Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

KE chce ograniczenia emisji w europejskiej przestrzeni powietrznej o 10%

1
Podziel się:

Komisja Europejska zaproponowała dzisiaj aktualizację ram prawnych, dotyczących jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w związku z dążeniem do Zielonego Ładu i celów klimatycznych, poinformowała Komisja. W jej ocenie, zmiany w zarządzaniu ruchem i wybór optymalnych tras dla samolotów może zmniejszyć emisje w transporcie lotniczym nawet o 10%.

KE chce ograniczenia emisji w europejskiej przestrzeni powietrznej o 10%

"Samoloty czasami poruszają się zygzakiem między różnymi blokami przestrzeni powietrznej, zwiększając opóźnienia i zwiększając zużycie paliwa. Wydajny system zarządzania ruchem lotniczym oznacza bardziej bezpośrednie trasy i mniejsze zużycie energii, co prowadzi do mniejszych emisji i niższych kosztów dla naszych linii lotniczych" - powiedziała komisarz ds. transportu Adina Vălean, cytowana w komunikacie.

Podkreśliła, że "propozycja zmian w zakresie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej nie tylko pomoże ograniczyć emisje lotnicze nawet o 10% dzięki lepszemu zarządzaniu trasami lotów, ale także pobudzi innowacje cyfrowe poprzez otwarcie rynku usług transmisji danych w tym sektorze".

Komisja przypomniała, że brak odpowiednich kontroli ruchu lotniczego spowodował powstanie dodatkowych kosztów, opóźnień lotów i dodatkowych emisji CO2. Tylko w roku 2019 r. opóźnienia lotów kosztowały UE 6 mld euro i doprowadziły do emisji dodatkowych 11,6 mln ton (Mt) CO2.

"Zobowiązanie pilotów do latania w zatłoczonej przestrzeni powietrznej zamiast wybierania bezpośredniego toru lotu pociąga za sobą niepotrzebne emisje CO2, podobnie dzieje się w przypadku, gdy linie lotnicze wybierają dłuższe trasy, aby uniknąć stref pobierania opłat z wyższymi stawkami" - zauważyła Komisja.

Podkreśliła, że Zielony Ład, ale także nowe osiągnięcia technologiczne, jak np. szersze wykorzystanie dronów, sprawiły, że cyfryzacja i dekarbonizacja transportu stały się centralnym elementem polityki lotniczej UE. Jednak ograniczenie emisji pozostaje głównym wyzwaniem dla lotnictwa.

Dlatego jednolita europejska przestrzeń powietrzna powinna być optymalnie wykorzystywana z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Aby zapewnić bezpieczne i opłacalne usługi zarządzania ruchem lotniczym, Komisja proponuje takie działania, jak:

  • wzmocnienie europejskiej sieci i zarządzania nią w celu uniknięcia zatorów i nieoptymalnych tras lotów (w tym przegląd tras lotów);
  • promowanie europejskiego rynku usług danych potrzebnych do lepszego zarządzania ruchem lotniczym;
  • usprawnienie regulacji dotyczących służb ruchu lotniczego państw członkowskich;
  • pobudzanie lepszej koordynacji w zakresie definiowania, opracowywania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań.

Obecny wniosek zostanie przedłożony Radzie i Parlamentowi. W przypadku przyjęcia wniosku, akty wykonawcze i delegowane będą przygotowywane przez ekspertów.

Jednolita europejska przestrzeń powietrzna (SES) powstała w 2004 r., aby poprawić zarządzanie ruchem lotniczym pod względem bezpieczeństwa, przepustowości, efektywności i czynników środowiskowych.

W 2013 r. Komisja przedstawiła wniosek dotyczący zmiany w zakresie funkcjonowania tej przestrzeni powietrznej (SES 2+), ale niedługo potem negocjacje w Radzie znalazły się w impasie. Głównym powodem wstrzymania rozmów był spór między Wielką Brytanią a Hiszpanią o status lotniska na Gibraltarze. Aby znaleźć rozwiązanie w 2019 r. powołano Grupę Mędrców - kilkunastu ekspertów w dziedzinie lotnictwa, aby ocenić sytuację i przyszłe potrzeby w zakresie zarządzania ruchem lotniczym w UE.

Jednocześnie w 2019 r. KE zaproponowała Europejski Zielony Ład, który określa jednolitą europejską przestrzeń powietrzną jako jeden z elementów ułatwiających osiągnięcie znaczącej redukcji emisji lotniczych. Aby zapewnić zrównoważony rozwój sektora, reforma jednolitej przestrzeni powietrznej ma przyczynić się do bardziej elastycznego świadczenia usług nawigacji lotniczej, ocenia Komisja.

W porównaniu z trasami optymalnymi, obecne trasy wszystkich lotów kontrolowanych w regionie europejskim w 2019 roku pociągają za sobą dodatkowe 6% emisji CO2 (11,6 Mt CO2). Do tego dochodzą także nadzwyczajne środki podjęte w 2018 i 2019 r. wymagające przekierowania wielu lotów. Oznacza to - zdaniem Komisji - że można liczyć na ograniczenie emisji w transporcie lotniczym rzędu 10%.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Kapitan Jack
4 lata temu
A najczęściej używają połowy pasów na Okęciu oblatują do koła lotnisko i podchodząc do startów lądowań tylko w jednym kierunku. I niema to nic wspólnego z bezpieczeństwem bo takie kierowanie ruchem było w epoce komputerów na przekaźnikach. Dziś wiatry i kierunki nie mają specjalnie znaczenia. Systemy potrafią praktycznie same ładować i startować w czasie gdy pilot popija poranna kawe.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Kapitan Jack
4 lata temu
A najczęściej używają połowy pasów na Okęciu oblatują do koła lotnisko i podchodząc do startów lądowań tylko w jednym kierunku. I niema to nic wspólnego z bezpieczeństwem bo takie kierowanie ruchem było w epoce komputerów na przekaźnikach. Dziś wiatry i kierunki nie mają specjalnie znaczenia. Systemy potrafią praktycznie same ładować i startować w czasie gdy pilot popija poranna kawe.