Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Jak napisać reklamację?

2
Podziel się:

Reklamacja jest żądaniem klienta skierowanym do sprzedawcy albo wykonawcy usługi, które składa się w związku z tym, że nie zadowala nas jakość konkretnego towaru albo usługi, która została kupiona. Zobacz, jak napisać reklamację.

Reklamować można zarówno towary, jak i usługi
Reklamować można zarówno towary, jak i usługi (East News)

Co można zareklamować?

Reklamację można zgłosić w przypadku każdego towaru. Jeśli mamy do czynienia z towarami kupionymi przez internet albo z katalogu, to reklamować możemy towary niezgodne z opisem. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy towary wprawdzie nie mają wad, ale np. nie są takimi samymi produktami jak te, które omówiono w opisie na stronie internetowej lub w katalogu.

Termin na zgłoszenie reklamacji to dwa lata, jednak w momencie, gdy wykryjemy wadę produktu, najlepiej niezwłocznie zgłosić się do sprzedawcy. Skarga powinna do niego trafić nie później niż w dwa miesiące od chwili, gdy zauważymy wadę. Sprzedawca powinien odpowiedzieć w ciągu dwóch tygodni. Jeśli tego nie zrobi, zgodnie z prawem traktuje się to jako* uznanie reklamacji*. Pamiętaj, że reklamację można składać również w odniesieniu do rzeczy używanych albo przecenionych. Jest jednak wyjątek. Reklamacji nie można zgłosić, gdy sprzedawca zaznaczył wyraźnie, że konkretny produkt ma wadę.

Jak przygotować pismo reklamacyjne?

Reklamację trzeba koniecznie złożyć na piśmie. Pismo reklamacyjne powinno wyraźnie oznaczyć strony. Nie zapomnij podać swoich dokładnych danych, tak by sprzedawca nie miał kłopotu, by skontaktować się z tobą. W piśmie reklamacyjnym trzeba dokładnie oznaczyć przedsiębiorcę, do którego się składa reklamację. Gdy przykładowo zepsuje się telefon, to zgłaszasz to w punkcie, gdzie go kupiłeś. Jeśli są natomiast problemy z zasięgiem, to zgłaszasz je do operatora. Koniecznie wpisz* datę reklamacji. To od niej zależy czas rozpatrzenia twojego zgłoszenia. Gdy pismo wysyłasz pocztą, termin odpowiedzi na zgłoszenie liczy się od daty dostarczenia przesyłki. Oczywiście warto reklamację podbudować konkretnymi paragrafami. Jeśli konkretny sklep ma specjalne formularze reklamacji*, użyj ich.

Reklamacja butów

Jednym z najczęstszych postępowań reklamacyjnych jest to dotyczące wady butów. Szczególnie w tym przypadku warto bardzo dokładnie opisać, co nam nie odpowiada lub co zostało źle wykonane. W piśmie reklamacyjnym nie wystarczy napisać, że coś nie działa albo jest zepsute. Trzeba koniecznie w szczegółach napisać, które wady produktu najbardziej nam przeszkadzają. Może się zdarzyć, że niezbyt dokładny opis będzie* powodem odrzucenia naszej reklamacji*. No i powtórzmy raz jeszcze. Nie zapomnij wpisać daty. To od niej będzie zależeć, kiedy otrzymamy odpowiedź. Można samodzielnie zaznaczyć, że oczekujesz odpowiedzi w ciągu dwóch tygodni albo w ciągu miesiąca. Na końcu pismo zawsze trzeba podpisać.

Reklamowanie usług

Reklamowanie usług nie należy do rzadkości. Jeśli chcesz się poskarżyć na jakość usług telekomunikacyjnych, masz aż 12 miesięcy, by przygotować reklamację. Operator musi odpowiedzieć w ciągu miesiąca. Gdy jesteś niezadowolony z usług transportowych, bo pociąg, autobus albo samolot się spóźnił lub kurs został przełożony na inny termin, to swoje roszczenia możesz zgłosić w ciągu 21 dni. Gdy operator zgubił albo zniszczył twój bagaż, trzeba się spieszyć. Na zgłoszenie szkody masz 7 dni.

Sporo reklamacji zgłaszanych jest przy okazji korzystania z usług turystycznych. Po przyjeździe na miejsce wakacyjnego odpoczynku okazuje się, że hotel ma niższy standard, niż obiecywano, a widok z okna nijak nie pasuje do tego, który widziałeś w katalogu. W takiej sytuacji reklamację zgłaszamy jak najszybciej, najlepiej jeszcze na miejscu przedstawicielowi firmy, od której kupiłeś wycieczkę.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(2)
Milena
4 lata temu
Z reklamacjami butów to w ogóle przeboje są, sama miałam okazję się przekonać. Szczególnie w sieciówkach, gdzie mam wrażenie, że robią co chcą. Ale przy ostatniej reklamacji nauczyłam się, że warto dołączać do wniosku opinię rzeczoznawcy. Coś takiego utrudnia sklepom miganie się i szukanie bzdurnych wymówek. Ze swojej strony mogę polecić rzeczoznawców Maj, korzystałam i muszę przyznać, że zatrudniają tam prawdziwych fachowców :)
Konsumentka
5 lata temu
Artykuł wprowadza w błąd, odnosi się do nieaktualnego stanu prawnego, ustawa o sprzedaży konsumenckiej, została uchylona z dniem 25.12.2014r. i od tego dnia obowiązuje rękojmia wynikająca z Kodeksu cywilnego.