Forum Forum prawnePracy

Umowa o dzieło, czy umowa o staż?

Umowa o dzieło, czy umowa o staż?

Majka232 / 82.143.133.* / 2014-02-04 07:16
Witam,
Jestem studentką i w najbliższym czasie muszę podjąć decyzję na jakich warunkach mogę się związać z firmą, w której robiłam staż. Do wyboru mam kontynuację umowy o staż lub umowę o dzieło. Miesięczny dochód wynosiłby niecałe 450zł. Nie jestem pewna, jak sytuacja wyglądałaby z kwestią dostępu do darmowej służby zdrowia oraz z pitem. Na dodatek dostaje stypendium z uczelni w wysokości 100zł miesięcznie. Jakie rozwiązanie byłoby dla mnie najbardziej odpowiednie? Z góry dziękuje za odpowiedź.
Wyświetlaj:
szklarek / 2014-02-04 09:56
Rozumiem, że nadal byłabyś studentką w wieku do 26 lat.

Kwestia ub. zdrowotnego więc tu nie waży, bo właśnie ze statusem studenta podlegasz ub. zdrowotnemu jako członek rodziny (zgłoszenie przez rodzica lub męża) ostatecznie przez uczelnię w okolicznościach braku ubezpieczonych ww osób.

Jaki status prawny ma/miałby ten staż- zlecenia, umowy nienazwanej o świadczenie usług ?

Bez względu na rodzaj umowy- wynagrodzenie to podlega PIT, więc trzeba je potem rozliczyć, chyba że wynagrodzeniem jest stypendium korzystającym ze zwolnienia z PIT.

Jeśli dotąd wynagrodzenie stażowe PIT podlegało- to nie widzę różnicy w tym, czy teraz będzie to dzieło- nadal nie będzie składek, nadal te same (20% KUP).

No chyba, że jest to praktyka na zasadach Ustawy o praktykach absolwenckich, wtedy wynagrodzenie za praktykę nie ma KUP, więc netto jest niższe, niż w przypadku dzieła.

Reasumując- ważny jest ten status prawny stażu i to jak był dotąd opodatkowany- jaka jest kwota w umowie, a jakie netto było wypłacane.
majka232 / 82.143.133.* / 2014-02-04 18:39
Do tej pory staż był bezpłatny, od tego miesiąca byłby płatny. Jeśli chodzi o umowę o staż to być może obowiązywałaby mnie umowa o staż bezpłatny, a pieniądze byłyby mi i tak wypłacane na konto.
szklarek / 2014-02-04 18:44