WAŻNE
TERAZ

Zełenski zgodził się na wybory, ale ma warunek

KE chce ograniczenia emisji w europejskiej przestrzeni powietrznej o 10%

Komisja Europejska zaproponowała dzisiaj aktualizację ram prawnych, dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w związku z dążeniem do Zielonego Ładu i celów klimatycznych, poinformowała Komisja. W jej ocenie, zmiany w zarządzaniu ruchem i wybór optymalnych tras dla samolotów może zmniejszyć emisje w transporcie lotniczym nawet o 10%.

Obraz

"Samoloty czasami poruszają się zygzakiem między różnymi blokami przestrzeni powietrznej, zwiększając opóźnienia i zwiększając zużycie paliwa. Wydajny system zarządzania ruchem lotniczym oznacza bardziej bezpośrednie trasy i mniejsze zużycie energii, co prowadzi do mniejszych emisji i niższych kosztów dla naszych linii lotniczych" - powiedziała komisarz ds. transportu Adina Vălean, cytowana w komunikacie.

Podkreśliła, że "propozycja zmian w zakresie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej nie tylko pomoże ograniczyć emisje lotnicze nawet o 10% dzięki lepszemu zarządzaniu trasami lotów, ale także pobudzi innowacje cyfrowe poprzez otwarcie rynku usług transmisji danych w tym sektorze".

Komisja przypomniała, że brak odpowiednich kontroli ruchu lotniczego spowodował powstanie dodatkowych kosztów, opóźnień lotów i dodatkowych emisji CO2. Tylko w roku 2019 r. opóźnienia lotów kosztowały UE 6 mld euro i doprowadziły do emisji dodatkowych 11,6 mln ton (Mt) CO2.

"Zobowiązanie pilotów do latania w zatłoczonej przestrzeni powietrznej zamiast wybierania bezpośredniego toru lotu pociąga za sobą niepotrzebne emisje CO2, podobnie dzieje się w przypadku, gdy linie lotnicze wybierają dłuższe trasy, aby uniknąć stref pobierania opłat z wyższymi stawkami" - zauważyła Komisja.

Podkreśliła, że Zielony Ład, ale także nowe osiągnięcia technologiczne, jak np. szersze wykorzystanie dronów, sprawiły, że cyfryzacja i dekarbonizacja transportu stały się centralnym elementem polityki lotniczej UE. Jednak ograniczenie emisji pozostaje głównym wyzwaniem dla lotnictwa.

Dlatego jednolita europejska przestrzeń powietrzna powinna być optymalnie wykorzystywana z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Aby zapewnić bezpieczne i opłacalne usługi zarządzania ruchem lotniczym, Komisja proponuje takie działania, jak:

  • wzmocnienie europejskiej sieci i zarządzania nią w celu uniknięcia zatorów i nieoptymalnych tras lotów (w tym przegląd tras lotów);
  • promowanie europejskiego rynku usług danych potrzebnych do lepszego zarządzania ruchem lotniczym;
  • usprawnienie regulacji dotyczących służb ruchu lotniczego państw członkowskich;
  • pobudzanie lepszej koordynacji w zakresie definiowania, opracowywania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań.

Obecny wniosek zostanie przedłożony Radzie i Parlamentowi. W przypadku przyjęcia wniosku, akty wykonawcze i delegowane będą przygotowywane przez ekspertów.

Jednolita europejska przestrzeń powietrzna (SES) powstała w 2004 r., aby poprawić zarządzanie ruchem lotniczym pod względem bezpieczeństwa, przepustowości, efektywności i czynników środowiskowych.

W 2013 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący zmiany w zakresie funkcjonowania tej przestrzeni powietrznej (SES 2+), ale niedługo potem negocjacje w Radzie znalazły się w impasie. Głównym powodem wstrzymania rozmów był spór między Wielką Brytanią a Hiszpanią o status lotniska na Gibraltarze. Aby znaleźć rozwiązanie w 2019 r. powołano Grupę Mędrców - kilkunastu ekspertów w dziedzinie lotnictwa, aby ocenić sytuację i przyszłe potrzeby w zakresie zarządzania ruchem lotniczym w UE.

Jednocześnie w 2019 r. KE zaproponowała Europejski Zielony Ład, który określa jednolitą europejską przestrzeń powietrzną jako jeden z elementów ułatwiających osiągnięcie znaczącej redukcji emisji lotniczych. Aby zapewnić zrównoważony rozwój sektora, reforma jednolitej przestrzeni powietrznej ma przyczynić się do bardziej elastycznego świadczenia usług nawigacji lotniczej, ocenia Komisja.

W porównaniu z trasami optymalnymi, obecne trasy wszystkich lotów kontrolowanych w regionie europejskim w 2019 roku pociągają za sobą dodatkowe 6% emisji CO2 (11,6 Mt CO2). Do tego dochodzą także nadzwyczajne środki podjęte w 2018 i 2019 r. wymagające przekierowania wielu lotów. Oznacza to - zdaniem Komisji - że można liczyć na ograniczenie emisji w transporcie lotniczym rzędu 10%.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 9.11.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 9.12.2025
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Rekordowo tania ropa z Rosji. Takich cen nie było od początku wojny
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Chiny znów kupują soję z USA. Ale mniej niż chciał Trump
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Zakaz sprzedaży gruntów rolnych Skarbu Państwa. Jest decyzja rządu
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Decyzja sądu ws. listu żelaznego. Henryk Kania komentuje
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Krypto w Polsce? Przestańmy w końcu reagować panicznie [OPINIA]
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Rakieta uszkodziła dom. Spór o odszkodowanie za szkody wojskowe
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Potężny kredyt dla polskiego giganta
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji
Senat nie zgodził się na kandydatkę prezydenta w ważnej instytucji