Proszę o pomoc w poniższej kwestii. Zawiła, więc opiszę po kolei:
Spółka zgłosiła wyrejestrowanie
VAT-Z w lutym 2005 roku. Po zmianie Zarządu w marcu 2006, nie wiedząc o wcześniejszym wyrejestrowaniu Spółka wystawiła w lipcu 2006 fakturę
VAT. Odbiorca faktury – kontrahent - uzależnił zapłatę za fakturę od przedstawienia aktualnego zaświadczenia
VAT-R.
Ponieważ USK oczywiście nie wydał
VAT-R Spółka w lipcu 2006 (po wystawieniu faktury) ponownie wystąpiła o aktywację statusu podatnika
VAT.
Pod koniec lipca odbiorca faktury oświadczył, że w przypadku nie otrzymania zaświadczenia
VAT-R obciąży wystawcę kwotą
VAT wykazanego na fakturze, gdyż nie będzie miał możliwości jego odliczenia.
Kiedy w sierpniu 2006 Spółka uzyskała status czynnego podatnika VAT, kontrahent uregulował należność z faktury w kwocie netto. W dniu 25.08.2006 Spółka złożyła deklarację
VAT wykazując sprzedaż
VAT w kwocie netto i podatek należny wykazany na fakturze.
Pytania:
a) Czy dokonane przez kontrahenta obciążenie Spółki kwotą odpowiadającą podatkowi
VAT może być kosztem uzyskania przychodów dla Spółki? Jak powinno być zaksięgowane?
b) Czy kontrahent powinien zarejestrować fakturę w rejestrze zakupu
VAT? Z jaką stawką? Jeżeli zarejestrował, to czy miał prawo odliczenia?
Z góry dziekuję i pozdrawiam