że w 2025 r. przejedziemy ten ponad 40-km odcinek Bielsko-Biała - Kosztowy – ocenił szef MFiPR.

Wicedyrektor CUPT Sylwia Cieślak-Wilk zaznaczyła, że trasa S1 w obecnej sytuacji geopolitycznej, gdy większość ładunków będzie docierała do Polski przez Morze Bałtyckie, staje się istotna już nie tylko ze względów gospodarczych czy społecznych, ale również militarnych.

Nowa ciąg trasy S1

Nowy przebieg S1, równoległy do DK1 przez Pszczynę, wytyczono od Mysłowic po Bielsko-Białą i podzielono na cztery odcinki realizacyjne – trzy obejmują zasadniczy przebieg trasy, jeden to odchodząca od niej obwodnica Oświęcimia. Obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej (i obwodnica Oświęcimia) mają podpisane umowy na realizację, a łączna wartość tych umów to niemal 2,3 mld zł.

Jak wynika z zapowiedzi szefa katowickiego oddziału GDDKiA Marka Niełacnego, cała droga ma być gotowa pod koniec 2025 r., a przejezdna – jeszcze w 2024 r.

Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach: Pyrzowice-Podwarpie, Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także od Bielska-Białej do Przybędzy oraz od Milówki do Zwardonia.

Aby dokończyć arterię, potrzebne są m.in.: przebudowa i modernizacje do aktualnych standardów drogi ekspresowej odcinków od Podwarpia do Mysłowic. Od Mysłowic do Bielska-Białej powstaje nowy przebieg w formule "projektuj i buduj". Na południu regionu trwa budowa tzw. obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(25)
Emmet
10 miesięcy temu
Pod koniec lipca 2023 roku brak ZRID dla odcinka Bieruń Oświęcim ponad pół roku po złożeniu wniosku. Budowa drogi S1 ma już kilkunastoletnia historię i nie widać końca.
Bollo
11 miesięcy temu
Okropne. Przecież to brudne pieniądze z bezbożnej, gejowskiej UE. Heteroseksualni katolicy, a zwłaszcza wyborcy PiS, nie powinni tą drogą jeździć.
Wyborca konfe...
11 miesięcy temu
Odcinek 40 kilometrów będzie kosztował 2 miliardy złotych. Drogo. Ale co to jest przy kilkuset metrach przekopu mierzei. Tam to musiały odchodzić wały jakich mało. Po wyborach może się dowiemy z prokuratury kto ile przytulił. Tutaj kasę kontroluje unia, tam jedynie ministerstwo. Taka różnica.
Davvids89
11 miesięcy temu
Ponad 2 mld za 40 km?
Pisiorki
11 miesięcy temu
to wiedzą jak budować za unijną kasę! A ile przy tym przewalą na Misiewiczów i Obajtków!
...
Następna strona