Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Eksperci dają nowemu zarządowi PKP SA kredyt zaufania

0
Podziel się:

Koniec kadencji ministra, będzie oznaczał przygotowania do gaszenia światła w kolejowym molochu - mówią specjaliści.

Eksperci dają nowemu zarządowi PKP SA kredyt zaufania
(PAP/Radek Pietruszka)

Wybór ekspertów od finansów do zarządu PKP SA jest dobrym pomysłem, a nowemu zarządowi warto dać kredyt zaufania - uważają analitycy rynku kolejowego. Do zarządu spółki trafiło dwóch finansistów - Jakub Karnowski i Piotr Ciżkowicz.

Minister transportu Sławomir Nowak ( zna zdjęciu z prezesem rady nadzorczej PKP SA Krzysztofem Opawskim) ogłaszając zmiany, powiedział, że do PKP trzeba wpuścić świeże powietrze, tak aby dotychczasowych menadżerów uzupełnili ludzie znający realia rynków, umiejący pozyskać pieniądze z rynku i umiejący implementować unijne przepisy

Karnowski i Ciżkowicz zostali powołani na stanowiska prezesa i członka zarządu PKP SA w czwartek, ale obowiązki obejmą 11 kwietnia. Dotychczasowa prezes PKP SA Maria Wasiak jest trzecim członkiem zarządu.

_ - Oceniam te zmiany pozytywnie. Zawsze uważałem, że kluczem do ratunku i prawdziwej restrukturyzacji spółek kolejowych jest dopuszczenie do tego krwiobiegu kolejowego jak najwięcej świeżej krwi _ - powiedział ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski. Przytoczył przykład PKP Cargo, spółki, którą prezes spoza środowiska kolejowego - Wojciech Balczun - wyprowadził z wielomilionowych strat na prawie 240 mln zł zysku netto za 2011 r.

_ - Nowy prezes PKP Jakub Karnowski to osoba, która ma szansę poradzić sobie z chaosem panującym na polskiej kolei. To taki Balcerowicz kolei - _ argumentuje ekspert TOR.

POSŁUCHAJ ADRIANA FURGALSKIEGO:

Zdaniem eksperta kolejowego dr. Jakuba Majewskiego, jest jeszcze za wcześnie, by oceniać nowy zarząd. _ Na razie trudno oceniać zmiany w zarządzie spółki, nie znając jeszcze jego pomysłów na poprawę funkcjonowania spółki. Ja bym na początek wziął je za dobrą monetę, zwłaszcza że PKP SA jest dosyć specyficzną firmą, która wbrew nazwie nie ma wiele wspólnego z koleją. Jedynym kolejowym elementem jej działalności jest zarządzanie dworcami. Poza tym w firmie rzeczywiście jest wiele wyzwań dla finansistów, bo spółka ma wielomiliardowe długi i gigantyczny majątek, z którym trzeba coś zrobić. To jest zadanie bardziej dla specjalistów od zarządzania i restrukturyzacji niż dla kolejarzy. W tym sensie to jest ciekawy pomysł _ - uważa Majewski.

Jego zdaniem dobrym pomysłem jest także _ odchudzenie _ zarządu spółki - z czterech osób do trzech. _ Dzięki temu zwiększa się odpowiedzialność jego członków. Wiadomo, kto firmuje wprowadzane zmiany _ - zaznaczył Majewski.

Furgalski zwrócił uwagę, że jeżeli spółka będzie sprawnie zarządzana, jeżeli przyspieszy prywatyzacja kolejowych firm, a majątek PKP SA zostanie rozdzielony między pozostałe spółki Grupy PKP, to _ koniec kadencji ministra Nowaka będzie oznaczał przygotowania do gaszenia światła _. W jego opinii sytuacja na kolei będzie już na tyle uporządkowana, że spółkę-matkę PKP będzie można zlikwidować.

Eksperci odnieśli się także do zapowiedzi Nowaka, że kolejne zmiany obejmą najprawdopodobniej zarządzającą torami spółkę PKP PLK. Zdaniem Furgalskiego zarząd tej firmy i jej regulamin wewnętrzny trzeba stworzyć od nowa. Zwrócił uwagę, że spółka potrzebuje nie tylko gruntownej restrukturyzacji, ale także mobilizacji, by wykorzystać pieniądze z funduszy unijnych. _ Tutaj wszyscy muszą stanąć na baczność _ - uważa ekspert.

POSŁUCHAJ ADRIANA FURGALSKIEGO:

Również według Majewskiego zmiany w PKP PLK są potrzebne, ale bardziej jego zdaniem potrzebna jest wizja, do czego te zmiany mają doprowadzić. _ PKP PLK jest gigantyczną firmą i prosta wymiana zarządu niewiele w niej zmieni. Trzeba podjąć dalekosiężne decyzje, co z tą firmą ma się stać - czy nadal ma być spółką, czy może agendą rządową na wzór Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jak uniezależnić ją od rynku przewozowego. W PKP PLK kluczowe są więc zadania dla zarządu, a nie nazwiska. Jeśli głównym celem jest restrukturyzacja, to potrzebny jest inny fachowiec, a jeśli wykorzystanie funduszy unijnych, to inny. Bez ustalenia tego nadrzędnego celu żadne zmiany personalne nic nie zmienią _ - zaznaczył Majewski.

Minister Nowak spotkał się dziś z radą nadzorczą PKP SA, której przedstawił swoje propozycje zmian personalnych. Ponieważ resort transportu sprawuje nadzór właścicielski nad PKP SA, ostateczne decyzje ws. składu zarządu podjął minister Nowak. Uzasadniał swój wybór, argumentując, że doświadczenie w zarządzaniu finansami jest bardzo ważne w tej spółce. Ostatnia zmiana prezesa PKP SA miała miejsce pod koniec 2010 r., kiedy w związku z bałaganem przy wprowadzaniu nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów stanowisko stracił Andrzej Wach. Zastąpiła go Maria Wasiak.

O sytuacji w PKP czytaj w Money.pl
Stracimy pięc miliardów? Bruksela nie chce się ugiąć Komisarze twardo o naszych żądaniach w sprawie pieniędzy na kolej: _ Nie będzie żadnych przesunięć na drogi _. Sławomir Nowak obiecuje, że nie stracimy ani centa.
Nowak ogłasza rewolucję. "Na kolei najważniejszy jest pasażer" Stanowiska w zarządzie PKP SA stracą trzy osoby. Poleci tez prezes spółki.
Ludowcy mają wielkie oczekiwania. Co będzie? Chcą zmian nie tylko personalnych, ale i zmiany filozofii. O co chodzi?
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)