Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Sebastian Kulczyk sprzeda autostradę A2. Nabywca działa na trzech kontynentach

309
Podziel się:

Początek wakacji przyniósł prawdziwą bombę: media poinformowały, że spółka Sebastiana Kulczyka zamierza zbyć udziały w autostradzie A2. Przejąć je ma Meridiam. To francuski fundusz specjalizujący się w inwestycjach w infrastrukturę transportową. Jego ślady znaleźć można na całym świecie.

Sebastian Kulczyk sprzeda autostradę A2. Nabywca działa na trzech kontynentach
Sebastian Kulczyk chce sprzedać udziały w A2. Ma je kupić francuski fundusz Meridam. Oto co o nim wiemy (East News, Stanisław Kowalczuk, Łukasz Gdak)

"Puls Biznesu" poinformował, że po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się na sprzedaż spółek zarządzających autostradami. Chodzi o spółki Autostrada Wielkopolska (AWSA) i jej siostrę – podmiot AWSA II. Pierwsza wybudowała za własne pieniądze odcinek A2 Konin — Nowy Tomyśl, druga – odcinek Nowy Tomyśl — Świecko w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Oba mają łączną długość 255 km i kosztowały 2,4 mld euro.

Jego udziały w spółkach AWSA i AWSA II (kontrolowane za pośrednictwem KI One, dawniej Kulczyk Holding) mają trafić w ręce ich drugiego udziałowca – francuskiego funduszu Meridiam – napisał "Puls Biznesu".

Dziś Meridiam ma odpowiednio 26,3 oraz 40 proc. udziałów w obu firmach odpowiedzialnych za A2. Po sfinalizowaniu transakcji posiadałby 100 proc. udziałów.

Z nieoficjalnych doniesień wynika, że wykupienie udziałów w spółkach KI One ma kosztować 700 mln euro. Przedstawiciele Kulczyk Investments nie chcieli skomentować informacji o planach sprzedaży spółek zarządzających autostradami. Redakcja money.pl natomiast zwróciła się z pytaniami w tej sprawie do Meridiama. Na odpowiedź czekamy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: W Polsce brakuje aut elektrycznych i ładowarek. "Izera ma szansę wypełnić lukę"

Czym jest Meridiam?

Trzeba teraz powiedzieć kilka słów o francuskim funduszu, który być może wkrótce będzie zarządzać odcinkami A2. Meridiam to inwestor i zarządca aktywami, nastawiony na finansowanie i zarządzenie długoterminowo projektami infrastruktury publicznej. Szacuje się, że obecnie zarządza aktywami wartymi 18 mld dolarów, a od momentu powstania zainwestował w ponad sto projektów transportowych, budowlanych i związanych z usługami publicznymi.

Fundusz powstał w 2005 r., a swoją siedzibę ma w Paryżu. Dziś obecny jest w Europie, Ameryce Północnej i Afryce. Posiada biura w jedenastu krajach, w tym m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, TurcjiAustrii.

Podmiot założył Thierry Déau, który nabył doświadczenie w inwestowaniu i zarządzaniu projektami infrastrukturalnymi na stanowisku dyrektora generalnego Egis Projects. W rozruchu nowego funduszu pomogły Crédit Agricole Group i AECOM Technology.

Fundusz jest obecny w wielu projektach na świecie

Meridiam rozpoczął od dwóch projektów: tunelu Limerick w Irlandii oraz autostrady A5 w Austrii. W Polsce pojawił się w 2008 r., wraz z planami budowy A2 na turniej piłkarski Euro 2012. Z czasem pozyskał też udziały m.in. w Niemczech (autostrada A5), Słowacji (autostrada R1), we Francji (welodrom w Saint-Quentin-en-Yvelines) czy w Stanach Zjednoczonych (port Miami Tunnel i autostrada North Tarrant Express Highway).

W kolejnych latach zwiększał swoje udziały w projektach w Europie (m.in. linia kolejowa South-Europe Atlantique High-Speed we Francji, autostrada D4 w Czechach) i w Ameryce Północnej (m.in. Nottingham Express Transit).

Nie tylko infrastruktura transportowa

Fundusz jednak nie ogranicza się tylko do projektów infrastruktury transportowej. I tak np. w 2007 r. nabył projekt Fulcrum LIFT, obejmujący lokalne placówki opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii, a w latach 2010-2011 Centrum Badawcze Szpitala Uniwersyteckiego w Monteralu, gmach sądu w Long Beach w Montrealu czy domy studenckie Uniwersytetu Hertfordshire (2013 r.).

W 2014 r. natomiast Meridiam zawitał do Turcji, z którą przywitał się czterema inwestycjami w projekty szpitalne. Rok później zdecydował się wkroczyć też z projektami inwestycyjnymi do Afryki. Ślady kapitału funduszu znaleźć można m.in. w projekcie elektrowni wykorzystującej wodór w Gujanie Zachodniej czy w inwestycji "Transgabonais", głównej linii kolejowej Gabonu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(309)
dzik
8 miesięcy temu
A tatuś z ciepłych stron dale kieruje firmą .
Zeno
10 miesięcy temu
Poczekam na decyzje u góry. Sebastian Kulczyk doskonale wie co robi, i nie potrzebuje do tego doradców.
12345
10 miesięcy temu
Fundusze inwestycyjne nigdy nie kupują czegoś, co nie przynosi zysku. Dlatego wykupują całe osiedla mieszkaniowe w Polsce na pniu. A potem je wynajmują z zyskiem. A tu poniosą ceny za użytkowanie i ich autostrady będą tylko dla bogaczy.Polactwo będzie zapychać bocznymi szutrami.
8888
10 miesięcy temu
Jeśli nabywca zgodzi się na taki stan i kupi, to wy nie macie nic do gadania. A Kulczyk wzbogaci się o kolejne miliardy. Zainwestuje w farmy fotowoltaiczne lub wiatrowe i będzie kosił kasę za energię.
RATOWNIKKPP
10 miesięcy temu
AJAK,BĘDZIE KARAMBOL NA AUTOSTRADZIE..POD,POZNANIEM,TO,GDZIE NASZ, FORD,FOCUS,COMBI,TDCI,AED,ZAPARKUJE,TRZA,ZROBIC,ZATOCZKI,ABY,NASZ,FOCUS,COMBI,NIE,ZOSTAŁ ZTARANOWANY,BO,CZYM,WRÓCIMY DO DOMU?...NA,PIECHTE,ZA,DALEKO,OTCO....
...
Następna strona