Inspektor_Budowy
/ 109.241.85.* / 2013-10-20 11:49
Odbiór techniczny mieszkania Warszawa
www.odbiorybudowlane.com
Przystępując do budowy, każdy inwestor z utęsknieniem wyczekuje chwili, w której nastąpi końcowy odbiór mieszkania. Podczas tej czynności zaakceptujemy to, co przekaże nam wykonawca. Dotyczyć to będzie każdego zakresu prac, które zostały mu powierzone do wykonania. Jeżeli podpiszemy protokół odbioru mieszkania, a po pewnym czasie zauważymy usterki, których nie dostrzegliśmy w trakcie odbioru, możemy żądać ich usunięcia na podstawie rękojmi albo gwarancji. Jednakże może to być znacznie trudniejsze i kosztować nas więcej wysiłku, niż domaganie się usunięcie tych usterek, zanim złożymy podpis na protokole z odbioru mieszkania.
Dobrze jest wiedzieć, na co należy zwrócić uwagę przystępując do tak ważnej czynności, jaką jest odbiór mieszkania. W tym celu przygotowaliśmy dla Was ten artykuł. Na podstawie swojej wiedzy i doświadczenia, zebrałem w jednym miejscu najważniejsze informacje, dotyczące najczęściej występujących wadach, usterkach i fuszerkach. Stosując się do zawartych tutaj wiadomości, będziecie wiedzieć gdzie w nowym mieszkaniu lub domu szukać potencjalnych problemów.
Relacje i zależności podczas budowy
Kupując mieszkanie/dom u dewelopera, na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że to nie deweloper wykona wszystkie prace i roboty. Jest to niemożliwe. Dewelopera zatrudnia wielu podwykonawców, z których każdy odpowiada za konkretny etap prac w dziedzinie, w której się specjalizuje. Do wykonania więźby dachowej deweloper zatrudni brygadę cieśli, zaś do ułożenia pokrycia dachowego ekipę dekarską. Każda ekipa może być w rzeczywistości zupełnie inną firmą. Od tego czy deweloper dokona wyboru dobrych podwykonawców, zależeć będzie jakość wykonanej przez nich pracy, a w rezultacie końcowym, jakość Twojego domu albo mieszkania.
Czynność odbioru mieszkania nie jest wyłącznie formalnością, której dopełnienie pozwala Ci przejąć lokal i zamieszkać w nim. Odbiór mieszkania jest bardzo ważnym momentem w inwestycji budowlanej, ściśle łączącym się z wieloma innymi zagadnieniami. Oto niektóre z nich:
• aby deweloper uznał zakończenie prac i odebrał je od podwykonawców, wszyscy klienci muszą dokonać odbioru swoich mieszkań – dopiero po tym deweloper zdarzeniu przystąpi do ostatecznego rozliczenia się z podwykonawcami
• wszyscy klienci dewelopera muszą odebrać mieszkania, aby miasto lub gmina mogła odebrać budynek do eksploatacji
Na podstawie powyższych informacji łatwo wywnioskować, że odbiór mieszkań leży w interesie dewelopera oraz jego podwykonawców.
W momencie kiedy klient podpisze protokół odbioru mieszkania, z dewelopera spada większość ciążącej na niej odpowiedzialności. W przypadku wyniknięcia jakichkolwiek usterek, to lokator musi zabiegać o ich usunięcie u wykonawcy obiektu. W tym celu może skorzystać z przysługującego mu prawa rękojmi, lub powołać się na gwarancję, jeżeli na wykonane prace została ona udzielona. Nie powinno nikogo więc dziwić, że deweloperowi tak mocno zależy na tym, by ich klienci szybko podpisali protokół odbioru. Wraz z jego złożeniem kończy się większa część odpowiedzialności dewelopera wobec klientów.
Jak wygląda typowa procedura odbioru mieszkania?
1. Klienci otrzymują od dewelopera informację o bliskim terminie przeprowadzenia odbiorów
2. Z uwagi na mała ilość czasu przeznaczonego na każdy odbiór, oględziny prowadzone są szybko
3. Uwagi klienta dotyczące odnalezionych wad, błędów i problemów są bagatelizowane, ignorowane, lub klient słyszy zapewnienie o ich usunięciu w niedalekiej przyszłości
4. Deweloper robi wszystko co w jego mocy, aby zebrać podpisy od wszystkich klientów
Rzeczywistość często jest brutalna. Na obiecane usunięcie usterek przychodzi klientom czekać przez bardzo długi czas. Niestety jest też tak, że do ich usunięcia przez wykonawcę w ogóle nie dochodzi. Jeśli lokatorowi spieszy się z wprowadzeniem do mieszkania, przystąpi on do ich usunięcia samodzielnie i na swój koszt – nie chcąc marnować czasu na przepychanki i prowadzenie z deweloperem walki o swoje.
Aby w pewnym stopniu zabezpieczyć swoją pozycję, do protokołu odbioru należy wpisać listę rzeczy, które wymagają poprawki. Jest to dla nas pewnego rodzaju zabezpieczeniem przed tym, aby deweloper nie mógł ich później nie uznać. Dodatkowo, deweloper zyskuje w ten sposób potwierdzenie, aby żądać od podwykonawców wprowadzenia poprawek.
WAŻNE INFORMACJE:
• jeżeli mieszkanie lub dom posiada poważne usterki, lub wydaje Ci się że nie zostały wykonane zgodnie z projektem, pod żadnym pozorem nie decyduj się na podpisanie protokołu odbioru
• jeżeli znalazłeś stosunkowo niewielkie usterki, których usunięcie nie powinno zająć dużo czasu, podpisz protokół odbioru dopiero po ich usunięciu. Dla wykonawcy będzie to dodatkowa motywacja do szybkiego wykonania poprawek
Jak wygląda mieszkanie gotowe do odbioru?
Chcesz wiedzieć jak powinno wyglądać ukończone mieszkanie lub dom, dla którego bez