Forum Polityka, aktualnościGospodarka

Zarzuty prezesa PiS. Resort transportu odpowiada

Zarzuty prezesa PiS. Resort transportu odpowiada

Wyświetlaj:
Oszolom / 79.255.118.* / 2013-03-10 00:16
Cos z reala dla POmłotków znowuz:
"...Zawyżanie wartości kontraktów i zmowy przetargowe sprawiły, że Polska i Unia Europejska mogły przepłacić nawet 5 mld euro za "modernizację" infrastruktury drogowej.

Na polskich drogach działał kartel zagranicznych spółek, który zdominował rynek i przez kilka kolejnych lat windował ceny usług budowlanych. Na podstawie tych cen Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w naturalny sposób musiała szacować wartość kontraktów na budowę dróg dotowanych przez UE (zgodnie z prawem dyrekcja musi wyliczać te kwoty na podstawie danych rynkowych z trzech ostatnich lat).
(...)
W pewnym momencie budowlani ekspaci byli już na tyle mocni, że zaczęli dyktować ceny usług budowlanych w całej Polsce. Gdy nadszedł rok 2007 i unijne dotacje popłynęły szerokim strumieniem, byli już świetnie przygotowani i wygrywali przetargi w cuglach. Do najskuteczniejszych w latach 2007–2012 na polskich drogach zaliczają się: Strabag (21 kontraktów), Budimex (18) i Skanska (11). Przy prowizjach na poziomie 12 proc., zwycięskie konsorcja mogły zarabiać na czysto od 50 do 200 mln zł na jednym wygranym przetargu.
(...)
Gigantyczny problem po raz pierwszy w polskiej przestrzeni publicznej zaistniał w lipcu 2007 roku podczas wystąpienia ówczesnego premiera Jarosława Kaczyńskiego. (...)
Zanim jednak rząd Kaczyńskiego wystąpił przeciwko kartelom drogowym, jego partia przegrała przedterminowe wybory. Następca, Donald Tusk, wybrał drogę mniej wyboistą, bo dla niego priorytetem była organizacja mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012.
– Przyspieszymy budowę autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic – taką deklarację pięć lat temu w pierwszym exposé złożył nowy premier, który obiecał wtedy Polakom 3 tys. km na Euro 2012. Obietnice spaliły na panewce, bo do czerwca 2012 r. jego ministrom udało się oddać do użytku 300 km autostrad i 440 km ekspresówek.
(...)
Żadnym hamulcem dla patologii na polskich drogach nie okazały się natomiast działania organów ścigania: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, która na początku 2010 r. zakończyła śledztwo na polskich drogach, i Prokuratury Apelacyjnej, która na jego podstawie postawiła zarzuty osobom podejrzanym o udział w nadużyciach. Media ("Dziennik Gazeta Prawna", "Polityka", "Puls Biznesu") zaczynały już nawet nagłaśniać gigantyczną aferę na autostradach, a do Komisji Europejskiej poszedł pierwszy komunikat z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o prowadzonym śledztwie w sprawie nadużyć na polskich drogach. Ale sprawa szybko rozeszła się po kościach.
(...)
Dopiero w tym roku, na początku lutego, tuż przed szczytem unijnym w Brukseli, media w Europie rozgrzały się do czerwoności, gdy nadeszła informacja o zablokowaniu przez Komisję Europejską wypłat funduszy unijnych (w sumie około 6 mld euro) w następstwie doniesień przekazanych jej przez polski rząd o dochodzeniu w sprawie poważnych nadużyć przy budowie trzech projektów (dwa odcinki drogi ekspresowej S8 i jeden odcinek autostrady A2), na które wydała prawie 1 mld euro.
(...)
A w polskich mediach królowały przesiąknięte hurraoptymizmem wystąpienia urzędników państwowych, którzy powtarzali w kółko, że nie ma żadnego problemu. Minister transportu Sławomir Nowak ogłosił, że obecny system kontroli wydawania publicznych pieniędzy na infrastrukturę działa w Polsce bardzo dobrze, bo "wykrył prawdopodobnie zmowę cenową". Zaś Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego, uznała decyzję Komisji Europejskiej za kompletnie "niezrozumiałą" i "kuriozalną". Zaraz po tych deklaracjach polscy ministrowie wylądowali na dywaniku u odpowiadającego za politykę regionalną komisarza Johannesa Hahna, który uśmiechając się do kamery, zapewnił, że odblokowanie drogowych dotacji to kwestia czysto techniczna. Polska musi "tylko" przeprowadzić szczegółową kontrolę wszystkich kontraktów drogowych, by mieć pewność, że nie realizowały ich firmy, które brały udział w zmowie cenowej. KE domaga się też usprawnienia procedur dotyczących przetargów publicznych.

– Niestety, nie dowiemy się, czy takie przestępstwa zostały na polskich drogach popełnione w 2009 roku, bo według ustawy antymonopolowej zmowa przetargowa przedawnia się po roku od jej zawarcia - mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK..."
ACdeusz / 79.189.218.* / 2013-03-09 22:56
Nawet wasza kochana Unia ma waszych "sukcesów" dosyć.
Zablokowała bowiem dotacje unijne i nie wiadomo jak dalej będzie.
Panie Nowak, w te niekończące się wasze pijar-owskie gierki nikt już nie wierzy.
~jurga / 89.230.212.* / 2013-03-09 21:34
Pewnie tak
1234ja / 62.21.18.* / 2013-03-09 20:41
A ile km autostrad " wybudował" Prezes jak był Premierem?!
L_W / 83.5.91.* / 2013-03-09 20:28
Nowak, jak porównujesz koszty budowy kilometra autostrady to porównaj jeszcze standardy - choćby ilość pasów ruchu, infrastrukurę towarzyszącą, jakość wykonania.
To co w Polsce nazywa się autostradą, w Niemczech już autostradą nie będzie.
Kłamiesz Nowak.
JanuszPOlikot / 2013-03-09 19:39 / Tysiącznik na forum
Nowak powiedz mi czy jeszcze POdsypiasz jak inni debatują o problemach infrastrukturalnych?......Nie wiem czy wiesz ale mieliśmy takiego negocjatora co nas "wprowadzał "do unii europejskiej i on też POdsypiał w trakcie negocjacji....

