Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartosz Wawryszuk
|

Rząd da więcej pieniędzy na Via Carpatia. "Będzie wybudowana do 2023 roku"

205
Podziel się:

W pierwszym etapie S19 w Podlaskiem, do realizacji zostanie skierowana tzw. mała północna obwodnica Białegostoku: Sochonie-Dobrzyniewo-Choroszcz, aby połączyć S19 z S8 w stronę Warszawy.

Rząd da więcej pieniędzy na Via Carpatia. "Będzie wybudowana do 2023 roku"
(Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa)

Zwiększenie środków w Programie Budowy Dróg Krajowych do 135 mld zł i priorytetowe potraktowanie przez rząd budowy drogi S19 Via Carpatia, przyspieszy prace przy tej trasie w Podlaskiem - powiedział w sobotę na konferencji prasowej w Białymstoku minister rolnictwa Krzysztof Jurgiel.

Jurgiel mówił, że na posiedzeniu rządu w miniony czwartek zaktualizowano Program Budowy Dróg Krajowych i zwiększono środki na finansowanie budowy tych dróg o 28 mld zł i obecny budżet wynosi 135 mld zł. - Decyzją rządu droga S19 Via Carpatia będzie wybudowana do 2023 roku - powiedział minister.

W Podlaskiem S19 ma biec od granicy z Białorusią w Kuźnicy przez Sokółkę, Korycin-Knyszyn-Choroszcz k. Białegostoku i dalej na południe od Białegostoku przez Bielsk Podlaski-Siemiatycze do Chlebczyna. Obecnie konsultowany jest też inny przebieg tej drogi, który zamiast przez Knyszyn i Korycin, miałby prowadzić po starym śladzie, czyli przez Czarną Białostocką i Sokółkę. Jest to trasa krótsza o ok. 60 km.

Jak przekonywał poseł PiS Dariusz Piontkowski, są to realne decyzje i realne terminy. Powiedział, że w pierwszej kolejności S19 w Podlaskiem będzie realizowane tam, gdzie jest największe natężenie ruchu, czyli obwodnica na południe od Białegostoku. - Tutaj jest to o tyle ułatwione, że tam są już dosyć zaawansowane prace studyjne - dodał poseł.

W ocenie Piontkowskiego bardziej skomplikowana jest sytuacja na północ od Białegostoku, w stronę granicy z Białorusią. Dodał, że zostały przeznaczone dodatkowe środki na wydanie decyzji środowiskowej dla wariantu przez Czarną Białostocką. - Ponieważ badania środowiskowe wymagają badań przez cały rok kalendarzowy, więc tam uzyskanie ostatecznych decyzji będzie trwało nieco dłużej - powiedział. Wyraził nadzieję, że badania wykażą, że pod względem ekonomicznym i przyrodniczym jest to wariant lepszy, a dzięki temu uda się doprowadzić do tego, by S19 biegła właśnie tą krótszą trasą.

Obecny na konferencji dyrektor oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku Wojciech Borzuchowski mówił, że w pierwszym etapie S19 w Podlaskiem do realizacji zostanie skierowana tzw. mała północna obwodnica Białegostoku Sochonie-Dobrzyniewo-Choroszcz, aby połączyć S19 z S8 w stronę Warszawy. Dodał, że dzięki temu na obwodnicę przeniesie się ruch ciężarowy, który obecnie odbywa się po wewnętrznej obwodnicy miasta.

Zobacz także: Zobacz także: tak PiS zmienia zdanie ws. akcyzy na paliwo

Prace przy tym odcinku mają ruszyć na przełomie roku, pod koniec przyszłego roku miałby zostać ogłoszony przetarg na budowę, a zakończenie inwestycji jest planowane na drugi kwartał 2023 r.

Borzuchowski odniósł się też do budowy S19 na północ od Białegostoku. W jego ocenie, krótszy wariant (czyli po tzw. starym śladzie) jest bardziej racjonalny, zmniejszy też koszt inwestycji o ok. 3 mld zł.

Jak informowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2016 r., cały podlaski odcinek Via Carpatia ma mieć 248 km długości i kosztować ponad 12 mld zł. S19 biegnie od granicy ze Słowacją w Barwinku przez Rzeszów, Lublin i Białystok (węzeł Choroszcz).

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(205)
Senior
7 lat temu
I znowu warszawka, a może by tak skończyć S3 z Swinoujście na południe . Czy zachodnia polska musi ciągle korzystać z niemieckich autostrad - a może powinniśmy być w DE
Bus Driver
7 lat temu
Ktoś tu geografia nie zna, bo z mapki wynika że droga ma biec z Białegostoku na północ przez Korycin, Suchowolę, Augustów, Suwałki i na Litwę a nie Białoruś!!
irytant
7 lat temu
rozumiem , że jest to polska racja stanu rozbudować trasę transportową z litewskiej Kłajpedy na południe Europy i Azji z pominięciem polskich portów . Chciałem jeszcze zauważyć , że A1 będzie skończona później niż via carpatia.
marek1963
7 lat temu
Ale przecież Jurgiel miał przywracać PGR-y a nie budować drogi :-I ta władza ciągle oszukuje
Mario
7 lat temu
Nie wiem czy droga szybkiego ruchu przez zielone płuca Polski to dobry pomysł. Polacy raczej tam nie będą jeździć. Ale dla krajów nadbałtyckich będzie korzystna.
...
Następna strona