CMR/PIH: Sprzedaż w sklepach małoformatowych spadła o 1% r/r w czerwcu

Wartość sprzedaży sklepów małoformatowych w czerwcu br. spadła o 1% r/r, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 0,3%, wynika z danych Polskiej Izby Handlu (PIH) i Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

Obraz

"Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 była o 1% niższa niż w rekordowo upalnym czerwcu 2019 r., natomiast liczba transakcji obniżyła się w tym czasie o 18%. Dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 m2 w czerwcu 2020 r. : +0,3% m/m, -1% r/r. W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych r/r wyniosła: +9,4%" - czytamy w komunikacie.

W tygodnia na tydzień w sklepach małoformatowych rośnie liczba transakcji (łącznie w czerwcu była o 10% większa niż w maju) oraz spada średnia wartość paragonu - w czerwcu klienci wydawali na zakupy średnio 17,84 zł, czyli o 9% mniej niż w maju, a jednocześnie o 20% więcej niż rok wcześniej. Wyższa wartość paragonu to w dużej mierze efekt wzrostu cen, ponieważ liczba opakowań wkładanych do koszyka była tylko o 7% wyższa niż przed rokiem. Z danych PIH i CMR Panel wynika, że w czerwcu 2020 r. prawie 50% transakcji w sklepach małoformatowych dotyczyło zakupu 1 lub 2 opakowań produktów (rok wcześniej takich transakcji było 51%), natomiast duże zakupy (powyżej 10 opakowań, które w okresie największych obostrzeń stanowiły ponad 10% wszystkich transakcji, w czerwcu 2020 r. robił tylko co czternasty klient, wskazano również.

"Tegoroczny czerwiec był dość chłodny i deszczowy, dlatego w porównaniu z gorącym czerwcem 2019 r. największe spadki sprzedaży odnotowały napoje, lody oraz piwo. Wydatki na piwo były w czerwcu o 13% niższe niż rok wcześniej (choć w porównaniu z majem br. wzrosły o niespełna 3%). Na napoje gazowane klienci placówek małego formatu wydali w czerwcu o 18% mniej niż przed rokiem, a wydatki na wodę obniżyły się aż o 35%. Duże spadki dotknęły również lodów - w czerwcu 2020 r. wartość ich sprzedaży była o 30% niższa niż rok wcześniej, mimo iż w porównaniu z majem br., zwiększyła się o 44%" - czytamy także.

Według PIH i CMR, lepiej niż przed rokiem radziły sobie natomiast wódki czyste i smakowe - klienci sklepów małoformatowych wydali na nie prawie 20% więcej niż przed rokiem. Mimo wprowadzonego w drugiej połowie zakazu sprzedaży papierosów mentolowych zarówno liczba sprzedanych opakowań, jak i wydatki klientów sklepów małoformatowych na papierosy były tylko nieznacznie niższe niż maju. W porównaniu z czerwcem 2020 r. wartość sprzedaży papierosów w sklepach małego formatu wzrosła o około 3% (głównie za sprawą podwyżki akcyzy i wzrostu cen). Natomiast wydatki klientów na całą szeroko rozumianą kategorię produktów tytoniowych, obejmującą m.in. wkłady do podgrzewaczy tytoniu i inne innowacyjne produkty, zwiększyły się w tym czasie o 7%.

Jak wynika z danych PIH i CMR Panel, w czerwcu 2020 r. wiele kategorii produktów do wypieków, gotowania i przygotowania posiłków w czerwcu 2020 r. sprzedawało się w sklepach małoformatowych lepiej niż przed rokiem, ale wzrosty ich sprzedaży w ujęciu r/r były znacznie niższe niż w tygodniach z największymi obostrzeniami związanymi z epidemią.

W czerwcu br. liczba sprzedanych w sklepach małego formatu przypraw jednoskładnikowych była aż o 20% wyższa niż przed rokiem, liczba sprzedanych opakowań oleju zwiększyła się o 9%, a masła aż o 17%. W ujęciu r/r wzrosła zarówno wartość sprzedaży, jak i liczba sprzedanych opakowań m.in. różnego rodzaju przetworów owocowych i warzywnych (wydatki na warzywa kiszone były aż o 50% wyższe niż w czerwcu 2019 r.), mąki, dodatków do ciast, jajek, a także herbat. Nieco gorzej niż przed rokiem sprzedawało się natomiast wiele kategorii produktów suchych i o długich terminie trwałości, kupowanych na początku epidemii w dużych ilościach z myślą o zapasach. W czerwcu 2020 r. klienci sklepów małoformatowych kupili o 7% mniej opakowań kaszy, o 10% mniej opakowań ryżu i aż o 20% opakowań mniej konserw mięsnych niż w analogicznym okresie rok wcześniej, podano także.

Dynamika sprzedaży supermarketach 301-2500 m2 (z wyłączeniem dyskontów) w czerwcu 2020 r.: +0,8% m/m, -2,7% r/r.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2 oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Wybrane dla Ciebie
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Ceny prądu w 2026 r. Jest deklaracja ministra
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Gazprom nie chce zapłacić gigantycznej kary. Polska znalazła sposób
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Podsumowali dwa lata rządów Tuska. Oto co się dzieje z gospodarką
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Odłożyła na emeryturę 350 tys. zł. Pieniądze przejął ZUS. RPO komentuje
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 11.12.2025
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
"Złote karty" z wizerunkiem Trumpa. Rusza składanie wniosków
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Wraca spór z Czechami. Domagają się od Polski działań
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Media: USA proponują przywrócenie dostaw rosyjskiej energii do Europy
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły
Amerykanie przejęli tankowiec. Prokurator generalna ujawnia szczegóły