Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

W Łodzi powstanie 4-kilometrowy tunel. Ważna umowa podpisana

29
Podziel się:

Jest kontrakt na zaprojektowanie tunelu kolejowego, który ma ułatwić dojazd do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Tunel ma powstać w Łodzi i mieć 4 kilometry długości. Początek budowy zaplanowany jest na 2023 rok. Docelowo pociągi z Łodzi do Wrocławia i Poznania mają dojeżdżać w zaledwie nieco ponad godzinę, a z Łodzi do Warszawy - w 45 minut.

W Łodzi powstanie 4-kilometrowy tunel. Ważna umowa podpisana
Tunel ma powstać na zachód od stacji Łódź Fabryczna (Wikimedia Commons, Travelarz - CC BY-SA 3.0 pl)

Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła we wtorek kontrakt na projekt 4-kilometrowego tunelu kolei dużych prędkości na zachód od stacji Łódź Fabryczna. To pierwsza spośród inwestycji CPK, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. Tunel będzie kluczowym fragmentem trasy kolejowej, która połączy Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem - chwali się firma w komunikacie.

Niemal 60 mln zł za projekt

Umowa przewiduje wykonanie projektu budowlanego oraz niezbędnych opracowań i decyzji administracyjnych dla tunelu i linii kolejowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Kontrakt został zawarty z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska, a jego wartość to 59,8 mln zł netto.

Rozpoczęcie podziemnych prac planowane jest w 2023 r. na dworcu Łódź Fabryczna, na którym będą się zatrzymywać szybkie pociągi. Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla kolei dużych prędkości.

Zobacz także: Budowa CPK. Ile osób straci domy, ziemie i firmy? Horała odpowiada

"To element tzw. szprychy nr 9, czyli nowej trasy kolejowej z Warszawy przez CPK, Łódź i Sieradz, a dalej do Wrocławia i Poznania. Projektowany tunel będzie miał ponad cztery kilometry długości" - czytamy w komunikacie CPK.

Jak opisuje spółka, wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia. W ten sposób cała linia utworzy kształt litery "Y".

- Tunel będzie ważnym elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny) - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Prace studialne objęły już w sumie ok. tysiąc km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Na wykonanie tego projektu budowlanego spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego instrumentu CEF ("Connecting Europe Facility"). Na tunel trafiło prawie 30 proc. środków przyznanych dla Polski w ostatnim konkursie CEF 2014-2020, czyli prawie 60 mln zł dofinansowania.

W celu przyspieszenia prac spółka CPK zawarła w ubiegłym roku porozumienie z PKP PLK, która przed laty opracowywała koncepcję szybkiej linii Warszawa–Łódź– Poznań/Wrocław (czyli tzw. igreka) oraz uzyskała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach i zgody na realizację przedsięwzięcia. Tamte prace zostały przez PLK zawieszone w 2012 r. – Wykorzystanie tych opracowań, oczywiście po niezbędnych zmianach i aktualizacji, oznacza dużą oszczędność czasu i publicznych pieniędzy – podkreśla Mikołaj Wild.

Drugi tunel obsłuży ruch lokalny

Tunel CPK to niejedyny podziemny przejazd kolejowy w Łodzi. Spółka PKP PLK buduje w tym mieście tunel dla ruchu aglomeracyjnego.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(29)
Ada$
2 lata temu
Pierwszym etapem była budowa Fabrycznego. Dzięki sprytnie podpisanej umowie, rząd nie mógł się wycofać (jak z budowy i okrojenia S14 w 2015) z kolejnych etapów. Tymi etapami są tunel dla połaczeń regionalnych (która jest realizowany) oraz tunel dla linii "Ygrek" (opisany w tym tekście). Te tunele nie mają nic wspólnego z CPK, były planowane już wcześniej. Ponieważ muszą być zreazliwoane (umowa z UE) to rząd chce to podpiąć pod CPK. Porpaganda.
KETIW
2 lata temu
O boże kolejna inwestycja w mieście niewypał. Rów Zdanowskiej sp dworzec Łódź Fabryczna sp.remonty ulic sp. Już widzę termin zrealizowania. Co w tym mieście zostało zrobione zgodnie z projektem i w czsie. Nic!!!
Realista
2 lata temu
60 mln zł za same projektowanie... nic tylko zatrudnić absolwenta po architekturze, wysłać kilka razy do miejskiego biura geodezji, na siatkę obecnych obiektów nałożyć projektowany tunel/trasę co zajmie maks 100 roboczo godzin i 60 mln zarobione - biuro na miesiąc i jakieś 3 tyś brutto wypłaty dla absolwenta
Wladek
2 lata temu
Wszystkie te inwestycje należy zawiesić i na gwałt się zbroić, bo wojna idzie.
Noname
2 lata temu
Ja myślałem że już ten tunel kopią. Tak Łódź rozkopana wszędzie, a tu termin rozpoczęcia w 2023.
...
Następna strona