Firma w domu: pięć sposobów na niższe podatki

Działalność zarejestrowana w mieszkaniu pozwala na zaliczenie w koszty części opłat. Trzeba to jednak robić ostrożnie, fiskus uważnie przygląda się takim odliczeniom.

Obraz
Źródło zdjęć: © Petdcat/Dreamstime

Działalność zarejestrowana w mieszkaniu pozwala na zaliczenie w koszty części opłat, takich jak czynsz, telefon, czy prąd. Trzeba to jednak robić ostrożnie - fiskus uważnie przygląda się takim odliczeniom.

Przedsiębiorcy mają możliwość rozliczenia wielu wydatków z _ pogranicza _ życia prywatnego i działalności gospodarczej. Najbardziej popularne to odliczanie wydatków utrzymania mieszkania w którym zarejestrowana jest firma.


1. Najważniejsze jest zgłoszenie rejestracyjne

Przede wszystkim trzeba zadbać o to, by jako siedziba firmy w zgłoszeniu rejestracyjnym podane było mieszkanie lub dom, z którego opłaty chcemy rozliczać.

Znajdź swój urząd skarbowy!
Siedziba może być przy tym inna, niż miejsce prowadzenia działalności, które także wpisujemy, wypełniając formularz rejestracyjny NIP-1, składany do urzędu skarbowego. Przykładowo, jeśli prowadzimy niewielki sklep, możemy uzasadnić wpisywanie w koszty części wydatków na siedzibę, zarejestrowaną w mieszkaniu, brakiem miejsca i warunków do prowadzenia księgowości i przechowywania dokumentów w miejscu faktycznego prowadzenia działalności.

Dane firmy, w tym także adres siedziby, możemy też zmienić poprzez druk NIP-3, który również złożyć trzeba we właściwym urzędzie skarbowym.

2. Trzeba wydzielić miejsce na biznes

Faktury za energię, wodę, czynsz i inne wydatki związane z utrzymaniem mieszkania rozlicza się najczęściej proporcjonalnie. Przedsiębiorca powinien w dokumentacji firmowej określić, jaką część powierzchni mieszkania przeznacza na prowadzoną działalność. Przykładowo, jeśli jest to 10 metrów kwadratowych z 50-metrowego mieszkania, w koszty można wpisać jedną piątą ponoszonych wydatków.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/169/t86697.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/pulapki;w;umowach;najmu;lokali;dla;firm,100,0,646244.html) Pułapki w umowach najmu lokali dla firm
Określenie tej proporcji musi być jednak dobrze uzasadnione. Jeśli wydzielimy na potrzeby biznesu cały pokój, w którym przedsiębiorca także sypia, fiskus podczas kontroli raczej zakwestionuje taką proporcję rozliczania kosztów.

3. Rachunki nie muszą opiewać na nas

Często zdarza się, że przedsiębiorcy korzystają - zwłaszcza na początkowym etapie działalności - z mieszkania wynajmowanego, bądź należącego do jednego z członków rodziny (zazwyczaj do rodziców).

Jak założyć firmę - poradnik krok po kroku
Rachunki za czynsz, wodę, ogrzewanie czy energię przychodzą wtedy nie na przedsiębiorstwo ani nawet nie na nazwisko właściciela firmy. Nie przeszkadza to jednak w ujęciu ich w kosztach.

Należy sporządzić dowód wewnętrzny, w którym zapiszemy: datę, numer i odbiorcę faktury, wyjaśnienie proporcji zastosowanej do jej rozliczenia i dane dotyczące umowy, która upoważnia nas do korzystania z danego lokalu. W przypadku mieszkania wynajmowanego - będzie to umowa najmu. Jeśli mieszkania użycza nam ktoś z najbliższej rodziny - powinniśmy podpisać z nim umowę bezpłatnego użyczenia. Nie trzeba jej nigdzie rejestrować ani płacić od niej jakiegokolwiek podatku. Wystarczy, że kontroler ze skarbówki zobaczy ją w naszych dokumentach.

