Znów zmiana na stacjach. Tyle Polacy zapłacą w środę

Jest nowe obwieszczenie ministra energii dotyczące maksymalnych cen paliw, które obowiązywać będą w środę 7 października. Litr benzyny 95 ma kosztować nie więcej niż 6,86 zł, benzyny 98 – 7,74 zł, a oleju napędowego – 7,80 zł.

Od piątku znów działa program "CPN"Od piątku znów działa rządowy program "CPN"
Źródło zdjęć: © Adobe, PAP | Jarek Praszkiewicz
Marta Bellon

5 października litr:

  • benzyny 95 ma kosztować nie więcej niż 6,86 zł,
  • benzyny 98 – 7,74 zł,
  • a oleju napędowego – 7,80 zł.

We wtorek benzyna 95 kosztuje najwyżej 6,79 zł za litr, benzyna 98 – 7,66 zł, a diesel – 7,82 zł.

Następne obwieszczenie ministra energii ws. maksymalnych cen paliw zostanie opublikowane w środę i określi ceny na czwartek.

Nowa odsłona programu "CPN"

To efekt ostatnich działań rządu i prezydenta. W ubiegły czwartek prezydent Nawrocki podpisał rządową ustawę o nadmiarowych zyskach. Jednocześnie zapowiedział skierowanie jej do Trybunału Konstytucyjnego w trybie kontroli następczej. Podpis oznacza jednak, że ustawa mogła wejść w życie.

Zgodnie z nią do pierwszego kwartału 2027 r. ma być naliczany podatek, który sfinansuje nową odsłonę programu "CPN". Rząd chce ją utrzymać – jak zapowiedział minister finansów – co najmniej do końca 2026 r.

W piątek w Dzienniku Ustaw zostały też opublikowane rozporządzenia obniżające VAT i akcyzę na paliwa. Obowiązują do 31 grudnia. To wszystko oznacza, że rządowe ceny paliw będą ogłaszane – jak przy pierwszej edycji "CPN" – każdego dnia przez ministra energii, z wyjątkiem weekendów. Stawki na weekend będą podawane w piątki.

Oto szczegóły nowego podatku

Nowa ustawa przewiduje 60-proc. podatek od nadwyżkowych zysków osiągniętych ze sprzedaży paliw ciekłych. Danina obejmie nadzwyczajne zyski uzyskane w okresie od 1 marca 2026 r. do 31 marca 2027 r. przez przedsiębiorców zajmujących się wytwarzaniem paliw ciekłych oraz obrotem paliwami ciekłymi na podstawie koncesji na obrót paliwami z zagranicą.

Podstawę opodatkowania stanowić będzie nadwyżka przychodów ponad poziom wynikający z historycznej marży osiąganej w 2025 r., powiększonej o 20 proc. Ustawa przewiduje minimalną marżę referencyjną na poziomie 2 proc. oraz ograniczenie podatku do 50 proc. dochodu lub zysku netto dla podmiotów niewytwarzających paliw.

Wybrane dla Ciebie