EUROCASH: strona spółki
9.12.2025, 17:01
EUR Przyjęcie Strategii dla Grupy Eurocash na lata 2026-2027
Zarząd Eurocash S.A. („Eurocash”, „Spółka”), działając na podstawie art. 17 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE Nr 596/2014 w sprawie nadużyć na rynku oraz uchylającego dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/72/WE („MAR”), niniejszym informuje, że w dniu 9 grudnia 2025 r. przyjął do realizacji Strategię dla Grupy Eurocash na lata 2026–2027 pod hasłem „Sieć Ludzi Stąd – Budujemy organizację franczyzową nr 1 w Polsce” („Strategia”). Podsumowanie kluczowych elementów Strategii zawarto w prezentacji, która załączona została na stronie internetowej Grupy Eurocash w zakładce „Dla inwestora - Prezentacje i dane”.
Strategia zakłada: a. Transformację Grupy kapitałowej Eurocash S.A. („Grupa Eurocash” lub „Grupa”) w zintegrowany, nowoczesny system franczyz, którego celem jest dalsze wzmacnianie pozycji lokalnych sklepów w Polsce; b. Optymalizację kosztów w całym łańcuchu wartości poprzez uproszczenie i skupienie się na franczyzach; c. Zapewnienie wzrostu przychodów poprzez dynamiczną rozbudowę sieci franczyzowych, poprawę sprzedaży w sklepach porównywalnych (LfL), transformację sieci Duży Ben oraz skalowanie zasięgu Frisco online; d. Skupienie się na lokalności, bliskich relacjach z klientem oraz konsumentem oraz wysokiej jakości produktów – szczególnie poprzez oferowanie produktów świeżych i rozwijanie marek własnych; e. Budowę platformy detalicznej opartej na danych, której celem jest poprawa rentowności sklepów, automatyzacja operacji, zwiększenie lojalności franczyzobiorców i napędzanie ruchu konsumenckiego w sklepach dzięki decyzjom opartym na danych; f. Utrzymanie i umocnienie się przez Grupę Eurocash na pozycji trzeciego największego gracza na krajowym rynku FMCG. Istotnym elementem Strategii będą także działania w ramach zrównoważonego rozwoju. W wyniku realizacji Strategii, Zarząd będzie dążył do tego, żeby Grupa Eurocash osiągnęła w 2027 roku założony w uchwale nr 27 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z 15 maja 2025 r. cel w postaci wyniku EBIT (znormalizowanego o wpływ zdarzeń jednorazowych) w wysokości 600 mln zł. Zarząd szacuje, że w latach 2026-2027 skumulowany wzrost efektywności kosztowej wyniesie 400 mln zł na poziomie EBIT i będzie wynikać z optymalizacji procesów i struktury Grupy Eurocash, łańcucha dostaw (logistyki) oraz restrukturyzacji sklepów własnych. Zarząd przewiduje, że w ramach ww. inicjatyw oszczędnościowych w Grupie Eurocash zostanie zmniejszone zatrudnienie o ok 3.000 pracowników, w tym blisko 1.000 pracowników administracyjnych i biurowych. Wobec decyzji Zarządu Spółki o skupieniu się na działalności franczyzowej, działalność niestrategiczna (do której zalicza się segment sklepów własnych „Delikatesy Centrum”), zostanie istotnie ograniczona, co przełoży się na zaprzestanie działalności ok. 150 sklepów prowadzonych w spółce Delikatesy Centrum sp. z o.o. W związku z realizacją Strategii, Zarząd Spółki szacuje dokonanie jednorazowych odpisów i zawiązanie rezerwy restrukturyzacyjnej w kwocie z przedziału 200-300 mln zł, na co składają się przede wszystkim odpisy związane z: (i) zaprzestaniem działalności ok. 150 sklepów własnych „Delikatesy Centrum” prowadzonych w spółce Delikatesy Centrum sp. z o.o., (ii) optymalizacją łańcucha dostaw (w tym redukcją centrów logistycznych i hal cash&carry) oraz (iii) redukcją zatrudnienia w Grupie Eurocash. W związku z wyżej wskazanym zamiarem utworzenia jednorazowej rezerwy restrukturyzacyjnej wynik EBITDA (po IFRS16) za rok 2025 zostanie obniżony o kwotę z przedziału 200-300 mln zł, w sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy 2025. Informacja o przyjęciu Strategii i konieczność dokonania jednorazowych odpisów oraz zawiązania rezerwy restrukturyzacyjnej została zakwalifikowana przez Spółkę jako informacja poufna, ze względu na jej potencjalnie istotne znaczenie dla działalności Spółki.
