Najistotniejszą kwestią dotyczącą odpowiedzialności biura rachunkowego i podatnika jest to, że przed organami podatkowymi i ZUS za powstałe błędy odpowiedzialność ponosi podatnik bądź płatnik podatków i składek. Biuro rachunkowe rozliczające tego podatnika lub płatnika może co najwyżej ponieść cywilną odpowiedzialność odszkodowawczą.
Odpowiedzialność biura rachunkowego i podatnika
Ewentualne kary i zaległości zarówno ZUS, jak i urząd skarbowy egzekwuje bezpośrednio od podatnika. Będąc w takiej sytuacji – popełnionego błędu – możesz jedynie, w postępowaniu cywilnym dochodzić poniesionych strat od biura rachunkowego.
Kodeks Cywilny
Jeżeli klient biura rachunkowego poniesie szkodę z winy biura, może wystąpić do biura o jej naprawienie, ponieważ biuro ponosi odpowiedzialność na podstawie art. 471-497 Kodeksu Cywilnego za niewywiązanie się z umowy. Jest to odpowiedzialność cywilnoprawna za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania, bądź też niezachowanie należytej staranności.
Żeby uniknąć ryzyka, jakie powstaje przy nawiązywaniu współpracy firma - biuro, należy w umowie umieścić zapisy, których treść zawiera się w art. 471, 472 i dalszych, tzn. „ biuro zobowiązuje się do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności za które biuro nie ponosi odpowiedzialności.” lub też „biuro nie ponosi odpowiedzialności za naruszenie warunków umowy przez klienta, bądź też z powodu przekazania przez klienta nieprawdziwych lub niewystarczających danych”.
Tak więc biuro rachunkowe odpowiada za ewentualne szkody jakie może ponieść przedsiębiorca na skutek niewłaściwego prowadzenia ksiąg, błędnego naliczania podatków czy wadliwego wypełniania zeznań podatkowych. Podatnik może dochodzić w takich przypadkach od niesumiennego biura odszkodowania w postępowaniu cywilnym przed sądem.
Biuro rachunkowe ponosi bowiem odpowiedzialność jedynie za ewentualne szkody, jakie może ponieść podatnik na skutek wadliwego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wypełnienia deklaracji lub zeznania podatkowego. Pamiętaj więc, że niezależnie od tego z jak renomowanym biurem podpiszesz umowę za swoje podatki odpowiadasz tylko i wyłącznie Ty sam !!!!!