Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Damian Słomski
Damian Słomski
|
aktualizacja

Wakacje kredytowe. Klienci banków skarżą się do UOKiK

2
Podziel się:

- Banki mogą utrudniać lub wręcz uniemożliwiać konsumentom skorzystanie z ustawowych wakacji kredytowych - wskazuje UOKiK. Urzędnicy na podstawie sygnałów przekazywanych przez klientów objęli postępowaniem wyjaśniającym 26 banków.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny interweniuje w bankach.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny interweniuje w bankach. (UOKiK)

Konsument, który stracił pracę lub inne główne źródło dochodu, może zawiesić spłatę kredytu na trzy miesiące, bez naliczania odsetek i innych opłat - takie rozwiązanie wprowadziły przepisy tzw. "Tarczy antykryzysowej 4.0". To spore ułatwienie dla wielu klientów banków, ale okazuje się, że niektórzy mają z tym problemy.

- Z sygnałów napływających do UOKiK m.in. od stowarzyszenia Stop Bankowemu Bezprawiu wynika, że banki mogą utrudniać lub wręcz uniemożliwiać konsumentom skorzystanie z tego prawa - informuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Wskazuje, że konsument zwracający się do banku z prośbą o udzielenie ustawowych wakacji kredytowych, nawet jeśli spełnia warunki, może nie otrzymywać propozycji skorzystania z tego rozwiązania oraz pełnej informacji o warunkach zawieszenia spłaty rat. A to oznacza naruszenie przepisów.

Zobacz także: Zmiany w Kodeksie pracy. Duża nowelizacja już jesienią

- Według sygnałów, które do nas docierają, może on nie otrzymywać jakiejkolwiek informacji ani potwierdzenia warunków zawieszenia wykonywania umowy, jest jednak nakłaniany do skorzystania wyłącznie z bankowego memorandum - wyjaśnia szef UOKiK.

Bankowa oferta jest zdecydowanie mniej opłacalna z punktu widzenia klienta niż ustawowe, darmowe wakacje kredytowe.

- Wszcząłem postępowanie wyjaśniające w tej sprawie. Sprawdzimy w nim czy w warunkach oferowania ustawowych wakacji kredytowych oraz w sposobie informowania o tym rozwiązaniu przez 26 banków dochodzi do wspomnianych nieprawidłowości - podkreśla Tomasz Chróstny.

Jeśli niepokojące informacje przekazane do Urzędu się potwierdzą, UOKiK zapowiada wyciągnięcie konsekwencji prawnych wobec tych banków, które oferując korzystne dla siebie rozwiązania, naruszyły interes i prawa konsumentów. Zachęca jednocześnie do informowania go o tego typu przypadkach.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(2)
CHF
4 lata temu
Biedne banki z najlepszą ofertą dla CIEBIE i ich pomoc, tonącemu brzytwę by podali, normalnie kapitalizm.
Roziu
4 lata temu
Bank nie nalicza odsetek od wakacji kredytowych? Ciekawe... BNP naliczyl kr.got. i PKOBP tez naliczyl kr.hip. - wiec kto tu klamie?