Strategia zakłada: a. Transformację Grupy kapitałowej Eurocash S.A. („Grupa Eurocash” lub „Grupa”) w zintegrowany, nowoczesny system franczyz, którego celem jest dalsze wzmacnianie pozycji lokalnych sklepów w Polsce; b. Optymalizację kosztów w całym łańcuchu wartości poprzez uproszczenie i skupienie się na franczyzach; c. Zapewnienie wzrostu przychodów poprzez dynamiczną rozbudowę sieci franczyzowych, poprawę sprzedaży w sklepach porównywalnych (LfL), transformację sieci Duży Ben oraz skalowanie zasięgu Frisco online; d. Skupienie się na lokalności, bliskich relacjach z klientem oraz konsumentem oraz wysokiej jakości produktów – szczególnie poprzez oferowanie produktów świeżych i rozwijanie marek własnych; e. Budowę platformy detalicznej opartej na danych, której celem jest poprawa rentowności sklepów, automatyzacja operacji, zwiększenie lojalności franczyzobiorców i napędzanie ruchu konsumenckiego w sklepach dzięki decyzjom opartym na danych; f. Utrzymanie i umocnienie się przez Grupę Eurocash na pozycji trzeciego największego gracza na krajowym rynku FMCG. Istotnym elementem Strategii będą także działania w ramach zrównoważonego rozwoju. W wyniku realizacji Strategii, Zarząd będzie dążył do tego, żeby Grupa Eurocash osiągnęła w 2027 roku założony w uchwale nr 27 Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki z 15 maja 2025 r. cel w postaci wyniku EBIT (znormalizowanego o wpływ zdarzeń jednorazowych) w wysokości 600 mln zł. Zarząd szacuje, że w latach 2026-2027 skumulowany wzrost efektywności kosztowej wyniesie 400 mln zł na poziomie EBIT i będzie wynikać z optymalizacji procesów i struktury Grupy Eurocash, łańcucha dostaw (logistyki) oraz restrukturyzacji sklepów własnych. Zarząd przewiduje, że w ramach ww. inicjatyw oszczędnościowych w Grupie Eurocash zostanie zmniejszone zatrudnienie o ok 3.000 pracowników, w tym blisko 1.000 pracowników administracyjnych i biurowych. Wobec decyzji Zarządu Spółki o skupieniu się na działalności franczyzowej, działalność niestrategiczna (do której zalicza się segment sklepów własnych „Delikatesy Centrum”), zostanie istotnie ograniczona, co przełoży się na zaprzestanie działalności ok. 150 sklepów prowadzonych w spółce Delikatesy Centrum sp. z o.o. W związku z realizacją Strategii, Zarząd Spółki szacuje dokonanie jednorazowych odpisów i zawiązanie rezerwy restrukturyzacyjnej w kwocie z przedziału 200-300 mln zł, na co składają się przede wszystkim odpisy związane z: (i) zaprzestaniem działalności ok. 150 sklepów własnych „Delikatesy Centrum” prowadzonych w spółce Delikatesy Centrum sp. z o.o., (ii) optymalizacją łańcucha dostaw (w tym redukcją centrów logistycznych i hal cash&carry) oraz (iii) redukcją zatrudnienia w Grupie Eurocash. W związku z wyżej wskazanym zamiarem utworzenia jednorazowej rezerwy restrukturyzacyjnej wynik EBITDA (po IFRS16) za rok 2025 zostanie obniżony o kwotę z przedziału 200-300 mln zł, w sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy 2025. Informacja o przyjęciu Strategii i konieczność dokonania jednorazowych odpisów oraz zawiązania rezerwy restrukturyzacyjnej została zakwalifikowana przez Spółkę jako informacja poufna, ze względu na jej potencjalnie istotne znaczenie dla działalności Spółki.