Wskaźnik Optymizmu Konsumentów wzrósł o 4,5 pkt do 89,4 pkt. - poinformował Ipsos. Z badania wynika, że 42 proc. respondentów spodziewa się wzrostu bezrobocia.
_ - Konsumenci myślą bardziej optymistycznie zarówno o sytuacji gospodarczej kraju, jak i o własnych finansach. Świadczą o tym lepsze oceny klimatu gospodarczego oraz skłonności do zakupów. Niemniej jednak nadal jest wśród nas więcej osób pesymistycznie oceniających sytuację, niż oceniających ją optymistycznie _ - napisano w komunikacie.
Nie zmieniły się natomiast przewidywania Polaków odnośnie bezrobocia w tym roku. Duża część z nas: aż 42 proc. spodziewa się jego wzrostu i jedynie 10 proc. liczy na spadek.
Wskaźnik ocen klimatu gospodarczego poprawił się o 5 pkt. do 76,5 pkt., a skłonność do zakupów wzrosła o 5 pkt do 98 pkt. Autorzy raportu nie wykluczają, że poprawa nastrojów może być trwała.
- ZOBACZ TAKŻE:
Poprawa może mieć trwały charakter
_ - Lepsze oceny dotyczą raczej mieszkańców średnich i małych miast oraz osób w wieku 25 do 50 lat niż mieszkańców wielkich miast. Oznacza to, że poprawa ocen konsumentów w niewielkim stopniu jest powiązana z sezonowymi wyprzedażami odzieży i obuwia, które najsilniej są obecne właśnie w wielkich miastach. Poprawa ocen może mieć bardziej trwały charakter _ - napisano.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 8 a 14 stycznia 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.