Forum Forum emerytalneZUS

Renta rodzinna - NFZ

Renta rodzinna - NFZ

bor1904 / 2011-01-12 21:12
Witam serdecznie.
Otrzymuje rentę rodzinna od kilku lat i jeszcze przez kilka miesięcy mi przysługuje, ponieważ jestem studentem.

Od 2 miesięcy nie pracuje i z uwagi na to, że mam trochę czasu wolnego postanowiłem poodwiedzać lekarzy po wieeelu latach.
Podchodzę do recepcji, aby załatwić formalności, a miła Pani prosi mnie o jakieś zaświadczenie o ubezpieczeniu z zakładu pracy .. bo w sumie książeczka już jest prawie nie istotna...skrzywiłem sie i zapytałem "jeżeli mam przy sobie tylko książeczkę to nie odwiedzę dziś lekarza?"
Pani z politowaniem spojrzała i uzupełniła co trzeba.
Odwiedziłem zaraz po tym 2 lekarzy i też jeden z nich wspominał o "czymś" z zakładu pracy.

Moje pytanie czy jako student, a przede wszystkim rencista (renta rodzinna) mam prawo do korzystania z usług NFZ?
Czy za jakiś czas nie dostane pisma z NFZ o zwrot za usługi ?
Wyświetlaj:
zbigi88 / 46.134.228.* / 2012-08-08 16:10
Witam :)
Odświeżę temat mam podobne pytanie gdyż za rok skończy m się renta rodzinna i z powodu słabego wzroku chciałem się starać o rentę inwalidzką jednak powiedziano mi że nie będzie mi przysługiwała gdyż przez 8 lat trzeba odprowadzać składki do zus. Chciał bym się dowiedzieć jak to wygląda naprawdę, myślałem ze z renty rodzinnej normalnie są odprowadzane składki na zus.
wiwan / 2012-08-08 19:26
Nie jest tak. Renta rodzinna podlega jedynie składce zdrowotnej.

Te 8 lat, to panie z ZUS wzięły z kosmosu. Bo okres ubezpieczenia wymagany dla renty z tyt. niezdolności do pracy* ( łącznie składkowy i nieskładkowy ) wynosi 3 lata, gdy niezdolność powstała w wieku 22-25 lat, 4 lata, gdy nastąpiła w wieku 25 -30 lat. A niezdolność musi powstać nie później niż 18 miesięcy od ostatniego ubezpieczenia.

Warunki te precyzuje art. 57 i 58 Ustawy emerytalnej.

Raczej więc warunków (poza medycznymi) nie spełnisz.