Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Zegar zaczął tykać. Ruszyły prace nad projektem pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości

16
Podziel się:

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowy na zaprojektowanie pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości w Polsce, między Łodzią a Warszawą. Zadanie podzielono na trzy części, a każde z nich ma odrębnego wykonawcę. Na realizację dwóch najważniejszych, po których CPK będzie mógł zlecić roboty budowlane, firmy otrzymały blisko półtora roku.

Zegar zaczął tykać. Ruszyły prace nad projektem pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości
Państwowa spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) podpisała umowy na zaprojektowanie linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) na trasie Łódź-Warszawa (Agencja Wyborcza.pl, Jacek Marczewski)

Państwowa spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w gminie Baranów podpisała umowy na zaprojektowanie 140-kilometrowej linii KDP na trasie Łódź-Warszawa. CPK informuje, że zostali wyłonieni w ramach umowy ramowej na tego typu usługi. Opiewa ona na 7 mld zł netto.

Postępowanie dot. Kolei Dużych Prędkości między aglomeracją łódzką a stolicą kraju zaczęło się na początku sierpnia. Zadanie podzielono na trzy części. Każda z nich ma odrębnego wykonawcę. Umowy z wszystkim opiewają na łączną wartość ponad 300 mln zł netto.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Biznes mówi: Złoty interes

Centralny Port Komunikacyjny. Projekt linii KDP Łódź-Warszawa

Pierwsza część, za którą odpowiada konsorcjum Biura Projektów "Metroprojekt" wraz z Sud Architekt Polska, polega na zaprojektowaniu trasy od Warszawy do planowanego węzła CPK (bez samego węzła). Drugi kontrakt, który przypadł firmom Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika, zakłada wykonanie analogicznych prac na dalszym fragmencie do Łodzi.

Co ważne, oprócz dokumentacji projektowej wykonawcy będą też mieli załatwić szereg formalności. Chodzi m.in. o uzyskanie pozwolenia na budowę, zgód wodnoprawnych, decyzji lokalizacyjnej oraz opinii na temat wartości nieruchomości.

Trzecie zadanie dot. zaprojektowania radiowego systemu łączności na potrzeby sterowania ruchem na całej 140-kilometrowej trasie. "Projekt sieci GSM-R przygotuje Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu wraz z Biurem Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych oraz firmą FONON" - podaje CPK.

Kolej Dużych Prędkości - kiedy planowane otwarcie?

Dwie pierwsze części mają być zrealizowane w niecałe półtora roku. W przypadku zadania dot. projektowania radiowego są to trzy miesiące. Linia KDP ma być - według oficjalnego planu rządu - otwarta przed startem CPK, czyli do 2028 r. Zaznaczmy jednak, że realizacja tego planu według NIK i innych ekspertów jest, delikatnie mówiąc, mało realna.

Niemniej: "Rozpoczęcie przygotowawczych prac budowlanych jest zaplanowane na koniec 2023 roku. Jednym z zadań wykonawców jest uzyskanie niezbędnych do tego zezwoleń. Zasadnicze roboty budowlane na odcinku Warszawa – Łódź powinny ruszyć w 2024 roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę" - informuje Centralny Port Komunikacyjny.

Budowa linii KDP to element programu kolejowego budowy CPK, który ma zapewnić odpowiednie skomunikowanie superlotniska z resztą kraju. Pociągi po trasach Kolei Dużych Prędkości będą na początku jeździć do 250 km/h, ale docelowo ma to być 350 km/h.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(16)
Racjonalne
rok temu
Kolej jest niezwykle ważnym elementem każdego rozwiniętego kraju. Mega lotnisko i rozsiana wokół niego infrastruktura transportowa charakteryzująca się mało emisyjnością i jest tania jak barszcz dla ludzi i towarów. Do tego kolej jest kluczowym elementem bezpieczeństwa kraju, logistyka wojenna zawsze i wszędzie jest oparta na koleji i to się nie zmieni. Transport torowy jako taki w pewnych kwestiach jest transportem absolutnie bezkonkurencyjnym. Nie jestem fanem PIS ale jestem ogromnym fanem takiego CPK, takie projekty muszą mieć wsparcie w społeczeństwie tzn: musimy oczekiwać realnych postępów na placu budowy a nie ładnych zdjęć na budowach. Niezależnie kto będzie rządził ten pomysł drogi ale warty tych pieniędzy trzeba wspierać bezwarunkowo co do ideii ale presją na polityków w kwestii postępow powinna być dla nich czytelna. Obywatele oczekują takiego projektu nie w spotach a realnie.
dziecko we mg...
rok temu
Kolej ma to do siebie że nie zatrudnia amatorów tylko rządzą nią inżynierowie i technicy.Zamiast bajdurzenia o czasie przygotowania inwestycji czyż nie lepiej nawiązać kontakt z Francuzami lub Japończykami i z ich udziałem ruszyć z inwestycją ? Odkrywanie prochu mamy za sobą ,myślenie jest trudne ale możliwe.
Stebryś
rok temu
No bo wierzom w matkie boskom ! I Jezusia !!!!
LEVEL 7
rok temu
Ten CPK gdy ropa się konczy a paliwo lotnicze bedzie co raz drozsze gdy za 10 lat jak bedzie zbudowany ten Port, to czy to bedzie mialo sens ? Rozwoj kolei na tak, ale ten CPK nie ma kompletnie sensu, pieniadze w błoto. Tak jak kanał elbląski ktorego utrzymanie, pogłebianie, lodołamacze, pilotowanie... bedzie przepychane na samorządy i armatorów.
Soltys Warsza...
rok temu
Niemcom i lewactwu jakos te inwestycje zwiazane z CPK wybitnie nie leza!