Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Koalicja nie obniży akcyzy na paliwa

0
Podziel się:

Rostowskiego i Pawlaka pogodził spadek cen ropy na światowych giełdach.

Koalicja nie obniży akcyzy na paliwa
(PAP/Radek Pietruszka)

Po kilku tygodniach sporów wewnątrz koalicji rządowej problem obniżenia akcyzy na paliwa przestał być kością niezgody między resortami finansów i gospodarki, czyli szerzej między koalicjantami z Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego.

Po raz pierwszy od długiego czasu obaj ministrowie przemówili jednym głosem - obniżenie akcyzy nie jest już konieczne.

Pogodził ich spadek cen ropy na światowych giełdach. Dziś za baryłkę ropy płacono ok. 125 dol., podczas gdy w pierwszych dniach lipca przekraczała poziom 145 dolarów.

_ - Nie ma żadnych planów obniżenia akcyzy, ponieważ możliwość działania w tym zakresie jest bardzo ograniczona. Jeśli chodzi o olej napędowy, którego ceny naprawdę mocno wzrosły, to regulacje unijne pozwalałyby na obniżenie akcyzy o 1,4 gr na litrze. Wydaje mi się, że to by nas wpędziło tylko w niepotrzebne dyskusje z Komisją Europejską _ - powiedział Rostowski.

Szef resortu finansów dodał, że w przypadku benzyny jest większy margines obniżki, ale w tym przypadku od początku roku ceny wzrosły tylko o kilka procent. Dodatkowo obniżki mają tylko wtedy sens, gdy wiemy, że w przyszłości spadać będą także ceny surowca.

_ - My zaś nie mamy żadnych przesłanek, że taka jest rzeczywistość. Jest wszelki powód przypuszczać, że ceny ropy mogą się utrzymać na wysokim poziomie - choć niekoniecznie aż na takim, jak dziś - przez dłuższy czas i jedynym efektem obniżki byłoby uderzenie w dochody budżetu _ - tłumaczył Rostowski.

Minister finansów wyjaśnił także, że sytuacja na rynku ropy nieco się ustabilizowała. Dlatego wniosek, jaki wyciąga jest jednoznaczny - nie ma potrzeby obniżania akcyzy.

| Protest Money.pl w sprawie obniżenia akcyzy na paliwo |
| --- |
| _ Paliwa mogą być tańsze! Money.pl wzywa do poparcia apelu o obniżenie akcyzy! Litr oleju napędowego mógłby stanieć o blisko 20 groszy, a benzyny nawet o ponad 50 groszy. _ _ Czasy, kiedy auto było dobrem luksusowym, minęły. Nie można właścicieli pojazdów traktować jak elitarnej grupy wyznaczonej do zapełniania budżetu państwa. _ _ Dlatego Money.pl apeluje do rządu i wszystkich polityków o obniżenie akcyzy na paliwa do poziomu zgodnego z minimum, jakie narzuca Unia Europejska. _ To fragment naszego apelu. Podpisały się pod nim tysiące ludzi. Wszystkie wypowiedzi internautów wydrukowaliśmy i wysłaliśmy do Premiera. Otrzymaliśmy pisemną odpowiedź. Nadal uważamy, że akcyzę warto obniżyć. |

Godzinę później podobne, czyli znacznie złagodzone wobec prezentowanego wcześniej stanowisko przedstawił wicepremier Pawlak. Minister gospodarki zauważył, że po staraniach Międzynarodowej Agencji Energii i po uruchomieniu dodatkowych możliwości wydobycia, cena baryłki ropy spadła poniżej 130 dol. za baryłkę. Pozytywnie działa także systematycznie umacniający się złoty.

_ Mamy w tej chwili sytuację, w której trend zaczął się odwracać i jeżeli będzie on trwał, to ceny mogą wrócić do rozsądnego poziomu. Nie będzie więc konieczności dyskusji o zmianach mechanizmów, gdy ceny paliw wrócą do poziomów racjonalnych, uzasadnionych równowagą podaży i popytu _ - powiedział Pawlak dziennikarzom.

Minister gospodarki wyraził nadzieję, że zmiana trendów na rynku ropy będzie stała, a swój optymizm buduje na podstawie ustaleń o zwiększeniu wydobycia, jakie podjęli producenci podczas szczytu 30 największych konsumentów ropy, który niedawno odbył się w Arabii Saudyjskiej.

_ Zaczynamy już zauważać, że oszalałe ceny ropy na światowych rynkach spadają i to jest dużo lepsza wiadomość, niż doraźne zmiany. Obniżka akcyzy mogłaby bowiem wywoływać zmiany na poziomie kilkunastu groszy na litrze, natomiast odwrócenie trendu cen może spowodować, że ceny na stacjach mogą wrócić do poprzedniego poziomu _ - podsumował minister gospodarki.

W wyniku drastycznych podwyżek cen paliw na polskich stacjach benzynowych od kilku tygodni trwa publiczna dyskusja na temat ulżenia losowi konsumentów i obniżenia akcyzy na benzynę oraz olej napędowe.

Czynnymi uczestnikami tego sporu byli także dwaj ministrowie rząduDonalda Tuska- PSL-owski wicepremier i minister gospodarkiWaldemar Pawlakoraz rekomendowany przez PO minister finansów Jacek Rostowski. Dbający o przedsiębiorców i rolników Pawlak domagał się obniżenia podatku, a Rostowski, jako strażnik państwowej kasy, zdecydowanie wykluczał taką możliwość.

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)