Kamis852
/ 178.42.5.* / 2013-08-09 20:51
i jeszcze dodam:
--------------------------------
Płatności mobilne w Polsce okiem bankowych ekspertów
Nieskomplikowana obsługa, oszczędność czasu i wygoda to najważniejsze czynniki, które sprawiają, że sięgamy po płatności mobilne. First Data Polska postanowiła zapytać polskie banki m.in. o to, w jakiej formie chciałyby wdrożyć usługi mobilne do swoich ofert i które funkcjonalności powinny się znaleźć w mobilnym portfelu.
Średnio 2 proc. posiadaczy smartfonów w Polsce wykorzystuje je jako narzędzie płatnicze. Najczęściej po mobilny portfel sięgamy w trakcie zakupów w punktach handlowo-usługowych, opłacając rachunki, parkingi czy bilety. Infrastruktura dla płatności mobilnych na rodzimym podwórku powoli się rozwija, a dedykowanymi aplikacjami mogą pochwalić się m.in. PKO Bank Polski oraz Bank Pekao. Są to odpowiednio IKO oraz PeoPay. Ponadto sześć wiodących przedstawicieli polskiego sektora finansowego, m.in. PKO, Alior Banki i BZ WBK, chce stworzyć wspólny standard dla dokonywania transakcji przy użyciu mobilnych urządzeń.
Zdaniem przebadanych banków odpowiedzią na rosnące zainteresowanie klientów mobilnymi płatnościami z pewnością jest wdrożenie modułu NFC, najlepiej na karcie SIM. Instytucje finansowe widzą też potencjał w kodach QR. Innym rozwiązaniem, które może przyciągnąć uwagę konsumentów mogłyby być kody numeryczne, których wdrażaniem zajmuje się First Data Polska. Opcja ta opiera się na trzech prostych krokach. Aby móc sfinalizować daną transakcję niezbędne jest pobranie kodu z aplikacji, zainstalowanej się na pokładzie telefonu oraz okazanie go w kasie. Do zatwierdzenia płatności potrzebny jest PIN, który klient wpisuje na terminalu. Po zaakceptowaniu transakcji, płacący otrzymuje jej potwierdzenie. Banki wskazały również na opcję wdrożenia chipów NFC czy modułu Near Field Communication na karcie microSD.
Pod względem komercyjnym banki zwróciły uwagę na to, że rozwojowi płatności mobilnych powinna towarzyszyć szeroka sieć akceptacji, udostępnianie opcji na wiele urządzeń oraz w postaci aplikacji obsługującej kilka wariantów operacji, np. wypłata gotówki z bankomatu, zakupy online, przelewanie środków czy płacenie z wykorzystaniem terminalu. Przykładowo First Data Polska chce udostępnić aplikację, która będzie nie tylko obsługiwała płatności przy użyciu telefonu, ale także geolokalizację oraz program lojalnościowy. Ten ostatni aspekt zdaniem badanych banków jest istotnym elementem mobilnych usług, które nie powinny być postrzegane jedynie jako aplikacje płatnicze.
Przepytane instytucje stwierdziły również, że aplikacja powinna mieć charakter kredytowy lub debetowy, ewentualnie mogłaby być oparta o prepaid czy rachunek bieżący. Instytucje zgodnie stwierdziły, iż właścicielem programu powinien być bank, a nie partner czy operator siei komórkowej.
W badaniu uczestniczyli przedstawiciele 9 banków działających na polskim rynku, z czego 6 należy do segmentu banków dużych – powyżej 200 tysięcy kart, a 3 z segmentu średnich instytucji z liczbą kart pomiędzy 20 a 200 tysięcy egzemplarzy. Badanie odbyło się w czerwcu 2013 roku.