Henryk z Gdyni
/ 77.253.201.* / 2015-03-30 15:24
Trochę wyjaśnień dla zainteresowanych:
Określany jest tradycyjnie jako całokształt wzajemnych relacji pomiędzy związkami zawodowymi i organizacjami pracodawców. Obejmuje także ich stosunki (dwustronne lub trójstronne) z organami państwowymi, jak rząd i jego agendy, samorząd lokalny czy inne instytucje państwowe. Wyraża się: w mechanizmach rokowań, układów i porozumień, w rozwiązywaniu sporów zbiorowych, w komunikacji (wymiana informacji). Jest metodą kształtowania zbiorowych relacji podmiotów polityki społecznej we współczesnych europejskich stosunkach pracy. Definiowany jest także jako proces stałej interakcji pomiędzy uczestnikami dialogu w celu porozumienia w sprawach kontroli nad określonymi zmiennymi społeczno-ekonomicznymi w skali makro i mikro. Prowadzony pomiędzy stronami zawiera ponadto różne formy partycypacji pracowniczej, polegającej na współuczestnictwie załogi w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Partnerzy dialogu społecznego, określani jako podmioty zbiorowych stosunków pracy tworzą poprzez swoje przedstawicielstwa strony dialogu społecznego: Strona pracowników składa się z reprezentacji pracowników z organizacji funkcjonujących na wszystkich szczeblach systemu stosunków społecznych. Strona pracodawców złożona jest z przedstawicieli organizacji pracodawców. Strona związkowa i pracodawców, występujące razem, określane są jako strona społeczna, którą – w związku z tym – tworzą partnerzy społeczni. Strona rządowa, jeśli uczestniczy w dialogu społecznym, składa się z reprezentantów władzy wykonawczej i jej organów. Mogą to być przedstawiciele: centralnej i terenowej administracji państwowej. Przedmiotem dialogu społecznego jest wspólne kształtowanie: stosunków zawodowych, warunków pracy, płac, świadczeń społecznych, a także innych zagadnień polityki gospodarczej, będących przedmiotem zainteresowania i kompetencji wszystkich stron oraz stosunków między partnerami i ich wzajemnych zobowiązań.
Dialog partnerów społecznych nie zastępuje rządu ani parlamentu w procesie podejmowania decyzji w państwie. Procedura ta pozwala jednak na poszukiwanie praktycznego konsensusu i uspołecznienie decyzji organów państwa, co ułatwia ich społeczną akceptację.
W takiej konfiguracji dialogu społecznego wszelkiej maści pozarządowe organizacje się nie mieszczą. Sorry, taki mamy klimat.