POwscy gastronomowie rządzą naszym krajem...:):):):)
testowiec / 89.72.37.* / 2013-03-09 19:15
http://www.forbes.pl/biznes-zycia-na-s8,artykuly,138358,1,1.html
antyslabencjusz / 89.72.37.* / 2013-03-09 19:12
A co z Modlinem ?
Co z autostradą A4, zachód-wschód ? Czy ktoś wie, gdzie się kończy, a gdzie zaczynała jak zaczęła po rządzić ?
Co z firmami budowlanymi i transportowymi, które poupadały poprzez oszukańczy system rządu po-psl ?
Co z autostradą A1 ? Co z obwodnicami miast ?
Co z koleją w końcu, co rusz to wielki problem ?
Co z bezrobociem po-psl ?
Co z obniżeniem podatów ? Chyba je podwyższyliście!!!
Co ze składką zdrowotną dla przedsiębiorców ?
Mieliście obniżać koszty pracy ?
Co z redukcją urzędników ?
Co z zadłużaniem Państwa ? Gierek przy "nie"rządzie po-psl to kadet. Dług naszego Państwa został podniesiony o 100% od 2007 roku.
Co z dobrym wynagradzaniem nauczycieli, powracający ludzie z emigracji etc. ?

Czy jeszcze ten "petak" niejaki słabencjusz nowak ma się czym chwalić ?
tomekkkkkk / 94.128.203.* / 2013-03-09 18:26
-----Wpis usunięty z powodu złamania regulaminu Forum Money.pl.---------
dfgsdf / 109.243.226.* / 2013-03-09 17:54
nie przepadam za kaczką, ale akurat mówi prawdę - jedyne co doprowadzili do końca to wprowadzenie opłat na A4. Cała reszta nie dokończona, brakuje odcinków, oddane warunkowo, albo już się sypie - i będzie jak poprzednio po 8 latach remont generalny (tak było na sławetnym odcinku Katowice Kraków, remont trwał całe wieki, ale opłaty pobierali przez cały czas). A my osiołki obywatele tylko mamy płacić...
erteet / 89.70.214.* / 2013-03-09 18:59

A my osiołki obywatele tylko mamy płacić...

Dokładnie musicie płacić, żeby nam młodym emerytom z policji żyło się lepiej.

Dziękujemy.
A.K. / 83.9.119.* / 2013-03-09 17:50
Podali ile wypłacili zalegajacym, ale nie napisali czy wszystkim wypłacili?? No i rzecz druga tyle im wyszło na papierze, Ale upadły Giganty firmy budowlane, czyli te Koszta były o wiele większe.
A.K. / 83.9.119.* / 2013-03-09 17:41
No. Nie napisali ile tych kilometrow wybudowali ??Nie wiedzą ??To jak im wyszła średnia ??
bsf / 77.253.122.* / 2013-03-09 17:33
Mam DOŚĆ nieudolności i zakłamania POdwórkowych POlityków !
DYMISJA albo WYKOP wybierajcie !
bsf / 77.253.122.* / 2013-03-09 17:54
Prokuratura i ABW zarzucają byłemu szefowi warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawianie przetargów za łapówkę. Razem z nim zatrzymano sześciu przedstawicieli firm budujących drogi.

Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,76842,8029677,Budowa_autostrad__ustawione_przetargi_za_miliard.html#ixzz2N3vsB8sm
bsf / 77.253.122.* / 2013-03-09 17:57
Portal www.forbes.pl dotarł do stenogramu rozmowy, która pokazuje jak na polskich drogach robiono „biznes życia".

Według portalu, stenogram pochodzi z podsłuchu ABW, a dotyczy kulisów zawierania kontraktu na projekt i dostosowanie do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej S8 odcinka długości 61,2 km (Piotrków Trybunalski - Rawa Mazowiecka), które wygrało konsorcjum firm: Astaldi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów ERBEDIM Sp. z o.o. z Piotrkowa Trybunalskiego, Intercor, Technital. Wartość kontraktu to ponad 1,77 mld zł.

Według ustaleń ABW podczas przetargu doszło do sztucznego zawyżania wartości kontraktu.
Drań / 178.182.132.* / 2013-03-09 16:56
Witam mam pytanie do ministra Nowaka dlaczego przytacza kraje górzyste Austria i Irlandia oraz małe Węgry.

Dlaczego nie podaje kosztu budowy km autostrady w Niemczech, które mają podobną strukturę geograficzną jak Polska. To oczywista manipulacja jak i pozostałe dane.

W niczym nie odniósł się do wystąpienia Prezesa PiS poza kwestią ustawionych przetargów.

Faktem jest że w Polsce buduje się drogo i marnotrawi się publiczne pieniądze. Dług rośnie. Polaków jest coraz mniej. Dług na głowę Polaka rośnie. Nasze dzieci będą niewolnikami, któr0e będą spłacać dziś zaciągnięte długi.
rudiss / 83.5.124.* / 2013-03-09 16:50
jak jesteśmy z Partii Oszustów to mamy to w genach
do początku nowsze
1 2

Najnowsze wpisy