Tu jednak trzeba zwrócić szczególną uwagę na brzmienie umowy. Firma może wrzucić w koszty jedynie wydatki, które faktycznie poniosła. W umowie użyczenia powinien więc znaleźć się zapis, że przedsiębiorca zwróci użyczającemu odpowiednią część wydatków na utrzymanie domu. W przeciwnym wypadku kosztów takich rozliczyć nie można.

Obraz

4. Jak najwięcej umów podpisuj na firmę

W przypadku czynszu lub energii, fiskus nie zaakceptuje pełnego odliczenia wydatków, nawet jeśli odpowiednie umowy przepiszemy z właściciela mieszkania na przedsiębiorcę. Kontrolerzy będą słusznie argumentować, że firma zajmująca tylko część mieszkania nie może traktować jako swój koszt jego pełnego utrzymania.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/153/t32921.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/co;jest;podroza;sluzbowa;a;co;nie,79,0,657743.html) Co jest podróżą służbową, a co nie?
Inaczej jest jednak z takimi usługami, jak telefon i internet. W tym przypadku warto podpisać z dostawcą umowę jako przedsiębiorca. Pozwala nam to nie tylko na zmniejszenie dochodu do opodatkowania bez dodatkowego wystawiania dowodów wewnętrznych, ale i na odliczenie podatku VAT - o ile jesteśmy jego płatnikiem.

Podobnie z ubezpieczeniem mieszkania. Jeśli znajdują się w nim towary bądź produkty (np. projekty, które wykonujemy dla zleceniobiorców), większość kosztów polisy możemy odliczyć.

Jeśli telefon firmowy jest jedyną linią w mieszkaniu, fiskus może zakwestionować dokonywanie pełnego odliczenia - nawet w przypadku, gdy zarejestrowany jest on na przedsiębiorstwo. Warto wtedy, żeby uniknąć kłopotów, drobnej części wydatków na rozmowy nie księgować, traktując je jako wydatki prywatne. W takim wypadku także sporządzamy odpowiedni dowód wewnętrzny. Najlepiej, gdy powstanie on na podstawie billingów z jednego, przykładowego miesiąca.

5. Trzeba dobrze uzasadnić wydatki

Kontrola skarbowa, sprawdzając nasze rachunki zbada przede wszystkim _ zasadność _ ich poniesienia. Zgodnie z ustawami o podatku dochodowym w koszty działalności wpisać można tylko te wydatki, które służą osiągnięciu przychodu.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/36/t75300.jpg ) ] (http://msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/umowy;na;zakup;komputerow;i;oprogramowania,189,0,626365.html) Umowy na zakup komputerów i oprogramowania
Na każdy wydatek trzeba mieć więc odpowiednie uzasadnienie - urząd skarbowy zakwestionuje raczej zakup herbaty, kawy czy wody mineralnej do _ siedziby _, jeśli jest to wydzielona część pokoju w zwykłym mieszkaniu. Takie zakupy uzasadnione są, jeśli napoje przeznaczone są na poczęstunek dla klientów lub służą zatrudnionym pracownikom.

Przekonanie fiskusa, że przyjmujemy kontrahentów w wydzielonym _ na firmę _ pokoju w mieszkaniu w bloku będzie raczej trudne.

Podobnie jest z innymi kosztami - wiele zależy tu od rodzaju prowadzonej działalności. Zakup telewizora i abonamentu platformy cyfrowej uzasadnić może nawet mała firma zajmująca się reklamą telewizyjną. Taki wydatek nie zostanie raczej uznany za _ uzasadniony _ w przypadku właściciela warzywniaka.

W przypadku każdego odliczenia przedsiębiorca powinien zadać sobie pytanie: czy będę mógł uzasadnić ten koszt przed kontrolerem skarbowym jako koszt przedsiębiorstwa.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"